La investigació desenvolupada se centra en la perspectiva jurídica de les ciències de la vida. El grup reuneix investigadors de diverses disciplines jurídiques que aborden els desafiaments plantejats per la biologia, la medicina i la genètica des de plantejaments jurídics, realitzant proposades de política legislativa i anàlisi de supòsits complexos suscitats a conseqüència dels reptes generats a partir del desenvolupament científic de les ciències de la vida.
El nostre grup té una llarga trajectòria d'investigació d'11 anys, des del nostre primer projecte nacional BJU2003-07935 Desenvolupament contractual de les xarxes de franquícia, finançat pel Ministeri de Ciència i Tecnologia, fins als actualment vigents CELDEFCOM Coordinació empresarial lícita en el Dret de defensa de la competència del Ministeri d'Economia i Competitivitat i PROMETEU/ 2015/019/FASEII Xarxes empresarials i Dret de la competència de la Conselleria d'Educació Generalitat Valenciana. Durant aquest període hem obtingut i desenvolupat un total de cinc projectes nacionals, dos projectes Prometeu, dos contractes amb la Comissió Europea en matèria de formació de jutges nacionals en Dret europeu de la competència i hem participat igualment en dos projectes o contractes d'investigació europeus Inter-firm networks in the wine industry in Europe, VI Programa Marc, Comissió Europea, dirigit per Fabrizio Caffaggi (European University Institute), i 'Study on the legal framework covering business-to-business unfair trading practices in the retail supply chain' Tendir MARKT/2012/049/E, DG-V DE LA COMISSIÓ DE LA UNIÓ EUROPEA.
Els objectes centrals del nostre grup són, d'una part l'anàlisi jurídica de la col·laboració empresarial des d'una perspectiva polièdrica que abasta el Dret de contractes - contractes de distribució, agència o franquícia- , el Dret societari - agrupacions d'interés econòmic, UTEs, Clústers, o els anomenats grups per coordinació -, els drets de propietat intel·lectual - transferència de tecnologia o llicències de programari - el Dret concursal - concurs del franquiciat o del fabricant d'automòbils i efectes sobre la seua xarxa de subcontractistes o de concessionaris - i el Dret de la competència - marc lícit de la col·laboració empresarial, efectes acumulatius de xarxa en els reglaments d'exempció per categories, presa en consideració de les xarxes empresarials en matèria de concentracions.
Durant aquests anys hem publicat un total d'organitzat en la nostra Universitat un total de huit llibres col·lectius, a més de les sis monografies de membres del grup, i més de dos-cents articles en revistes nacionals i internacionals, per no comptar els innombrables comentaris de sentències europees i nacionals, així com la participació dels nostres membres en activitats universitàries de la EUIPO i de la EIPTN. Hem organitzat a més un total de 23, congressos o simposis, nacionals, a més d'organitzar innombrables cicles de conferències i cursos amb participació de ponents d'altres universitats espanyoles i estrangeres.
Els membres del nostre grup han sigut a més regularment convidats per altres Universitats i grups d'investigació, europeus i americans a més d'haver sigut ponents en més de cent congressos i jornades realitzades en altres Universitats, Institucions o centres d'investigació i fòrums professionals o empresarials del nostre país o estrangers. Els nostres membres han realitzat diverses estades en institucions científiques estrangeres de prestigi com el European University Institute of Florence, els Max Planck Institute de Munic i Hamburg, la London School of Economics, l'Harvard University, l'Oxford University, la Ludwig Maximilian Universität de Munich, la Humbolt Universität de Berlin, Trinity College of Dublín, o Università degli Studi di Firenze. Dos dels nostres membres han rebut la beca de la Fundació Alexander von Humboldt. Durant aquest període s'han llegit a més sis tesis doctorals dirigides per membres del nostre grup.
