Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Grup d'Investigació en Desenvolupament Econòmic en Perspectiva Històrica - EHVALENCIA

El grup d'investigació Desenvolupament Econòmic en Perspectiva Històrica (EHVALENCIA) reuneix la totalitat dels 12 investigadors doctors, professors de l'Àrea d'Història i Institucions Econòmiques del Departament d'Anàlisi Econòmica de la Universitat de València.

El treball de recerca de gran part dels membres de grup s'enquadra en dos projectes d'investigació finançats pel programa nacional de projectes d'investigació d'excel·lència de MCNN (ECO2015-65049-C12-1-P i ECO2015-66782-P). Tots dos projectes estan dirigits per investigadors de EHVALENCIA (Daniel Tirado és l'IP d'un d'ells i Concepción Betrán i María Ángeles Pons són les IPs del segon) i, al costat d'ells, formen part dels seus equips d'investigació altres quatre membres del grup d'investigació Desenvolupament Econòmic en Perspectiva Històrica (EHVALENCIA) (Antonio Cubel, Joaquim Cuevas, Julio Martínez-Galarraga i Teresa Sanchis-Llopis). La resta de membres del grup (Joaquín Azagra, Pablo Cervera, Salvador Calatayud, Yadira González de Lara, Francisco Medina) formen part dels equips d'investigació de projectes competitius dirigits des d'altres universitats espanyoles (com UAB) o altres departaments de la mateixa Universitat de València. A més, el grup també lidera un projecte competitiu d'investigació dirigit des de la Universitat de València i finançat pel Banc d'Espanya.

La qualitat de la investigació dels membres de EHVALENCIA ha facilitat que aquests hagen participat regularment en estructures d'investigació com a grans xarxes nacionals i internacionals d'investigació (Xarxa de Referència d'I+D+I en Economia i Polítiques Públiques de la Generalitat de Catalunya, ESF Network-Globaleuronet), projectes d'investigació del programa marc de la UE (Jean Monnet Projects), hagen organitzat reunions científiques nacionals i internacionals de reconegut prestigi i impacte en la seua àrea d'estudi (Iberometrics, Workshops de la ESF-Globaleuronet, FRESH Meetings), o hagen sigut convidats a participar de manera estable en Programes de Postgrau d'Excel·lència com són el Màster Interuniversitari en Història Econòmica UB-UAB-UZ, el Doctorat en Economia UB, el Doctorat Interuniversitari en Història Econòmica UB-UC3M o el Doctorat en Economia UZ.

Fruit d'aquesta sòlida tasca d'investigació i de formació d'investigadors, el grup Desenvolupament Econòmic en Perspectiva Històrica (EHVALENCIA) dirigeix la xarxa d'Investigació d'Excel·lència del MCNN "Globalització, Creixement i Desigualtat (S XIX-XXI)" (ECO2015-71534-REDT). Aquesta estructura d'investigació reuneix  els 8 grups d'investigació en Història Econòmica més rellevants del conjunt de l'Estat.

Els resultats d'aquesta tasca investigadora han sigut difosos a través de la publicació, en els últims 5 anys, de més 25 articles en revistes indexades en el JCR, 15 de les quals es troben situades en el Q1 de les àrees d'Història de les Ciències Socials o Economia.

Grup d'Investigació en Equips de Direcció, Estratègia d'Empresa i Govern Corporatiu - TMT_BS

Aquest grup d'investigació centra la seua atenció en l'estudi de les característiques, estructura, processos i sistemes d'incentius dels òrgans de direcció de les empreses, i en la seua relació amb les estratègies que aquestes utilitzen, així com amb els resultats de les organitzacions. 

L'equip d'investigació que compon aquest grup està especialitzat en temàtiques d'estratègia competitiva i corporativa, així com en els enfocaments dels equips d'alta direcció (Upper Echelons), Govern Corporatiu, i competitivitat sostenible (és a dir, l'equilibri entre la competitivitat, la supervivència i la Responsabilitat Social Corporativa en un sentit ampli).

