Logo de la Universitat de València Logo Grup d'Investigació en Pedagogies Culturals - CREARI Logo del portal

Videojuegos y Creatividad: XI Jornadas Internacionales de Investigación en Educación Artística

  • 4 de novembre de 2021

XI Jornadas Internacionales de Investigación en Educación Artística

Las Naves. Centre d’Innovació de l’Ajuntament de València

València, 4 y 5 de noviembre de 2021

Cartel jornada videojuegos y creatividad

Jornades on combinem videojocs i creativitat, amb la intenció d'arribar a conclusions interessants dins els àmbits de la cultura, l'educació i l'entreteniment. Analitzem les novetats tecnològiques i els nous usos educatius i creatius de les derives tecnològiques digitals. Les identitats creatives durant la joventut emergeixen i pateixen transformacions, per la qual cosa les generacions joves són més susceptibles a les experiències socials, emocionals i relacionals, que poden influir tant positivament com negativament el progrés de la identitat creativa. L'avenç de la creativitat en adolescents és una àrea de recerca que cal abordar acadèmicament. Els videojocs han esdevingut un dels espais més fecunds d'interacció i també un entorn de relació per als públics joves. La problemàtica educativa en la introducció de les derives digitals ens anima a reconèixer que la situació de la indústria cultural dels videojocs encara no està prou representada a la recerca universitària. Tot i que hi ha una eclosió de pràctiques i usos de videojocs entre les generacions més joves, necessitem trobades com aquestes Jornades perquè tota la gent que està fent recerca disposi d'una trobada per a la reflexió.

L'altre gran repte de la difusió i l'anàlisi del que està passant amb la indústria cultural dels videojocs és l'aparició de nous models que s'estan incorporant al món del lleure per replantejar constantment les pràctiques. A causa de la nostra tradició en recerca sobre imatge i educació, havent treballat des de fa dècades en les qüestions relacionades amb la cultura visual i l'ensenyament, considerem que el grup CREARI de Recerca en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103) de la Universitat de València està preparat per assumir aquest repte acadèmic i universitari que requereix una investigació acurada i solvent del que està passant i del que volem millorar.

 

PROGRAMA

Dijous 4 novembre 2021

Mesa de Ponents 1: Mujeres creadoras. Diseño de videojuegos y plataformas lúdicas digitales

  • Amparo Alonso-Sanz (Universitat de València) “La creación de videojuegos desde una perspectiva feminista”
  • Sandra Duchiewicz (Adobe, UK) “Bring your creativity to the game development”
  • Mónica Rikić (Artista independiente) “Videojuegos y arte interactivo: estrategias lúdicas compartidas”
  • Lilian Amaral (Universidade de São Paulo, Brasil) “Cartografías sensibles del videojuego desde las artes”
  • Marina Pastor (Universitat Politècnica de València) “El combate diario: industria y mujer”

Mesa Ponents 2: Educar en videojuegos desde la sensibilidad. La formación de docentes para educar en ocio y entretenimiento

  • Ricard Ramon Camps (Universitat de València) “Posibilidades educativas en videojuegos y creatividad”
  • Anna Juesas (Barreira Arte y Diseño) “Formar profesionales mediante trabajos artísticos con potencial digital”
  • Severo Cardone (Università de Foggia, Italia) “Prácticas artísticas y educativas a través de los videojuegos”
  • Gisela Vaquero (Women in Games) “Videojuegos y Serious Games aplicados a la docencia”
  • Jordi Sos (Hub Media founder / UPV doctorand) “Violencia y videojuegos”

Sessió de Comunicacions 1 Coordina: Ricardo Domínguez 
Sessió de Comunicacions 2 Coordina: David Mascarell Palau
Sessió de Comunicacions 3 Coordina: Inmaculada Guerrero

Temes comunicacions
1. Dones creadores de videojocs
2. Gaymers, dissidències i altres innovacions en videojocs
3. Formes creatives de viure i habitar els videojocs.