Anàlisi de les desigualtats de gènere en l'àmbit socioeconòmic, tant en el vessant de les polítiques públiques com en les relacions entre subjectes privats i en el marc de les organitzacions, fent ús de les eines metodològiques corresponents a la ciència jurídica, la sociologia, l'economia i el treball social.
L'activitat principal d'investigació que ocuparà al grup conformat sota el nom "Drets humans i democràcia inclusiva en un món global", sota la direcció i coordinació del professor Javier de Lucas té per objectiu la promoció, la investigació de les diverses àrees en les quals els integrants són experts i la transferència de coneixements a la societat a través de la publicació dels resultats obtinguts en l'àrea dels drets humans.
El grup compta amb uns coneixements sòlids en qüestions relatives a la garantia de drets humans dins del model de democràcia basada en la inclusió i els desafiaments que a aquest marc li planteja un món global. Una àmplia majoria dels integrants del grup han format part de múltiples projectes d'investigació en els quals s'han investigat aquests temes. El que es pretén mitjançant la creació d'aquest grup és continuar desenvolupant la imprescindible investigació de les qüestions relatives a: l'extensió del concepte de ciutadania; la participació política de la població migrant; la garantia dels drets socials com a base per a la integració de la població; la construcció d'indicadors per a l'avaluació del desenvolupament de les polítiques públiques d'integració de persones i la garantia dels seus drets; la garantia de drets fonamentals en societat multiculturals, entre altres, totes elles imprescindibles en la construcció d'una democràcia inclusiva. En aquest sentit, i beneficiant-se tant dels coneixements adquirits, com de l'àmplia xarxa d'intercanvi de coneixements i sinergies teixida a nivell nacional i internacional, el grup pretén continuar analitzant els nous desafiaments que es plantegen a les societats actuals respecte a la garantia de drets.
Aquest grup, que ara sol·licita el seu accés al registre de grups d'investigació, ve desenvolupant des de fa dècades, a partir dels estudis i investigacions pioneres en la matèria duts a terme pel professor Jesús Ballesteros, diverses línies d'investigació prolongades i actualitzades en el temps, sobre diverses facetes dels drets humans, que en els últims anys s'han centrat específicament en qüestions relacionades amb la justícia internacional, amb especial atenció als reptes de la pau i el desenvolupament sostenible, els resultats del qual més recents són els següents projectes d'investigació finançats, a més d'un important nombre de publicacions i monografies en editorials i revistes científiques de prestigi:
- Projecte Prometeu fase II. Referència: PROMETEU II/2014/080. (Des de 1-1-2014 fins a 31-12-2017) El paper del Dret en la lluita contra la pobresa i l'exclusió social. Ajudes per a grups d'investigació d'excel·lència.
- Programa Justícia global (Diké). Ajudes a grups d'investigació per a la constitució i acreditació de les xarxes d'excel·lència ISIC (Instituts Superiors d'Investigació Cooperativa). Referència: ISIC/2012/017 (Des de 1-1-2012-fins a 31-12-2015).
- Programa PROMETEU per a grups d'investigació d'excel·lència. Generalitat Valenciana. Des de 1-I-2010 fins a 31-XII-2013. Drets humans, sostenibilitat i pau. Investigador principal: Jesús Ballesteros.
- El Projecte d'Investigació I+D+I del MEC, dirigit pel Dr. J. Ballesters: Globalització i Justícia Internacional: seguretat humana, pau i desenvolupament sostenible (SEJ-2007-67270/JURI).
- El projecte I+D+I de la Generalitat (anys 2007-2008) dirigit per la Dra. Encarnación Fernández: Els Estats en crisis i la justícia internacional (GV/2007/061).
- El projecte I+D+I finançat per la Generalitat Valenciana, dirigit per la Dr. Pilar González Altable: La teoria de la democràcia davant els desafiaments contemporanis; competència cívica i globalització (GV00-158-08).