En l'àmbit de l'estratègia, el nostre grup ha realitzat múltiples investigacions sobre estratègia competitiva (rellotge de l'estratègia i posicionaments competitius), orientació estratègica de les organitzacions, estratègies d'internacionalització, estratègies de diversificació, maneres d'entrada, fusions i adquisicions, aliances estratègiques, etc. Aquests treballs han sigut publicats en revistes d'àmbit acadèmic tant nacionals com internacionals, tenint considerable pes les situades en els principals llistats internacionals de revistes d'investigació (p.e. JCR, Scopus, etc.) 

Des de l'any 2002, gran part d'aquests treballs considera de manera fonamental el paper dels equips de direcció i dels òrgans de govern en la definició de les estratègies i en la disposició d'unes certes actituds que es reflecteixen en la presa de decisions estratègiques. L'orientació al mercat, l'orientació proactiva, innovadora i d'assumpció de riscos, l'obertura de perspectives, acceptació del canvi, l'autoconfiança, l'optimisme, la complaença, les actituds globalment responsables, l'ètica o els enfocaments personalistes, i particularistes constitueixen àrees d'interés en les nostres investigacions.

Entre els aspectes considerats en relació amb els equips de direcció i òrgans de govern, el nostre grup para atenció a la composició dels equips, la diversitat, l'estructura de poder i de participació, el repartiment de funcions tant jeràrquica com horitzontal, els processos d'interacció, el conflicte cognitiu i afectiu, els valors compartits, els sistemes d'incentius, així com a les característiques demogràfiques i psico-sociològiques de membres específics de la direcció, com ara la Direcció General o uns certs directius funcionals o de divisió.

Ens interessen tant els antecedents com les conseqüències de les variables esmentades i de les les relacions entre elles. En relació amb els efectes d'aquestes relacions sobre els resultats organitzatius, parem atenció a aspectes com ara la competitivitat (rendibilitat, creixement, solvència, supervivència), la reputació, la generació de valor, etc.

La nostra investigació es desenvolupa fonamentalment a través de l'execució de projectes d'investigació competitius, finançats entre altres per la Generalitat Valenciana i el Ministeri d'Economia i Competitivitat. No obstant això, aquest grup d'investigació manté un estret contacte amb el context econòmic-empresarial, i desenvolupa activitats d'assessorament tècnic, formació, diagnòstic i realització d'estudis tècnics i informes orientats a l'aplicació pràctica de la nostra línia de treball.

Grup d'Investigació en Estratègia, Competitivitat i Innovació - GRECO

Aquest grup d'investigació va ser reconegut com a grup d'excel·lència (després de superar una avaluació de l'Agència Nacional d'Avaluació i Prospectiva). Referència GR00-221. 

GRECO pretén ser un àmbit de creació, transferència i aprenentatge de coneixement en Direcció Estratègica, dins del qual puguen desenvolupar-se projectes i contractes d'investigació fonamental i aplicada, de transferència de tecnologia i de generació de competències, dirigits a millorar la capacitat dels equips directius i la competitivitat de les empreses.

El Programa de Treball de GRECO gira actualment al voltant de cinc línies d'investigació, totes elles posicionades en el camp de la Direcció Estratègica. La investigació en aquestes cinc línies està fortament relacionada, de manera que una part important dels projectes desenvolupats i els treballs publicats exploren les relacions entre els fenòmens analitzats en diverses d'elles. 

El projecte aprovat per a 2013-2016 pretén avançar en la identificació de les principals capacitats dinàmiques a partir de la revisió de la literatura, especialment de l'existent sobre els processos de gestió del coneixement, a fi d'establir les fronteres conceptuals entre les capacitats d'adquisició, creació i absorció de coneixement, la capacitat d'innovació i la capacitat d'aprenentatge. Una comprensió més profunda de l'estructura del calaix de sastre en què s'han convertit les "capacitats dinàmiques" ha d'ajudar a entendre millor els processos que faciliten la seua creació i renovació.

