Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

Grup d'Investigació en Educació Científica i Formació del Professorat de Ciències - didacies

Descripció

El grup està constituït per un grup d'investigadors en didàctica de les ciències experimentals.
El nostre principal objectiu és el diagnòstic de problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències i proposar tractaments que puguin contribuir a superar-los, tant en l'educació científica formal com en la informal. Per a això investiguem en la formació del professorat, elaborant proposades de millora; en les competències a adquirir pels joves i el professorat en Educació per a la sostenibilitat i Educació per a la Salut; en l'argumentació i el pensament crític en l'ensenyament de les ciències; en la utilització de les relacions ciència tecnologia societat CTS, les qüestions sociocientíficas CSC i la història de les ciències en l'educació científica; en la utilització de la metodologia basada en la indagació per a l'ensenyament de les ciències a partir de les etapes primerenques de l'educació formal; i en l'aplicació de les neurociències a l'educació científica.

Objectius CT
  • Diagnosticar problemes en l'ensenyament i aprenentatge de les ciències
  • Proposar tractaments que puguin contribuir a superar-los, tant en l'educació científica formal com en la informal
  • Contribuir a la formació del professorat d'aquestes àrees en les diferents etapes de l'educació formal
Línies d'investigació
  • Educació per a la sostenibilitat

    Investigació en Educació per a la Sostenibilitat i Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) per a la seua atenció en el sistema educatiu i la formació del professorat, des de la seua visió holística fins a les diferents problemàtiques interrelacionades (consum responsable, drets humans, nova cultura energètica, mesures contra la contaminació, canvi climàtic, esgotament de recursos, degradació d'ecosistemes...).

  • Qüestions sociocientífiques CSC i pensament crític en l'Educació científica

    Utilització de la història de la ciència i de les relacions ciència-tecnologia-societat (CTS) per a per a alfabetitzar científicament i motivar a l'alumnat, ensenyar naturalesa de la ciència (NdC), contextualitzar-la, promoure l'argumentació i el pensament crític i qüestionar les pseudociències.

  • Neurociències aplicades a l'educació científica

    Estudi de la relació entre els mecanismes funcionals del cervell associats a l'aprenentatge i l'ensenyament de conceptes científics per mitjà de models (utilitzant la corporització), metodologies didàctiques i tecnologia educativa. Estudi de la transferència de coneixements de l'àrea de neurociència als docents i l'alumnat.

  • La formació del professorat de ciències. Propostes de millora

    Analitzar si el professorat que ha participat en programes de formació i investigat en didàctica de les ciències ha incorporat o no en la seua pràctica educativa les propostes per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències d'aquests cursos i les diferències en la seua docència amb altres professors.

  • Educació per a la Salut

    Investigació en Educació per a la Salut, Gènere i Horts Ecodidácticos, a través d'estudis, projectes i desenvolupament de materials en els diferents àmbits de la Salut (atenció a les desigualtats, emocions, resolució de conflictes, violència, addiccions, medi ambient, alimentació...) aplicats a la formació integral de l'alumnat i el professorat.

  • Dificultats d'aprenentatge i disseny i avaluació de seqüències didàctiques de Ciències

    Anàlisi de concepcions d'alumnes i docents i de manuals escolars i recursos educatius; disseny i avaluació de seqüències o unitats didàctiques de Ciències que promoguen l'aprenentatge conceptual, procedimental i axiològic dels estudiants.

  • Ensenyament de les ciències per indagació en educació infantil, primària i secundària

    Utilització de metodologies basades en la indagació i la investigació orientada per a l'ensenyament i l'aprenentatge de les ciències en les etapes de l'educació formal (segon cicle d'educació infantil, primària i secundària). Adaptació d'aquestes metodologies a les particularitats de cada etapa (Reggio Emilia, Centres d'interés, Racons, Projectes...).

Direcció
  • SOLBES MATARREDONA, JORDI ANTONI
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa
Membres
  • CALERO LLINARES, MARIA
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
Veure fitxa
  • CANTO DOMENECH, JOSE RAFAEL
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
  • Coordinador/a Curs
  • Director/a de Servei General
Veure fitxa
  • CAURIN ALONSO, CARLOS
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
  • ESTEVE MARTINEZ, ANNA RAQUEL
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
  • Secretari/a de Departament
Veure fitxa
  • GARCIA FERRANDIS, IGNACIO
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
Veure fitxa
  • GOMEZ CLIMENT, MARIA ANGELES
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
Veure fitxa
  • MAYORAL GARCIA-BERLANGA, OLGA
  • Alumn.-Servei de Formacio Permanent
  • Conservador/a del Jardi Botanic
  • Subdirector/a del Jardi Botanic
Veure fitxa
  • PALOMAR FONS, RAFAEL
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
  • PINA DESFILIS, TATIANA
  • PDI-Contractat/Da Doctor/A
Veure fitxa
  • SENDRA MOCHOLI, CRISTINA
  • PDI-Contractat/Da Doctor/A
  • Cap de Seccio-Servei
  • Cap Iniciatives Responsable Museu de l'Escola de la F. de Magisteri
Veure fitxa
  • TALAVERA ORTEGA, MARTA
  • Alumn.
Veure fitxa
  • TUZON MARCO, PAULA
  • PDI-Contractat/Da Doctor/A
Veure fitxa
  • TIERNO GOMEZ, SANDRA PILAR
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Veure fitxa
Col·laboradors/es
  • MORALES HERNANDEZ, ANTONIO JOSE
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Veure fitxa
Personal investigador no UV

Col·laboradors/es

  • José Carrasquer Zamora - Universidad de Zaragoza 
  • Jenaro Guisasola Aranzabal - Universidad del País Vasco 
  • Dulce María López Valentín - Universidad Pedagógica Nacional (México) 
  • Zulma Muñoz Burbano - Universidad de Nariño (Colombia) 
  • Fernanda Ostermann - Universidade Federal do Rio Grande do sul (Brasil)
  • María Milagros Torres García - Universidad de las Palmas de Gran Canaria 
  • Nidia Torres Merchán - Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia 
Producció cientifica per investigador UV
Estructura asociada
Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials
Dades de contacte del grup
Grup de Recerca en Educació Científica i Formació del Professorat de Ciències (didacies)

Campus de Tarongers

Facultat de Magisteri
Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials, 1er Pis despatx 13
Av. dels Tarongers, 4

46022 València (València)

963 864 490

963 864 384

Geolocalització

www.uv.es/didacies

jordi.solbes@uv.es

Persones de contacte
  • SOLBES MATARREDONA, JORDI ANTONI
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
Veure fitxa