Aquest grup també constitueix el nucli de professors responsables d'un programa de doctorat que compta amb una llarga trajectòria que es remunta a 1989 amb el programa de doctorat titulat "Drets humans, ètica i democràcia". A aquest programa li va succeir el de "Drets humans i problemes actuals"(Programa de caràcter internacional en col·laboració amb la Universitat de Palerm i amb esment de qualitat); En l'actualitat el propi professor Ballesteros dirigeix el Programa de Doctorat titulat "Sostenibilitat i Pau en l'era postglobal".
La constitució formal d'aquest grup obeeix a una demanda cada vegada major d'estudis i treballs especialitzats, d'orientació pràctica, en l'àmbit dels drets humans, la pau i el desenvolupament sostenible, que aporten noves línies d'actuació i suggerisquen mecanismes eficaços de protecció i garantia dels drets en diversos camps davant els nous desafiaments als quals s'enfronta la societat.
Existeix una consciència social àmplia sobre la necessitat d'aprofundir en la idea d'indivisibilitat i interdependència dels Drets humans, com a resposta a les terribles xacres (les guerres, el subdesenvolupament i l'explotació indiscriminada i salvatge dels recursos naturals) que assolen a la humanitat. La societat demanda assumir la perspectiva que dona primacia a la plena realització i compliment de tots els drets per a tots els éssers humans (no sols els del primer món) i posar l'èmfasi no sols en el creixement econòmic sinó en un desenvolupament veritablement humà i sostenible (centrat en la satisfacció de les necessitats bàsiques de les persones). Des d'aqueixa perspectiva es pot contribuir a la construcció d'una pau a nivell local (països devastats per conflictes de tota índole) i a nivell global. En altres paraules: la pau, el desenvolupament i a efectivitat dels drets només poden aconseguir-se conjuntament.
Anàlisi jurídica de les normes tributàries nacionals i internacionals des d'una perspectiva constitucional, de dret de la Unió Europea i comparativa. Verificació de la legalitat dels procediments d'aplicació dels tributs que formen part dels sistemes tributaris.
El grup d'investigació la constitució de la qual se sol·licita part d'una història de col·laboracions en una àrea d'interés comú com és l'estudi de les polítiques socials amb caràcter general i en particular aquells instruments de protecció social pública destinats a donar cobertura a situacions de necessitat que tenen com a punt central el treball o millor dit la seua absència i les conseqüències que aquest fet té sobre la vida de les persones, generant un espai d'exclusió del qual sense l'ajuda del suport públic és molt difícil eixir. En aquest sentit la majoria dels investigadors que integren aquest grup participen en aquest moment d'un I+D, MINECO del qual soc IP, amb el títol Els instruments de protecció social pública en la gestió del canvi laboral, DER2014-52549-C4-4-R (Pla Nacional I+D+I Reptes d'Investigació, Ministeri d'Economia i Competitivitat) Es tracta d'un projecte de la modalitat de Projectes coordinats, en el qual el projecte coordinador el desenvolupa la Universitat de Sevilla, sota les directrius del Professor Cruz Villalón, amb el títol; Reptes de la gestió del canvi en l'empresa des de la perspectiva laboral i social, DER2014-52549-C.
Entre els objectius d'aquest grup:
- Analitzar des de la perspectiva internacional i local l'eficàcia de les polítiques d'ocupació per a garantir l'accés dels ciutadans a una ocupació de qualitat que garantisca una existència en condicions de dignitat allunyada de la pobresa i la capacitat d'aquestes polítiques per a rescatar a les persones que han sigut expulsades de l'ocupació i de la societat i que si situen en els col·lectius vulnerables, en situació o risc d'exclusió sociolaboral. En definitiva, es tracta d'identificar polítiques d'ocupació que generen mercats laborals inclusius.
- Estudiar l'impacte que els canvis sociolaborals produïts en els últims anys han tingut en l'adequació en termes de cobertura i intensitat de les prestacions del sistema de protecció social i identificar les seues insuficiències com a manifestació addicional del reequilibri d'interessos derivat dels processos de canvi en la realitat empresarial. L'anàlisi comprén tant les prestacions per desocupació, de nivell contributiu i assistencial, rendes mínimes d'inclusió. com les mesures d'acció social i assistència social.