En concret, aquesta investigació analitza la manera en què la implantació de pràctiques organitzatives influeix sobre la construcció de capacitats dinàmiques. Específicament, l'estudi diferencia cinc tipus diferents de pràctiques segons se centren en els processos, les persones, els grups / equips, els productes i els coneixements. L'anàlisi contempla la manera en què aquestes diferents pràctiques condicionen les capacitats dinàmiques en dos contextos particulars:

  1. Quan les pràctiques s'introdueixen individualment.
  2. Quan les pràctiques s'implanten de manera coordinada amb el format de formes organitzatives, a fi d'aprofitar el potencial de creació de valor consubstancial a la complementarietat.

La hipòtesi de partida és que, excepte quan les capacitats reposen en un agent o en un grup reduït d'individus, el desenvolupament de capacitats basades en el coneixement requereix la coordinació complexa i la integració de pràctiques de diferents tipus.

Al mateix temps que s'explora el paper de les pràctiques directives com a antecedents de les capacitats dinàmiques, aquesta investigació incideix en les relacions entre les capacitats dinàmiques i l'acompliment empresarial. El progrés en la demostració de l'efecte directe que les capacitats de creació, adquisició, absorció i aplicació de coneixement tenen sobre els resultats ha obviat la possible existència d'altres variables mediadores. En el projecte es pretén aprofundir en el paper que juguen les innovacions en les pràctiques directives a través de les quals la direcció pretén reforçar el seu estoc de capacitats dinàmiques. 

D'aquesta manera s'introdueix un procés circular en el procés d'investigació, on les pràctiques directives exerceixen dos rols en diferents fases del procés de creació de valor:

  1. Les organitzacions desenvolupen capacitats dinàmiques amb la introducció de pràctiques.
  2. A més, gràcies a les capacitats que han acumulat, poden desplegar innovacions en les pràctiques organitzatives que ajuden a reforçar la seua competència per a innovar i aporten resultats excel·lents en produir avantatges competitius sostenibles.

La demostració d'aquesta premissa preliminar requereix desenvolupar un treball empíric que inclou dades de panell.

Grup d'Investigació en Internacionalització, Globalització i Estratègia de la Empresa - INGLOBEST

L'àmbit d'estudi del grup d'investigació és la internacionalització de l'empresa des d'una perspectiva àmplia: pimes i empreses multinacionals, empreses industrials i empreses de serveis. La influència de la globalització i el territori així com els pilars de la direcció estratègica són presents en la nostra investigació com a marc genèric de referència.

L'equip ha participat en nombrosos projectes signats amb organitzacions empresarials rellevants tant a nivell de la Comunitat València com de l'Estat espanyol (ATEVAL, IMPIVA, COEVAL, Consell intertèxtil Espanyol, Cambra de Comerç, Ministeri d'Indústria, etc.) en els quals s'analitzen la competitivitat internacional de la petita empresa espanyola i els reptes als quals s'enfronten en aquest entorn global.

Addicionalment l'equip ha desenvolupat tres projectes competitius del Ministeri on l'objecte d'estudi han sigut les multinacionals i els seus processos d'expansió a nivell internacional. En concret:

  1. aspectes relatius al comportament de l'empresa multinacional des de diferents àmbits: maneres d'entrada, estructura organitzativa, mecanismes de coordinació, rols de filials i expatriats (SEC2003/06466, SEC2006/13889) i
  2. el paper estratègic que Espanya pot desenvolupar com a país trampolí en els processos d'internacionalització d'empreses multinacionals cap a Llatinoamèrica (ECO2010/18583).

Quant a la composició del grup, la major part dels membres d'aquest projecte tenen com a nucli central de les seues investigacions l'estratègia d'internacionalització. L'equip està format, majoritàriament, per professors titulars i ajudants doctores de la Universitat de València: les doctores Esther Sánchez, Esmeralda Linares, Angels Dasi, Cristina Villar i Marimen Saorín i els doctors Fidel León i Anastasio Urra. A més l'equip compta amb la col·laboració de professors i estudiants de doctorat que es troben treballant en la nostra línia d'investigació a Llatinoamèrica.