Divendres 5 novembre 2021

Mesa de ponents 3: Creatividad para innovar en videojuegos y relaciones culturales con los polisistemas

  • Vicente Alfonso Benlliure (Universitat de València) “Redes creativas para tejer empoderamientos digitales”
  • Dámari Melián Díaz (Universidad de la Laguna) “Videojuegos 3D para el fomento de la creatividad en entornos del dibujo técnico”
  • Solimán López Cortez (Harddisk Museum / ESAT, Francia) “Creatividad digital y expresiones artísticas en redes”
  • Carina González (Universidad de La Laguna) “Co-creación online de experiencias lúdicas para mayores”
  • Manuel Martínez Torán (Universitat Politècnica de València) “Capacidades creativas a través de la tecnología: experiencia con jóvenes en situación de vulnerabilidad”

Mesa de ponents 4: Investigación Basada en Artes y otras irrupciones digitales en videojuegos

  • Ricard Huerta (Universitat de València) “Creación artística en el universo digital”
  • José Luis Saorín (Universidad de la Laguna) “Ingeniería creativa para innovar en videojuegos”
  • Joao Paulo Queiroz (Universidade de Lisboa, Portugal) “La cuestión generacional en el mundo de los videojuegos”
  • Mario-Paul Martínez Fabre (Universidad Miguel Hernández) “Hacia la escena queer del videojuego”
  • Caterina Ramon (Universitat de les Illes Balears) “Traspasando las fronteras de lo lúdico: el videojuego como receptáculo de la cultura digital contemporánea”
  • Pablo Boquete (Universidad de la República de Uruguay) “Investigar los vínculos de los videojuegos con otros territorios del arte, la educación y la cultura”

Direcció
Ricard Huerta

Xarxes socials:
Cristobal Suárez Guerrero

Organitza
CREARI Grupo de Investigación en Pedagogías Culturales (GIUV2013-103)

Col·labora

  • Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital
  • LAS NAVES. Centre d’Innovació de l’Ajuntament de València
  • Institut de Creativitat i Innovacions Educatives. Universitat de València
  • AVALEM Associació Valenciana d’Educadors de Museus i Patrimonis
  • EARI Educación Artística Revista de Investigación

Comité Científic

  • María Dolores Arcoba Alpuente (Florida Universitaria)
  • Gabriela Augustowski (Universidad de la Plata, Argentina)
  • Ana Mae Barbosa (USP, São Paulo, Brasil)
  • Ramón Cabrera Salort (ISA, Cuba)
  • Martín Caeiro Rodríguez (Universidad de Zaragoza)
  • José Luis Crespo Fajardo (Universidad de Cuenca, Ecuador)
  • Rosa Cubillo (Universidad de La Laguna)
  • Fernando Díaz Herrera (Universidad de Los Lagos, Chile)
  • Analice Dutra Pillar (Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil)
  • Luis Hernán Errázuriz (Pontificia Universidad Católica de Chile)
  • Carlos Escaño González (Universidad de Sevilla)
  • Paula Jardón (Universitat de València)
  • Juan Francisco Jiménez Alcázar (Universidad de Murcia)
  • Marie Claude Larouche (Université du Québec, Canadá)
  • Mirian Celeste Martins (Universidade Presbiteriana Makenzie, Brasil)
  • José María Mesías Lema (Universidade da Coruña)
  • Fernando Miranda Somma (Universidad de la República de Uruguay)
  • Marc Pallarès Piquer (Universitat Jaume I) 
  • Christine Rivalan (Université Rennes 2, Francia)
  • Fabio Rodrigues da Costa (Universidade Regional do Cariri, Brasil)
  • Paloma Rueda Gascó (Universitat de València)
  • Juan Carlos San Pedro Veledo (Universidad de Oviedo)
  • Catarina Sofia Silva Martins (Universidade do Porto, Portugal)
  • María Dolores Soto González (Universitat de València)
  • Cristóbal Suárez Guerrero (Universitat de València)
  • Rafael Sumozas-Pardo (Universidad de Castilla La Mancha)
  • Apolline Torregrosa (Université de Génève, Suiza)

 

 

Cartel jornada videojuegos y creatividad