- Estudiar les qüestions que es plantegen entorn de la sostenibilitat del sistema públic de protecció social i explorar les possibilitats d'aconseguir el reequilibri del mateix mitjançant la generació d'ocupacions de qualitat en empreses productives i competitives.
- Analitzar la concepció estructural del canvi laboral en l'empresa, equilibrat en la consideració dels diversos interessos presents en ella, dissenyat des de la inicial consideració de l'ordenament espanyol però concebut en el context de les polítiques europees, des de premisses comparades i eventualment des d'altres ordenaments europeus.
- Avaluar el paper del FOGASA en les situacions d'extrema necessitat de les empreses (insolvència i concurs) i valorar les possibilitats d'utilitzar les fórmules de protecció del crèdit salarial per a finançar les indemnitzacions extintives de contractes, així com la seua reutilització en la consecució d'itineraris de formació i ocupació o l'accés a la jubilació parcial.
- Analitzar el sistema de formació professional per a l'ocupació, assenyalant les seues mancances i deficiències, i formular propostes de millora perquè s'adeqüe a les exigències del món empresarial i, al mateix temps, contribuïsca a l'increment de l'ocupabilitat dels treballadors.
- Examinar el paper dels serveis públics d'ocupació com a agents de la intermediació laboral i explorar mesures que contribuïsquen a la seua modernització i millora i, en definitiva, a l'increment de la seua eficàcia i eficiència en la col·locació de persones desocupades. Avaluar l'eficàcia dels incentius econòmics en la creació i el manteniment de l'ocupació, en particular referits als vulnerables.
L'activitat investigadora a desenvolupar pel Grup d'Investigació "Nous Conflictes i Procés" se centra en l'estudi de la constant adaptació de les normes processals als nous conflictes que es generen en la societat, tant per la situació conjuntural de crisi econòmica -que exigeix una interpretació de l'ordenament jurídic d'acord amb el context en el qual s'aplica-, com per la creixent evolució de les relacions jurídiques a través de la societat de la informació, i, en general, per la massificació de la litigiositat.
L'instrument processal ha de ser adequat perquè tant els particulars que acudeixen als òrgans jurisdiccionals, com aquests últims, puguen obtindre i atorgar, respectivament, la tutela judicial dels drets i interessos legítims. La falta d'adaptació de les normes processals als nous conflictes generats per l'actual societat, pot suposar un obstacle per a obtindre la tutela judicial efectiva (art. 24 CE), un dels drets fonamentals consagrats per la nostra Constitució. En el procés civil, per exemple, és cada vegada major la tendència a una socialització d'aquest, passant d'un procés individual entre dos subjectes enfrontats, a un procés per a la defensa d'interessos col·lectius d'abast general i la defensa del qual no pot correspondre, per raons pràctiques, a subjectes individuals. Pel que respecta al procés penal, la projectada reforma del mateix requereix incorporar la doctrina elaborada pel TC -i que ha sigut objecte d'estudi detallat per aquest grup d'investigació-.
Aquest grup d'investigació compta ja amb una llarga trajectòria avalada per projectes d'investigació subvencionats tant a nivell nacional com internacional i en els quals han sigut analitzats temes com les tècniques per a millorar l'efectivitat d'uns certs drets; la reforma del procés civil i l'actual aplicació pels professionals del dret; el sistema de recursos davant els alts tribunals de justícia, la reforma del procés penal o el dret al recurs en el procés penal, tema aquest últim sobre el qual està treballant en aquests moments.
Es tracta d'identificar els conceptes jurídics propis del que anomenem Antic Règim què es discuteixen en les corts liberals a partir de principis del segle XIX.