El director de l'equip, el catedràtic José Pla Barber, ha participat en números projectes d'investigació com a IP finançats amb aportacions públiques (entre ells, tres competitius finançats pel Ministeri, dos per la Generalitat, dos per l'AECI i un per la Universitat de València). Va obtindre el grau de doctor amb la modalitat de doctorat europeu i amb premi extraordinari de doctorat. El professor Pla és professor visitant en nombroses universitats internacionals (Reading University, Norwegian School of Management, ORT l'Uruguai, ICESI Colòmbia, APEC República Domincicana, entre altres.). Juntament amb altres membres de l'equip, ha publicat 46 articles científics (27 en revistes del JCR), 19 capítols de llibre i 4 llibres de divulgació. Aquesta activitat li ha permés obtindre 3 trams d'investigació. El doctor Pla té prop de 800 cites en google scholar, un índex h de 13 i un índex ih de 17. El professor Pla ha obtingut 8 premis d'investigació, entre ells, el 1r premie Centre d'Estudis Financers "Modalitat Comptabilitat i Administració d'Empreses" (9ª Edició, 1999) i el premi d'investigació "Juan José Renau Piqueras" (1ª Edició, 1999).

A més, l'equip incorpora com a membres actius del grup als professors Anoop Madhok (Schulich School of Business) i Torben Pedersen (Copenhagen Business School), autors molt reconeguts internacionalment en la investigació sobre empreses multinacionals. Així mateix, també mantenim llaços de col·laboració amb dues dels grups d'investigació més prolífers en aquesta àrea: el liderat pel professor Corb-Cazurra (que analitza la internacionalització de les empreses multillatines) i el grup format pels professors García-Canal i Mauro Guillén (que centren el seu estudi en el desenvolupament de l'empresa multinacional a Llatinoamèrica). Caràcter internacional i formatiu de l'equip d'investigació. Un dels objectius prioritaris del grup d'investigació ha sigut tindre una dimensió internacional.

Grup d'Investigació en Màrqueting Aplicat al Comportament del Consumidor - MarkAp

El Grup d'I+D MarkAp-UV coordinat per la investigadora Prof. Dra. Inés Kuster Boluda, està format per un equip d'investigadors pertanyents a l'àrea de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat de València. El seu principal objectiu és la investigació en diversos sectors relacionats amb el Màrqueting i la implantació i desenvolupament de metodologies noves en escenaris reals empresarials.

Grup d'Investigació en Opinió Pública i Eleccions - POpE

El grup d'investigació en Processos Electorals i Opinió Pública se centra en analitzar, estudiar i trobar solucions per a tots els problemes i qüestions relacionades amb els processos electorals i/o el mesurament i seguiment de l'opinió pública, aplicant les tècniques quantitatives més avançades.

Entre els seus principals camps d'investigació es troben (encara que no es limiten a ells) els següents: generació de prediccions electorals, inferència del comportament individual dels electors, anàlisis d'enquestes i sondejos, la proposta de noves aproximacions metodològiques per a millorar, reduint costos, la qualitat dels mètodes de mostreig, anàlisi semàntica d'opinions i monitoratge del sentiment en la xarxa, l'estudi de les conseqüències de la no-resposta i els biaixos introduïts durant tot el procés d'inferència, la solució als buits en les bases de dades, la integració d'informació local i global en l'obtenció de respostes multinivell, i el desenvolupament de teoria estadística i metodologia.

L'enfocament que s'aplica en el grup d'investigació en Processos Electorals i Opinió Pública és obert, no està limitat per cap aproximació metodològica concreta i fa ús extensiu de les fonts d'informació. Així, emprem tècniques frecuentistas i bayesianes, apliquem des de senzills models de regressió lineal fins a complexes aproximacions basades en xarxes neuronals, wavelets o models autobinomiales, utilitzem explícitament el component espacial i/o temporal de la informació, realitzem simulació via cadenes de Markov de Muntanya Carlo o directament per mètodes de Muntanya Carlo, i alimentem als nostres models amb dades d'enquestes, resultats electorals registrats, informacions periodístiques, opinions en la xarxa i/o estadístiques oficials.

