Logo de la Universitat de València Logo Oferta Científic Tecnològica Logo del portal

L'objectiu general del projecte és, d'una banda, aportar coneixement sobre l'estat actual de les creences, temors, pràctiques de depòsit, curació i reutilització de dades sobre Ciències de l'Educació, i per una altra, tenint en compte la informació obtinguda, elaborar recomanacions que permeten aprofitar el potencial de les dades.
Acrònim

EDUCA-DATA

Codi referència

MRR/TED2021-131057B-I00

Descripció

La investigació científica genera un gran volum de dades digitals, però molts romanen ocults i no arriben a utilitzar-se mai, per la qual cosa no s'aprofita el seu poder potencial per a concebre noves hipòtesis, generar nous coneixements científics, estimular la innovació i els descobriments addicionals. L'accés obert a les dades científiques augmenta l'intercanvi de coneixements i millora l'avanç de la ciència, per la qual cosa la promoció del seu emmagatzematge eficient, distribució, ús i preservació són crucials. Davant esta situació, és necessari investigar mètodes, tecnologies i models que permeten identificar, classificar, preservar i distribuir els conjunts de dades (datasets), així com els seus fluxos i cicles de vida des que són generats fins que són finalment reutilitzats. Estes investigacions adquirixen especial importància quan les dades a preservar són de caràcter educatiu, donada la importància de l'educació com a motor del canvi social. Per a afrontar els reptes que suposa l'accés i reutilització de les dades en Ciències de l'Educació, és necessari conéixer les condicions en les quals es troba esta pràctica, tal com el nostre projecte perseguix. Pretenem conéixer les experiències dels investigadors, detectar els temors i problemes existents, contextualitzar les pràctiques que es desenvolupen i, sobre la base de la informació arreplegada, redactar guies de bones pràctiques que ajuden a tots els actors involucrats a afrontar este desafiament i a desenvolupar les seues pròpies estratègies informades. Per a respondre a estos reptes es necessiten solucions sociotècniques que no sols construïsquen infraestructures tecnològiques, sinó que també és necessari conéixer i modificar els hàbits i comportaments dels investigadors i les seues organitzacions en assumptes com la qualitat de les dades educatives, el reconeixement del treball de publicar eixes dades, la seua correcta citació i el compliment dels principis FAIR (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable). Esta és la línia d'actuació de la Unió Europea, que en el marc del programa Horizon2020 ja va establir les bases de l'obertura de dades (article 29.3 del Agreement) i continuen en les convocatòries actuals dels programes Horizon Europe 2021-2027, en les quals el Open Access és ara un requisit legal obligatori per a tots els projectes finançats i on la difusió d'estes dades s'inclou de manera predeterminada en l'acord de subvenció.

Paraules clau

Dades d'investigació, Dades obertes, Ensenyament universitari, Gestió de dades, Educació, Dades compartides

Investigadors principals:
  • Alonso Arroyo, Adolfo
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Investigadors participants:
  • Valderrama Zurian, Juan Carlos
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
  • Lucas Dominguez, Ruth
  • PDI-Titular d'Universitat
  • Coordinador/a Curs
Veure fitxa
  • Sixto Costoya, Andrea
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a de Mobilitat
Veure fitxa
  • Chiva Sanchis, Inmaculada
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Investigadors participants no UV

Remedios Aguilar Moya - Professora de la Universidad Católica de Valencia (UCV).

Equip de treball UV
  • Martinez Cordoba, Celia
  • PI-Pred_Conselleria Acif Gva
Veure fitxa
Contacte

Unitat d'Informació i Investigació Social i Sanitària (UISYS)

CSIC – Universitat de Valencia

Palau de Cerveró Plaça Cisneros nº 4

46003 - València

+34 963 926 295

www.uv.es/uisys

Data d'inici
2022 Desembre
Data de finalització
2025 Juny
Resultats

COMUNICACIONS

Cita:

Ortiz-Campos, B., Martínez-Córdoba, C., Alonso-Arroyo, A., Aleixandre-Benavent, R., Aguilar-Moya, R., & Valderrama-Zurián, J. C. (2024, abril 10). Datos de investigación asociados a las publicaciones científicas en el ámbito de la Educación: un estudio de género. XIV Congreso Iberoamericano Ciencia, Tecnología y Género, Madrid, España.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.10953286

 

Cita:

Chiva-Sanchis, I., Martínez-Córdoba, C., Alonso-Arroyo, A., Aleixandre-Benavent, R., Sixto-Costoya, A., & Valderrama-Zurián, J. C. (2024, octubre 7). Uso compartido y reutilización de datos en la investigación educativa. XXI Congreso Internacional de Investigación Educativa (AIDIPE), Barcelona, España. 