A partir de la seua discussió en el parlament espanyol busquem saber en quina mesura són substituïts tots aquests elements per una nova formulació legal i doctrinal. Ens interessa veure fins a quin punt i en quina mesura es du a terme efectiu la substitució d'un règim què, en contra del que de vegades hom pensa, pensem es va mantenir, en moltes ocasions, inalterable o amb lleugeres modificacions al llarg dels anys.
Amb motiu de les primeres corts liberals, els legisladors dirigeixen la mirada cap a institucions polítiques i jurídiques quasi obligades o què, amb els nous temps, reinterpretaran d'una manera ideològicament interessada o, al menys, actualitzada, és a dir, des d'una nova construcció del que és el poder i la seua legitimitat. Però el context social i econòmic era ben diferent, i la seua empremta en la lletra de la llei inevitable; només ens queda concretar en quina mesura.
El que volem és identificar aquestes reinterpretacions jurídiques i polítiques i les seues manifestacions en la nova legislació codificadora.
Per tant, es tracta d'un camp d'estudi que té uns contorns poc definits ja que la reformulació de tot el sistema no va suposar la seua derogació ni substitució, sinó que, de vegades, el seu complet manteniment, només que amb noves formes. Quant al contingut, haurem de veure quina serà la seua transició envers la nova redacció.
Des d'aquestes difícils fronteres, ens endinsarem tant en les institucions com en el Dret, i tant públic com privat. És a dir, que ens interessa tant la reformulació del que és el parlament en sí, com la legislació que d'ell emana, tant per a l construcció d'una nova justícia, com d'una nova administració en les seues diverses demarcacions territorials. Per tant, estudiarem tant el dret substantiu, civil, administratiu o constitucional, com el processal orgànic i procedimental.
El Dret de la Persona i de la Família són dos sectors de l'ordenament jurídic fortament connectats, que experimenten una creixent evolució en les modernes societats, amb gran repercussió per a la vida quotidiana de les persones i en el seu lliure desenvolupament de la personalitat.
La importància de les matèries que formen l'objecte d'aquestes disciplines i les seues contínues transformacions justifiquen l'existència d'un Grup d'Investigació tendent a estudiar-les i a transferir a la societat els resultats de les investigacions que es duguen a terme.
Els membres del Grup porten anys dedicant-se al Dret de la Persona i al Dret de Família, no sols individualment, sinó com a grup cohesionat.
Han participat, així, en obres conjuntes, sota la coordinació del responsable, com ara "Danys en el Dret de Família", Thomson-Aranzadi, 2006; "Comentaris a les reformes del Dret de Família de 2005", Thomson-Aranzadi, 2006; "Vint-i-cinc anys d'aplicació de la Llei orgànica 1/1982, de 5 de maig, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar, i a la pròpia imatge"; Thomson-Aranzadi, 2007; "El dret a la imatge des de tots els punts de vista", Thomson-Aranzadi, 2011; "Responsabilitat civil en les relacions familiars", Thomson-Aranzadi, 2012; "Dret Civil I" (Dret de la Persona), 2a ed., Tirant lo Blanch, 2021; "Dret Civil IV (Dret de Família)", 4a ed.,Tirant lo Blanch, 2021; "Tractat pràctic interdisciplinari de les crisis familiars", Tirant lo Blanch, 2021; i "La compensació per desequilibri en la separació i divorci", Tirant lo Blanch, 2021.
Han participat com a membres dels Projectes d'Investigació (dels quals és IP el responsable del Grup) "La protecció del dret a la pròpia imatge front mitjans de comunicació i noves amenaces tecnològiques" (2009-14519-C05-05), MINECO; "Impacte social de les crisis familiars" (DER2013-47577-R.), MINECO; "Governing Inheritance Statutes after the Entry into Force of EU Succession Regulation" (764204 GoinEu)"; i "Justice Programme" (2014-2020), "Integration, migration, transnational relationships. Governing inheritance statutes after the entry into force of EU succession regulations" (796041 GoInEUPlus), "Justice Programme" (2014-2020).
