
Per a citar l’article: Gómez-Merino, N., Fajardo, I., & Ferrer, A. (2021). Did the three little pigs frighten the wolf? How deaf readers use lexical and syntactic cues to comprehend sentences. Research in Developmental Disabilities, 112, 103908. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.103908
Van espantar els tres porquets el llop? Quan la gramàtica marca la diferència
Context de l’estudi
En lectura, el que “sabem del món” pot xocar amb el que diu exactament l’oració. Aleshores, la gramàtica (ordre i marques com “per”) és decisiva. En alumnat sord o amb hipoacúsia (DHH), les proves sobre si prioritzen paraules clau (pistes lèxiques) o l’estructura (pistes sintàctiques) són desiguals. El nostre estudi en castellà ho aclareix amb adolescents i xiquets, comparats amb oients i amb registre ocular mentre elegien la imatge correcta.
Què investigàrem
Volíem saber si, en entendre oracions simples i complexes, l’alumnat DHH es guia més per la gramàtica o per paraules clau, i en què es diferencia de l’alumnat oient.
Com ho férem
Treballàrem amb 20 estudiants DHH i 20 oients d’edat similar. Llegien oracions (actives, passives, amb complement focalitzat i relatives) i després triaven entre quatre dibuixos: el correcte, una trampa sintàctica (mateixos personatges amb rols invertits) i dos distractors lèxics (afegien un element no mencionat). Registràrem temps i nombre de fixacions oculars en cada opció.
Què trobàrem
Tres resultats clau:
- En comprensió, els DHH s’igualaren als oients en oracions actives simples, però tingueren més dificultats amb estructures complexes (passives, complements focalitzats i relatives).
- Quan encertaven, ambdós grups miraven més el dibuix correcte, després la trampa sintàctica i molt menys els distractors lèxics: les pistes sintàctiques pesaren més que les lèxiques.
- Els DHH dedicaren més temps que els oients als distractors lèxics, la qual cosa indica que també els valoren. En conjunt, no aparegué una “preferència estricta” pel lèxic o per la sintaxi en els DHH.
Per què importa
Per a psicologia, educació i logopèdia: cal entrenar la comprensió gramatical des de ben prompte, especialment amb oracions complexes. Tasques d’aparellar oració–imatge i materials que destaquen paraules funcionals (per, a, que) faciliten que l’alumnat DHH use la sintaxi amb seguretat i reduïsca errors guiats pel “sentit comú”. També convé treballar explícitament, i per separat, les pistes lèxiques i les sintàctiques.
Què falta per estudiar
No poguérem comparar tipus de pròtesi ni edat d’implantació; a més, els distractors lèxics potser eren massa fàcils. Futur: (a) graduar la dificultat lèxica, (b) mesurar la confiança en la decisió, i (c) avaluar programes d’intervenció centrats en estructures complexes i paraules funcionals.