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.13897810

 

Cita:

Martínez-Córdoba, C., Ortiz-Campos, B., Alonso-Arroyo, A., Lucas-Domínguez, R., Aguilar-Moya, R., & Aleixandre-Benavent, R. (2024, octubre 7). Los datos abiertos en las publicaciones científicas en Educación. XXI Congreso Internacional de Investigación Educativa (AIDIPE), Barcelona, España. 

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.13897944

 

Cita:

Martínez-Córdoba, C., Groppi-Bosch, L., Aleixandre-Benavent, R., Sixto-Costoya, A., Chiva-Sanchis, I., & Alonso-Arroyo, A. (2024, octubre 7). Research data management and sharing in educational research. 28th International Conference on Science, Technology and Innovation Indicators 2024 – STI 2024 (STI 2024), Berlín, Alemania. 

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.13898016

 

Cita:

Martínez-Córdoba, C., Valderrama-Zurián, J. C., Alonso-Arroyo, A., Aguilar-Moya, R., Lucas-Domínguez, R., Ortiz-Campos, B., & Aleixandre-Benavent, R. (2024). Policies of educational journals regarding deposit in repositories. ICERI2024, the 17th annual International Conference of Education, Research and Innovation (ICERI2024), Sevilla, España.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.14191500

 

Cita:

Alonso-Arroyo, A., Groppi Bosch, L., Sixto-Costoya, A., Aguilar, R., Lucas-Dominguez, R., & Aleixandre-Benavent, R. (2025, mayo 16). Estudio cualitativo sobre el uso compartido de datos del personal investigador en Ciencias de la Educación. 14º Congreso Internacional sobre Revistas Científicas (CRECS 2025), Granada, España.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.15433931

 

PONÈNCIES

Cita:

Martínez-Córdoba, C., Groppi-Bosch, L., Aleixandre-Benavent, R., Sixto-Costoya, A., Chiva-Sanchis, I., & Alonso-Arroyo, A. (2024, octubre 7). Percepciones de los investigadores del área de Educación sobre el depósito de datos en repositorios. XX Workshop de Proyectos Digitales. El papel de los repositorios en la estrategia nacional de Ciencia Abierta (Workshop Rebiun), Jaén, España. 

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.13898243

 

PÒSTERS

Cita:

Alonso-Arroyo, A., Sixto-Costoya, A., Valderrama-Zurián, J. C., Lucas-Domínguez, R., Aguilar-Moya, R., Chiva-Sanchis, I., & Aleixandre-Benavent, R. (2024). Methodological approach to know the state of the art and the advances of data sharing in Education. 11st World Conference on Information Systems and Technologies (World Cist 2023), Pisa, Italy.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.10953329

 

Cita:

Martínez-Córdoba, C., Alonso-Arroyo, A., Chiva-Sanchis, I., Aleixandre-Benavent, R., & Valderrama-Zurián, J. C. (2024). Datos brutos y material suplementario en publicaciones sobre Ciencias de la Educación. 11th International Congress of Educational Sciences and Development (11th ICESD).

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.10952304

 

Cita:

Alonso-Arroyo, A., Martínez-Córdoba, C., Valderrama-Zurián, J. C., Groppi-Bosch, L., & Aleixandre-Benavent, R. (2024). Las revistas españolas de Educación indexadas y sus políticas editoriales de depósito de datos. 13º Congreso Internacional sobre Revistas Científicas (CRECS), Arequipa, Perú.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.13898090

 

Cita:

Alonso-Arroyo, A., Groppi Bosch, L., Sixto Costoya, A., Valderrama-Zurián, J. C., Lucas-Dominguez, R., & Aleixandre-Benavent, R. (2025). Creencias, actitudes y barreras del profesorado universitario en Ciencias de la Educación hacia el uso compartido de los datos de investigación. 1er Congreso Internacional sobre Divulgación, Transferencia e Impacto Social de la Ciencia, Ourense, España.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.15434837

 

Cita:

Aleixandre-Benavent, R., Lucas-Dominguez, R., Martínez Córdoba, C., Chiva, I., Valderrama-Zurián, J. C., & Alonso-Arroyo, A. (2025). Caracterización de datasets educativos en repositorios de datos: un enfoque integrado con OpenAlex. 14º Congreso Internacional sobre Revistas Científicas (CRECS 2025), Granada, España.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.15434368

 

Cita:

Sixto-Costoya, A., Alonso-Arroyo, A., Petrosyan, L., Aleixandre-Benavent, R., & Lucas-Dominguez, R. (2025). Analysis of compliance with the FAIR principles in Education Science. 20th International Conference on Scientrometrics & Informetrics (ISSI 2025), Yerevan, Armenia.

Zenodo – https://doi.org/10.5281/zenodo.15781773

Tipus projecte
  • AGE - Projectes transició ecològica i digital