Logo de la Universitat de València Logo Grup d'Investigació en Ensenyament de Llengües (GIEL) Logo del portal

Carmen Rodríguez participa en la jornada “Enseñar gramática en secundaria. Hacia un cambio en el modelo didáctico” en la Universitat de Salamanca

  • 19 de novembre de 2018
Cartel de la conferencia

El passat 23 d'octubre de 2018 es va celebrar en la Universitat de Salamanca la jornada Ensenyar gramàtica en secundària. Cap a un canvi en el model didàctic, organitzada per la Càtedra d'Alts Estudis de l'Espanyol i el Centre Internacional de l'Espanyol.

La primera de les conferències plenàries, La reflexió metalingüística en l'aprenentatge de la llengua: objectius, nivells i objectes de la reflexió, a càrrec d'Anna Camps, va plantejar la importància d'investigar sobre l'activitat metalingüística dels estudiants de Primària i Secundària i les seues maneres de reflexionar sobre la llengua, de les quals va mostrar diversos exemples, per a abordar el trànsit des dels conceptes espontanis als conceptes científics en l'ensenyament de la gramàtica durant l'educació obligatòria.

En la segona de les conferències, Idees per a millorar l'ensenyament de la gramàtica en secundària i batxillerat, Ignacio Bosque va advocar per estimular la tendència natural a indagar dels xiquets mitjançant exemples d'activitats de gramàtica l'objectiu de la qual és fomentar en els estudiants l'actitud curiosa sobre les llengües i desenvolupar la seua capacitat de raonament metalingüístic.

Va completar la jornada la taula redona La gramàtica en secundària. Entre l'ús instrumental i el coneixement científic, en la qual van participar Carmen Rodríguez Gonzalo (Giel-UV), Edita Gutiérrez (Groc-UCLM), Miguel Ángel Aijón (IES Senara-O.Salamanca) i Trinidad Sánchez (IES El Tàlveg, Salamanca).

A partir de les preguntes plantejades per Julio Borrego, com a moderador, i des de l'interés comú per la millora de l'ensenyament de la gramàtica, cada participant va exposar les seues postures. En aquest sentit, Carmen Rodríguez va defensar la necessitat d'un ensenyament de la gramàtica que propicie la reflexió dels estudiants sobre els usos lingüístics i que es convertisca en un instrument regulador de la seua capacitat d'expressió, especialment en l'escriptura i en usos orals complexos.

L'èxit d'assistència de públic durant tota la jornada va posar de manifest l'interés que el tema suscita en els docents i va animar als organitzadors a pensar en nous esdeveniments sobre l'ensenyament de la gramàtica, que seguirem amb interés.