Els membres del grup estan oberts a treballar amb altres grups i amb empreses i institucions i animen als analistes interessats a posar-se en contacte per a explorar les possibles vies de col·laboració.

Grup d'Investigació en Posicionament i Marca - POMA

Tant l'auge de la competència entre empreses a causa de la globalització dels mercats, com la major informació de què disposa el consumidor hui dia gràcies a l'auge de les noves tecnologies, comporten la necessitat apostar per dotar de valor afegit a l'oferta comercial. Ara bé, si aquest valor afegit no es diferencia amb una marca ben posicionada, la seua potència quedar afeblida, sent el resultat final la derrota. El que no es coneix, no existeix; i el que no existeix, no es consumeix. 

UNA ALTRA INFORMACIÓ D'INTERÉS: 

El grup d'investigació s'ha nodrit de fons obtinguts en concurs públic (Conselleria d'Empresa, Universitat i Ciència de la Generalitat Valenciana i Ministeri d'Economia i Competitivitat.), investigant com afegir valor i construir marca utilitzant eines com ara les noves tecnologies, l'embalatge/envase del producte o la figura del venedor/comercial. 

El grup pública tots els anys en revistes científiques d'impacte i assisteix amb regularitat a congressos nacionals i internacionals per a compartir les seues troballes. Aglutina X sexennis  d'investigació en total. 

Així mateix, s'han dirigit diverses tesis doctorals en aquest camp, aprofundint en aspectes com ara: la transferència de marca des d'un esdeveniment patrocinat a la marca patrocinadora; la construcció de capital de marca en institucions d'educació superior públiques i privades; i el desenvolupament de mega esdeveniments sostenibles com a estratègia màrqueting potenciar la marca-ciutat. 

Igualment s'ha treballat amb empreses subscrivint periòdicament convenis de col·laboració per a investigar en aspectes com ara l'elecció del millor posicionament de marca per a una cadena de distribució d'alimentació, o l'estudi de la viabilitat d'una marca paraigua en la indústria de la moda valenciana.

Grup d'Investigació en Unitat d'Investigació Psicosocial de la Conducta Organitzacional - UNIPSICO

La Unitat d'Investigació Psicosocial de la Conducta Organitzacional (UNIPSICO) constitueix un grup científic de caràcter bàsic i aplicat, creat per a investigar i donar solució als problemes vinculats a la realització del treball i a la gestió dels recursos humans en organitzacions laborals, especialment als processos i variables que intervenen en l'aparició i desenvolupament dels riscos psicosocials en el treball, atenent de manera especial a l'estrés laboral, l'assetjament psicològic i la síndrome de cremar-se pel treball (burnout), per a dissenyar estratègies d'intervenció dirigides a millorar la qualitat de vida laboral dels professionals i dels treballadors en general. 

La intervenció sobre aquests processos permetrà disminuir els accidents i l'absentisme laboral, així com les despeses de personal derivat d'aquestes incidències. A nivell aplicat aquesta línia d'investigació es vincula entronca amb la Llei de Prevenció de Riscos Laborals (BOE 10-11-1995). D'altra banda es pretén investigar l'organització com una realitat socialment construïda, i analitzar alguns dels processos psicosocials més rellevants que contribueixen a la formació de la cultura i del clima de l'organització. Per a això s'investiguen les cognicions, emocions i actituds dels grups de l'organització, acarant els fenòmens i processos en els diferents nivells organitzacionals. Els resultats obtinguts pretenen millorar la gestió i la presa de decisions en l'organització. 

La UNIPSICO és un dels principals referents nacionals i internacionals en la investigació sobre riscos psicosocials en el treball i qualitat de vida laboral, i els seus membres pertanyen a algunes de les associacions científiques internacionals de psicologia més rellevants (APA, IAAP, EAWOP, EA-OHP, SOHP, etc.). El director del grup ha sigut IP de projectes d'investigació subvencionats dins del Pla Nacional d'I+D+i, per la Generalitat Valenciana i la UVEG. 