Actualment participen en els Projectes d'Investigació (dels quals és IP el responsable del Grup) "La modernització del dret de família a través de la pràctica jurisprudencial" (AICO/2021/0900), Generalitat Valenciana; i "Adaptation of rights in rem in cross-border successions within EU" (101007501 EU-ADAPT), JUST-JCOO-AG-2020.
L'activitat investigadora desenvolupada per aquest grup se centra en dos aspectes essencials i complementaris de l'activitat jurídica. D'una banda, en l'estudi del procés com a instrument per a l'obtenció d'una tutela judicial efectiva, quan en el desenvolupament d'una relació jurídica s'ha produït un conflicte o s'ha vulnerat una norma de caràcter penal, que compromet els valors i principis essencials de la nostra societat, produint-se en tots dos casos una alteració de la pau social i una afectació de la seguretat jurídica, imprescindibles per al progrés de qualsevol nació. I, per un altre, en l'anàlisi dels instruments complementaris a la jurisdicció capaces d'oferir igualment -o no- una tutela efectiva dels drets i interessos legítims de les persones, quan aquests es veuen compromesos en els diversos àmbits: civil, penal, laboral o administratiu.
Com a corol·lari, la investigació que aquest grup està desenvolupant i desenvoluparà suposa abordar l'article 24 de la nostra Constitució, des d'una posició interdisciplinària, crítica i àmplia, que suposa una revisió de la jurisprudència constitucional sobre aquest tema i la seua extensió a l'àmbit internacional, especialment al de la UE. Així, els membres d'aquest grup d'investigació, han vingut prestant una especial atenció a la normativa europea i internacional, plasmada en la participació en diversos projectes d'investigació, la realització de publicacions i la impartició de cursos sobre l'activitat processal dels tribunals internacionals, el reconeixement i l'execució de resolucions estrangeres -o no-, així com la cooperació jurídica internacional.
El grup d'investigació "ReDePol" (acrònim de "Religió, Dret i Política") naix com a llit de difusió i intercomunicació de totes les activitats investigadores i de transferència relacionades amb l'estudi del règim jurídic del factor religiós -entés com a element integrant de la cultura i la identitat col·lectiva-, de les seues conseqüències polítiques i socials.
Malgrat les tradicionals dificultats per a definir el religiós, és innegable que el religiós fa referència a la relació de l'home amb la transcendència, relació que suposa inicialment un acte d'acceptació racional i lliure per part de l'home, que és l'acte de fe. Així l'acte de fe és la primera i fonamental característica del fet religiós en les societats actuals. Al costat d'això, el religiós té altres components essencials: un doctrinal (creences), un altre cultural (ritus) i un altre moral (comportament ètic). Si al que s'ha dit afegim que l'exteriorització dels actes humans és una necessitat antropològica, la religió adquireix una dimensió social per ser originada, precisament, en un acte humà (l'acte de fe). És a dir, l'home sempre ha procedit associadament per a l'expressió i exercici dels seus sentiments religiosos. Conseqüentment, el fenomen religiós, que té el seu origen en un acte intern, adquireix una dimensió social o comunitària, que com a tal societat necessita d'un ordenament jurídic que l'estructure. [Ubi societas, ibi ius.] La rellevància jurídica del fet religiós va inscrita en la rellevància social. La religió es desembolica en la societat civil, es relaciona amb altres ciutadans no pertanyents a la religió, està sotmesa a les Autoritats civils... En conseqüència, el fenomen religiós té rellevància pública per al Dret estatal punt per a preveure les conseqüències civils del comportament religiós, les seues relacions amb altres membres de la comunitat política aliens a la pròpia religió, o el sotmetiment de les confessions o grups de creients a les normes estatals. Aquest ordenament jurídic és l'objecte d'estudi de la ciència del Dret Eclesiàstic de l'Estat. Però no s'esgota el fenomen religiós en el seu tractament jurídic, sinó que ha de ser abastat també des de l'estudi d'altres disciplines socials i humanes (psicologia, antropologia, política, filosofia, educació, etcètera).
