Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Grup d'Investigació en Internacionalització, Globalització i Estratègia de la Empresa - INGLOBEST

Descripció

L'àmbit d'estudi del grup d'investigació és la internacionalització de l'empresa des d'una perspectiva àmplia: pimes i empreses multinacionals, empreses industrials i empreses de serveis. La influència de la globalització i el territori així com els pilars de la direcció estratègica són presents en la nostra investigació com a marc genèric de referència.

L'equip ha participat en nombrosos projectes signats amb organitzacions empresarials rellevants tant a nivell de la Comunitat València com de l'Estat espanyol (ATEVAL, IMPIVA, COEVAL, Consell intertèxtil Espanyol, Cambra de Comerç, Ministeri d'Indústria, etc.) en els quals s'analitzen la competitivitat internacional de la petita empresa espanyola i els reptes als quals s'enfronten en aquest entorn global.

Addicionalment l'equip ha desenvolupat tres projectes competitius del Ministeri on l'objecte d'estudi han sigut les multinacionals i els seus processos d'expansió a nivell internacional. En concret:

  1. aspectes relatius al comportament de l'empresa multinacional des de diferents àmbits: maneres d'entrada, estructura organitzativa, mecanismes de coordinació, rols de filials i expatriats (SEC2003/06466, SEC2006/13889) i
  2. el paper estratègic que Espanya pot desenvolupar com a país trampolí en els processos d'internacionalització d'empreses multinacionals cap a Llatinoamèrica (ECO2010/18583).

Quant a la composició del grup, la major part dels membres d'aquest projecte tenen com a nucli central de les seues investigacions l'estratègia d'internacionalització. L'equip està format, majoritàriament, per professors titulars i ajudants doctores de la Universitat de València: les doctores Esther Sánchez, Esmeralda Linares, Angels Dasi, Cristina Villar i Marimen Saorín i els doctors Fidel León i Anastasio Urra. A més l'equip compta amb la col·laboració de professors i estudiants de doctorat que es troben treballant en la nostra línia d'investigació a Llatinoamèrica.

El director de l'equip, el catedràtic José Pla Barber, ha participat en números projectes d'investigació com a IP finançats amb aportacions públiques (entre ells, tres competitius finançats pel Ministeri, dos per la Generalitat, dos per l'AECI i un per la Universitat de València). Va obtindre el grau de doctor amb la modalitat de doctorat europeu i amb premi extraordinari de doctorat. El professor Pla és professor visitant en nombroses universitats internacionals (Reading University, Norwegian School of Management, ORT l'Uruguai, ICESI Colòmbia, APEC República Domincicana, entre altres.). Juntament amb altres membres de l'equip, ha publicat 46 articles científics (27 en revistes del JCR), 19 capítols de llibre i 4 llibres de divulgació. Aquesta activitat li ha permés obtindre 3 trams d'investigació. El doctor Pla té prop de 800 cites en google scholar, un índex h de 13 i un índex ih de 17. El professor Pla ha obtingut 8 premis d'investigació, entre ells, el 1r premie Centre d'Estudis Financers "Modalitat Comptabilitat i Administració d'Empreses" (9ª Edició, 1999) i el premi d'investigació "Juan José Renau Piqueras" (1ª Edició, 1999).

A més, l'equip incorpora com a membres actius del grup als professors Anoop Madhok (Schulich School of Business) i Torben Pedersen (Copenhagen Business School), autors molt reconeguts internacionalment en la investigació sobre empreses multinacionals. Així mateix, també mantenim llaços de col·laboració amb dues dels grups d'investigació més prolífers en aquesta àrea: el liderat pel professor Corb-Cazurra (que analitza la internacionalització de les empreses multillatines) i el grup format pels professors García-Canal i Mauro Guillén (que centren el seu estudi en el desenvolupament de l'empresa multinacional a Llatinoamèrica). Caràcter internacional i formatiu de l'equip d'investigació. Un dels objectius prioritaris del grup d'investigació ha sigut tindre una dimensió internacional.

Objectius CT
  • Estudi de la internacionalització de l'empresa des de diferents perspectives, amb una visió àmplia i contingent del fenomen.
  • L'elecció de les modalitats d'entrada i el procés d'internacionalització. La transferència de coneixement, innovacions i aprenentatge.
  • La influència de la globalització i de la localització sobre la competitivitat internacional de l'empresa.
  • Els aspectes organitzatius de l'empresa multinacional: els rols de les filials, la seua evolució i la internacionalització des de les filials.
  • Els processos de multilocalització de la cadena de valor i les estratègies de offshoring.
Línies d'investigació
  • Variables organitzatives, enfocament estratègic i rols de filials

    L'estudi de les estructures organitzatives més clàssiques i els nous models d'organització de l'empresa internacional, així com els processos organitzatius que flueixen al llarg de l'estructura i que afavoreixen que l'estratègia internacional s'implemente d'acord amb les directrius de la casa.

     

  • Competitivitat internacional de les pimes

    S'analitzen els factors que impulsen la competitivitat internacional de les pimes. Aspectes fonamentals de la direcció estratègica que permeten emmarcar la internacionalització de l'empresa en el context estratègic Aplicacions a sectors manufacturers tradicionals i a clústers industrials.

  • Modalitats d'entrada, procés d'internacionalització i estratègia internacional

    L'estudi de les diferents formes d'entrada que existeixen, els seus avantatges i inconvenients; i la influència d'una sèrie de factors en la decisió de seleccionar la forma d'entrada més adequada. El procés d'internacionalització des d'una perspectiva dinàmica en introduir la dimensió temporal.

  • Expatriació i Cross Cultural Management

    Estudi de la cultura i les implicacions que té en la direcció d'empreses internacionals. Les dimensions que caracteritzen la diferències culturals entre països i els indicadors que les mesuren. Anàlisi de les peculiaritats específiques del procés de gestió dels recursos humans.

  • Globalització, ètica i responsabilitat social

    Estudi de la globalització en els diferents nivells i les raons que la impulsen. Anàlisi dels mecanismes desenvolupats per les Nacions Unides i les empreses, per a evitar els efectes negatius que la globalització puga tindre sobre els més febles. Efectes de la globalització sobre l'entorn.

Membres
  • BOTELLA ANDREU, ANA
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
Personal investigador no UV
  • Ulf Andersson - Mardalen University (Suiza).
  • Anoop Madhok - York University (UK).
  • Torben Pedersen - Boccony University (Italia).
  • Luís Silva Domingo - Universidad ORT (Uruguay).
Estructura asociada
Direcció d'Empreses "Juan José Renau Piqueras"
Dades de contacte del grup
Internacionalització, Globalització i Estratègia de la Empresa (INGLOBEST)

Campus de Tarongers

Edifici Departamental Oriental. Av. dels Tarongers, s/n

46022 València (València)

963 828 917

Geolocalització

jose.pla@uv.es