Logo de la Universitat de València Logo Desenvolupament de la Lectura i el Llenguatge en Població Atípica (ATYPICAL) Logo del portal

Com llig l’alumnat amb sordesa? Pistes dels ulls en textos narratius i expositius

  • 1 de juny de 2025
Image de la noticia

Per a citar l’article: Gómez-Merino, N., Fajardo, I., Ferrer, A., & Joseph, H. (2022). Eye movements of deaf students in expository versus narrative texts. American Annals of the Deaf, 167(3), 313–333. https://doi.org/10.1353/aad.2022.0022

Com llig l’alumnat amb sordesa? Pistes dels ulls en textos narratius i expositius

Context de l’estudi

La comprensió lectora és essencial a l’escola i pot ser especialment complexa per a l’alumnat amb sordesa o hipoacúsia (DHH). Volíem saber si el gènere textual (narratiu vs. expositiu) modifica com es processa i quant s’entén, comparant estudiants DHH (9–15 anys) amb oients de la mateixa edat, mesurant producte i procés.

Què investigàrem

Avaluàrem si els textos expositius demanen més esforç que els narratius i si els DHH ajusten la lectura de manera diferent als oients: temps de lectura, fixacions progressives/regressives i amplitud de les sacades.

Com ho férem

Amb eye-tracking, registràrem la lectura de dos textos curts (narratiu i expositiu) en pantalla; després respongueren quatre preguntes per text (màx. 8 punts). Participaren 19 DHH i 19 oients emparellats en edat i QI no verbal; tots escolaritzats en castellà. Analitzàrem el text complet: temps total, fixacions i amplitud de sacada.

Què trobàrem

  • Precisió: el grup DHH encertà menys que l’oient, sense efecte del gènere en cap grup.
  • Procés: tant DHH com oients tingueren més temps i més regressions en expositius; lectura més lineal en narratius.
  • Sacades: només en DHH l’amplitud de sacada fou major en l’expositiu que en el narratiu; en oients no canvià de manera significativa. Açò indica un control lector diferent en DHH.

Per què importa

  • Psicologia: identificar quan i on es trenca la comprensió facilita intervencions de monitoratge i autoregulació.
  • Educació: en secundària predominen els expositius; ensenyar l’estructura del text i estratègies lectores pot reduir l’esforç i augmentar els resultats.
  • Logopèdia: potenciar vocabulari, sintaxi i monitoratge lector pot conduir a patrons oculars més eficients.

Què falta per estudiar

Caldria ampliar textos, contrabalançar l’ordre i estudiar variables com l’edat auditiva o l’ús de llengua de signes.