Per això, aquest grup naix amb la vocació d'incorporar a especialistes d'aquestes disciplines, a fi de completar una visió del fet religiós des d'una perspectiva global.
El dret penal té un caràcter bifront: d'una banda prevé la comissió de delictes i en aqueixa mesura protegeix els drets de tots els ciutadans, i d'altra banda garanteix que el poder estatal de castigar s'exercisca d'acord amb una sèrie de garanties, per la qual cosa protegeix especialment els drets fonamentals dels acusats i condemnats. Des d'aquesta tensió entre prevenció i garanties ha estudiat tradicionalment la dogmàtica els fonaments i límits de l'ordenament jurídic. Per a aquest fi, la posició central dels principis constitucionals i la protecció dels drets fonamentals ha servit per a defensar un discurs polític-criminal on el respecte al principi general de llibertat puga legitimar el ius puniendi estatal. No obstant això, l'anàlisi del Dret penal contemporani mostra una acusada tendència cap a l'augment del rigor punitiu i cap a la consideració de la perillositat criminal com a fonament de les sancions penals. Aquesta tendència pot fàcilment observar-se en les reformes legislatives del Codi penal espanyol des de la seua aprovació en 1995, sent d'especial importància la Llei orgànica 1/2015 de reforma del Codi penal, on s'introdueixen institucions de dubtosa constitucionalitat com la presó permanent revisable, a més de l'expansió de mesures de seguretat com la llibertat vigilada. En tots dos casos, són pronòstics de perillositat criminal els que fonamenten l'execució de les sancions.
El grup d'investigació sobre "Prevenció i garanties penals" pretén estudiar aquesta evolució, partint del respecte als principis constitucionals i la protecció dels drets fonamentals com a marc metodològic de la investigació, per a valorar críticament les insuficiències d'aquestes noves tendències polític-criminals, utilitzant la formació en Criminologia de gran part dels membres del grup per a establir relacions entre aquesta i el Dret penal. El caràcter interdisciplinari del grup d'investigació permetrà estudiar respostes que puguen adaptar el discurs garantista a la implementació de tècniques preventives eficaces enfront dels nous reptes polític-criminals propis dels canvis socials, a més de valorar l'adequació al sistema de justícia penal de noves formes de resolució de conflictes pròpies de la justícia restaurativa, com és la mediació penal. Així mateix, s'estudiaran fenòmens criminològics concrets, com la prevenció i tractament de la delinqüència sexual, a més dels supòsits de cibercriminalitat on el fet criminal presenta una correlació amb els avanços derivats de la tecnologia de la informació.
En tot cas, l'activitat del grup d'investigació perseguirà oferir una perspectiva que integre el Dret penal comparat, així com la normativa internacional, per a reforçar les propostes de lege llanda i lege ferenda resultants.
Anàlisi jurídica de les noves realitats i reptes del món del treball per compte d'altri i de la protecció social. Partint de l'evidència que el món del treball està en permanent transformació i de la incidència de les noves tecnologies aplicades als sistemes de producció i a les relacions que es desenvolupen en aquest àmbit, el grup pretén investigar sobre les mateixes i les seues conseqüències des d'una perspectiva exclusivament jurídica.
L'objectiu concret se centra, per tant, de manera exclusiva en l'examen de les transformacions i nous fenòmens jurídic-socials, amb especial incidència en aquelles que tinguen major transcendència pública. En aquest sentit, l'activitat del grup se centrarà en anàlisi de les reformes legals que es produeixen en l'ordenament laboral, reflexionant sobre la seua aplicació pràctica a través de l'estudi de la doctrina judicial i de la pràctica forense.
