Ens anima l'interès per renovar les possibilitats que aporta la investigació i l'ensenyament del cinema i els audiovisuals als entorns educatius
CREARI grup de Recerca en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103) de la Universitat de València, juntament amb l'Institut de Creativitat i Innovacions Educatives, promouen aquestes Jornades que consoliden els treballs realitzats per la universitat els darrers anys. Ens anima l'interès per renovar les possibilitats que aporta la investigació i l'ensenyament del cinema i els audiovisuals als entorns educatius, plantejant la possibilitat de generar espais propicis per difondre el coneixement del cinema i la pràctica creativa audiovisual als entorns formatius, especialment a àmbit educatiu.
Volem generar un espai de reflexió sense perdre de vista l'esperit de col·laboració i la implicació presencial dels assistents. Està prevista la participació de rellevants investigadors universitaris de diferents països, responsables institucionals, docents, i aquelles persones que tant des de la perspectiva educativa com des de la universitat i el món de l'empresa estan interessades a analitzar la situació actual de la recerca i l'educació en cinema i audiovisuals.
És una proposta innovadora, ja que no s'havia abordat prèviament des de la perspectiva de la investigació universitària. En aquest cas, unim cinema, art i audiovisuals, amb una forta càrrega educativa que particularitza la proposta. El que volem és integrar els conceptes de recerca i educació a l'àmbit de les arts, el cinema i la cultura visual, per tal de revisar el que s'ha fet fins ara en aquesta matèria, i sobretot gestionar propostes de futur. L´èxit d´anteriors convocatòries Organitzades per CREARI, l´Institut de Creativitat i Innovacions Educatives, juntament amb el Departament de Didàctica de l´Expressió Musical, Plàstica i Corporal avalen aquesta nova trobada acadèmica.
Apartats temàtics
- "La tradició europea i llatinoamericana d'educar en cinema i audiovisuals"
- "Produir audiovisuals com un aprenentatge transversal amb metodologies artístiques"
- "Educar en gènere i diversitat a través dels audiovisuals"
- "La formació de futurs docents en educació en cinema i audiovisuals"
PROGRAMA
10:00h. Conferencia inaugural:
Gabriela Augustowsky (Universidad Nacional de las Artes UNA, Argentina)
“El cine en la infancia y el audiovisual en la escuela”
11:00h. Primera Mesa de Ponencias y Debate.
- La tradición europea y latinoamericana de educar en cine y audiovisuales Ricard Huerta (Universitat de València)
- “Cine, educación y diversidad en Latinoamérica” Beatriz González (Ministerio de las Culturas, Chile)
- “Pensamiento en la imagen: dos lentes sobre un país llamado Chile” Joao Paulo Queiroz (Universidade de Lisboa, Portugal) “Imagens desamparadas: pensando as novas mediaçoes em Portugal” Sidiney Peterson Ferreira de Lima (UNESP, Brasil)
- “Cine y Arte/Educación contemporánea en Brasil: algunos apuntes”
16:00h. Primera Sessió de Comunicacions.
Segunda Mesa de Ponencias y Debate.
- Producir audiovisuales como un aprendizaje transversal con metodologías artísticas Ricardo Domínguez Ruiz (Universitat de València)
- “Formar y educar en TIC desde las imágenes” María Dolores Arcoba (Universitat de València)
- “El autorretrato audiovisual en educación secundaria” Carlos Escaño González (Universidad de Sevilla)
- “Cambios sociales y educación en audiovisuales” Amparo Alonso Sanz (Universitat de València)
- “Entornos propicios para educar en imágenes”
- Presentación de Publicaciones y otras actividades comunitarias.
Divendres 9 de novembre de 2018
Segunda Conferencia Plenaria:
Germán Navarro Espinach (Universidad de Zaragoza) “La Edad Media a través del cine: la Trilogía de la Vida de Pasolini”
Tercera Mesa de Ponencias y Debate.
- Educar en género y diversidad a través de los audiovisuales Paula Jardón (Universitat de València)
- “Preparar a docentes con cine y desde el cine” María Dolores Álvarez (Universidad de Granada)
- “Programas educativos e innovación en audiovisuales” Carmen Mayugo (Teleduca)
- “Género y diversidad en la creación audiovisual participativa” Núria Rajadell (Universitat de Barcelona)
- “El Seminario de Cine Formativo de la Universitat de Barcelona”
Segunda Sessió de Comunicacions.
Cuarta Mesa de Ponencias y Debate.
- La formación de futuros docentes en educación en cine y audiovisuales Ricardo Marín Viadel (Universidad de Granada)
- “Vídeo, narrativas audiovisuales e Investigación Basada en las Artes” Margaux Lacoste (Relais Culture Europe, Francia)
- “La formación de jóvenes directores de cine en Francia” Roberto Marcelo Falcón (Université París Descartes, Francia)
- “Circulación imaginal y comprensiva” Apolline Torregrosa Laboire (Université de Genève, Suiza)
- “Cinema directo, aproximaciones pedagógicas de lo cotidiano”
Direcció
Ricard Huerta
Organització
- CREARI grupo de Investigación en Pedagogías Culturales (GIUV2013-103)
- Instituto de Creatividad e Innovaciones Educativas
Col·labora
- Generalitat Valenciana. Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport.
- Área de Plástica del Departamento de Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal de la Universitat de València
- Vicerrectorado de Investigación y Política Científica de la UV