Quant a la productivitat científica i investigadora, el grup compta amb més de 200 publicacions, entre articles en revistes científiques, llibres, i capítols de llibre. Una part important en revistes indexades en JCR. També té més de 300 treballs presentats en congressos internacionals i nacionals. Un dels objectius de l'activitat científica del grup s'ha dirigit a obrir vies internacionals d'intercanvi acadèmic entre investigadors, establir referents en aqueix espai, i contribuir a la creació de massa crítica en el camp d'investigació sobre riscos psicosocials en el treball. 

Com a part de l'activitat de "Transferència del Coneixement i Innovació", cal destacar la creació del qüestionari CESQT, instrument traduït i validat en altres idiomes (alemany, txec, finlandés, francés, anglés, italià, polonés, portugués, romanés i tàmil), i la coordinació d'una xarxa internacional d'investigadors que treballa en la seua validació. 

Entre els premis i mencions honorífiques rebudes pel director del grup cal assenyalar que:

  1. Ha sigut declarat Hoste d'Honor, a la ciutat Port Sant Julián (Província de Santa Cruz, l'Argentina) (juliol, 2005) en consideració a la trajectòria professional oferida. 
  2. Ha rebut els premis Dr. Oscar Eduardo Alende en l'edició de 2006 (segon premi), i en la de 2008 (primer), concedit per la "Fundació Oscar Eduardo Alende" del Col·legi de Metges de la Província de Buenos Aires, Districte II, per la seua coautoria en treballs de recerca sobre qualitat de vida laboral. 
  3. Ha sigut reconegut com a membre actiu de la Xarxa d'Investigadors sobre Factors Psicosocials en el Treball A. C. (Mèxic) per la seua destacada contribució a la Psicologia de la Salut Ocupacional en l'àmbit internacional.
  4. Premi a la trajectòria i aportacions a la investigació a Llatinoamèrica sobre factors psicosocials, estrés i salut mental en el treball, concedit per la Xarxa d'Investigadors sobre Factors Psicosocials en el Treball A. C. (octubre, 2010). 
  5. Té el reconeixement institucional del Govern de Jalisco (Mèxic) per la seua cooperació per a avaluar els riscos psicosocials del personal d'institucions penitenciàries (novembre, 2008). 
  6. Reconeixement de la Universidad Fidélitas (San José, Costa Rica) per les aportacions realitzades a la Psicologia (maig, 2010). 
  7. Ha rebut la distinció de la Societat Xilena de Psicologia del Treball i de les Organitzacions (SCHIPTO) en reconeixement a la seua destacada trajectòria i a les seues importants contribucions a la formació i investigació en l'àmbit de la psicologia del treball i de les organitzacions (octubre, 2016). 
  8. Reconeixement (homenatge) de la Universidade Federal da Paraíba, Centro de Ciências da Saúde (João Pessoa, Brasil) per la seua contribució significativa a la producció científica internacional i pel desenvolupament d'un instrument per a l'avaluació de la síndrome de burnout (maig, 2019). 

Com a Director de la UNIPSICO ha rebut la "Distinció 2014 a la realització de treballs de recerca en prevenció de riscos laborals" concedida per l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT) de la Generalitat Valenciana amb motiu de la celebració del "Dia Internacional de la Salut i Seguretat en el Treball". Aquesta distinció suposa un reconeixement a la labor d'investigació que realitza aquest grup d'investigació, dirigit pel Dr. Gil-Monte, amb la finalitat de previndre els riscos psicosocials en el treball, fomentar la qualitat de vida laboral dels treballadors i augmentar la competitivitat i productivitat de les empreses i organitzacions de la Comunitat Valenciana. Les distincions en prevenció de riscos laborals han sigut creades per la Generalitat Valenciana per a promoure la seguretat i salut en el treball, i com a estímul i reconeixement d'aquelles empreses, institucions, o persones físiques que es diferencien per la seua distingida actuació en prevenció de riscos laborals, o per la seua implicació en la promoció i impuls de la seguretat i salut en el treball en la Comunitat Valenciana, perquè servisquen com a exemple del bon fer preventiu en el conjunt de la societat valenciana.