Des de fa dècades, les universitats han incorporat progressivament estructures de docència i investigació relacionades amb la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere. Aquesta tendència ben aviat va ultrapassar el món anglosaxó i va arribar a altres entorns culturals, com ara Europa i Llatinoamèrica. El grup Educació i Diversitat LGTBIQ+ (EDi) pretén omplir un buit quant a estructures d´aquest tipus en la UV, en concret en l´àmbit educatiu, i, d'altra banda, es crea amb la intenció de ser un àmbit interdisciplinari d'investigació per a diverses persones que tenen en comú la preocupació pel món educatiu i la urgència de treballar (des de la investigació i la pràctica) per una escola més justa i més lliure, en la qual es reflectisca i es valore la diversitat present en les societats.
Els membres del grup pertanyen a diferents àrees de coneixement vinculades a l'educació. Des de la didàctica general i les didàctiques específiques participen de la tasca formativa en els graus d'Educació Infantil i Educació Primària de la UV i d'altres universitats de l'estat, en el Curs de Postgrau en Educació Lectora i Literària en el Segle XXI (UV), el Màster de Formació del Professorat (UV), el Màster d'Investigació en Didàctiques Específiques (UV) i el Màster de Psicologia de l'Educació i el Desenvolupament humà en Contextos Multiculturals (UV-UASD), aquest últim impartit en el Perú i la República Dominicana. Igualment, els membres del grup dirigeixen Treballs de Final de Grau, Treballs de Final de Màster i Tesis Doctorals en el marc dels estudis esmentats.
- Investigar de manera interdisciplinària en relació a la diversitat familiar, afectivosexual i de identitat de gènere en el context educatiu
- Assessorar i realitzar activitats de formació en coordinació amb col·lectius, associacions, CEFIRE i d'altres organismes
- Investigar els referents (literaris, audiovisuals...) dels estudiants a l'hora de conéixer i entendre el món, i la presència de la diversitat en aquests entorns
- Promoure la producció de TFG, TFM i tesis doctorals sobre diversitat familiar, afectivosexual i de identitat de gènere en educació
- Generar coneixement (continguts docents, intervencions en congressos, publicacions...) en relació a l'objecte d'estudi
- Sistematitzar i organitzar els treballs que es duen a terme en la Universitat de València en relació a la diversitat LGTBIQ+ en una base de dades accessible per a la comunitat universitària i la societat
- Promoure simposis, jornades i congressos en relació a la diversitat en el món educatiu
- Elaborar, a partir dels resultats de recerca, propostes didàctiques en les diferents àrees de coneixement i en els diversos nivells educatius per tal de treballar de manera positiva les diversitats i les seues interseccions
- Interseccionalitats: la diversitat LGTBIQ i les altres diversitats
Investigació sobre les interseccionalitats entre la diversitat LGTBIQ i d'altes factors com ara la classe social, l'exclusió, el gènere, l'ètnia, la cultura, les migracions, la diversitat funcional. Aquest línia de treball aborda la complexitat dels cossos i les vides des de la perspectiva interseccional, això és, des de la idea que estem travessats per identitats diverses que ens configuren i ens defineixen, i des de la importància d'aquesta qüestió a l'hora d'abordar la diversitat en les aules.
- La diversitat en els materials, els espais i les activitats d'aula: propostes didàctiques
Propostes vinculades a la presència de la diversitat a les aules dels diversos nivells educatius: materials d'aula, tractament dels espais, llibres de text i altres materials escolars en relació a la presència i el tractament de la diversitat afectivosexual i la identitat de gènere, del tractament del cos i dels cossos no normatius. Estudis sobre els referents (literaris, audiovisuals...) dels estudiants a l'hora de conéixer i entendre el món, i de la presència i el tractament de la diversitat en aquests contextos.
- Estudis sobre diversitat i la seua vinculació al món educatiu
Estudis LGTBIQ i la seua vinculació al món educatiu, les teories Queer i Crip i les seues implicacions educatives, els canvis dels últims anys i les darreres investigacions sobre aquests temes en l'àmbit acadèmic internacional. Igualment s'interessa pels canvis que suposen les lleis d'igualtat i les seues conseqüències en l'escola, i per les idees i creences dels docents i els estudiants universitaris sobre la diversitat a l'aula.
Col·laboradors/es
- Ana María Chover Lafarga - Florida Universitaria (Valencia)
- Juan Landa Diestro - Université de Picardie Jules Verne (Francia)
- Sandra Molines Borrás - Florida Universitaria (Valencia)
- Pilar Ortega Leal - Florida Universitaria (Valencia)
- Sergio Paterna Crespo - Universitat de València
- Sonia Renovell Rico - Florida Universitaria (Valencia)
- María Begoña Sánchez Torrejón - Universidad de Cádiz
- Guillermo Soler Quílez - Universitat d'Alacant
Campus de Tarongers
Facultat de MagisteriAvinguda Tarongers, 4
46021 València (València)