El grup naix amb vocació de transferir a la societat els resultats de la investigació, incidint per això, de manera especial, en l'aplicació pràctica de les seues conclusions. A tals efectes, al costat de l'activitat investigadora, es prestarà especial atenció a l'elaboració de dictàmens o informes, organització de jornades i seminaris, així com a la publicació dels fruits de la investigació.
L'activitat se centra en l'estudi aplicatiu dels sistemes legals actuals territorials i la problemàtica dels procediments, tant des del vessant de l'ingrés com de la despesa.
- La Llei 34/2015 va modificar substancialment tots els títols de la Llei General Tributària, aplicable a la Hisenda Local. Actualment es troben pendents d'aprovació els RD de modificació de tots els Reglaments de desenvolupament de la LGT. Així mateix, les noves Lleis 39/2015 i 40/2015 de Procediment Administratiu Comú i Règim Jurídic de les Administracions Públiques obliguen a introduir notables modificacions en el marc d'actuació de les Entitats Locals en les seues relacions amb els ciutadans que també afecten l'àmbit tributari.
- En els últims anys s'ha incrementat notablement el volum de conflictivitat en relació amb els tributs locals, en dimensions diferents:
- correspondència de l'Ordenances Fiscals a la Constitució, LGT i a la LHL.
- procediments per a l'elaboració i aprovació d'aquestes Ordenances.
- actes de gestió tributària local.
- Les estratègies de control tributari i recuperació de deute de les Hisendes autonòmica i Local es troben molt allunyades de les dissenyades i implantades amb èxit en l'àmbit estatal per l'Agència Tributària.
- D'altra banda, en aquests moments de canvi climàtic es fa necessari el desenvolupament d'una investigació aplicada a diversos objectius simultanis: combinar la promoció turística amb un desenvolupament sostenible que preserve el medi ambient com a valor intrínsec, la cerca de noves fórmules de finançament municipal que perseguisquen les anteriors finalitats i un increment de la suficiència financera de les Corporacions Locals en la cobertura del cost dels serveis. A Espanya encara resulten escasses les experiències pioneres en aquesta direcció però en l'àmbit comparat resulta possible atendre les solucions aplicades en entorns amb singularitats geogràfiques i turístiques similars. Es pretén projectar la potencialitat dels tributs com a mecanismes fonamentals per a avançar en una doble adreça:
- d'una banda, la superació dels endèmics escenaris d'insuficiència financera de les Corporacions Locals;
- per un altre, la idoneïtat de l'actuació pública local, com a nivell de govern més pròxim al ciutadà i sobre el que opera en primera línia l'objectiu de salvaguarda i millora de la idiosincràsia i valors propis del municipi.
- Finalment, la igualtat entre homes i dones així com la transparència i el bon Govern han de ser tinguts en compte a l'hora de complir amb l'exigència de la justícia en la despesa pública. Per això és necessari analitzar i plantejar el marc general normatiu per a la realització de pressupostos participatius i pressupostos amb perspectiva de gènere. En efecte, la vinculació de la despesa pública a uns principis objectius de justícia material és una exigència indefugible. El principi de justícia en la despesa pública es converteix en el substrat material de l'obligació de totes les Administracions Públiques d'elaborar els seus pressupostos amb perspectiva de gènere perquè s'ha de tindre clar que per a aconseguir la igualtat, la justícia material proclamada constitucionalment, s'han d'elaborar uns pressupostos amb perspectiva de gènere, la qual cosa no suposa de cap manera destinar més recursos a programes o actuacions dirigits a les dones, sinó, tan sols, una diferent manera d'analitzar i elaborar els pressupostos tradicionals, actuació en la qual subjau la consecució d'objectius d'eficàcia i eficiència econòmica. però no sols el vessant de la despesa pública, tant els ingressos com les despeses públiques, han d'analitzar-se des d'una perspectiva de gènere per a la consecució d'aqueixa justícia financera a la qual han de dirigir-se per mandat constitucional.