.jpg)
An important number of members of the GIEL group has participated in the XVIII International Conference of the Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura held in Ciudad Real among 29 November and 1 December 2017.
Communications presented in the conference, titled “Visión histórica y prospectiva de la educación lingüística y literaria” (Historical approach and prospective of linguistic and literary education), were based on eight subjects:
1. Language didactics L1 and L2. Historical approach
2. Language didactics L1 and L2. Prospective of the discipline
3. Literature didactics and development of reading habits. Historical approach and prospective
4. Language and Literature Didactics in foreign languages
5. Reading and literary education. History of literary canon for reading training
6. Sociocultural perspective of literary and linguistics education: past challenges, current challenges
7. New technologies and teaching innovation
8. Regulatory and curriculum framework of Language and Literature Didactics
GIEL presented the following communications:
M.ª José García Folgado: “Intuición y reflexión en la enseñanza de la lengua el España en el siglo XIX”. (Intuition and reflection on teaching language in Spain in the 19th century).
Aitor Sánchez Collado: “Pensar la enseñanza de la literatura en tiempo de Reforma: lo Equipo de Reforma de la Comunidad Valenciana del área de lenguas (1983-1993)”. (Thinking about the teaching of literature in times of Reform: the Valencian Community Reform Team in the area of languages (1983-1993).
Belén Soler: “El teatro como herramienta metodológica para mejorar la pronunciación y la entonación”. (Theatre as a methodological tool for improving pronunciation and intonation).
Glòria Torralba: “Lenguas familiares: encontrar su espacio en el aula”. (Familiar languages: finding their place in the room).
Aina Reig: “Lectura y escritura para el aprendizaje de lengua y contenidos” (Reading and writing for learning language and contents) and “Cómo se gestionan fuentes diversas para la escritura de textos expositivos” (How different sources for writing expositive texts are managed).
Maria José García Folgado i Carmen Rodríguez: “Leer y comprender: credenciales de los docentes noveles sobre la comprensión lectora en el aula de Primaria”. (Reading and understanding: novice teachers' credentials on reading comprehension in the primary classroom).
Carmen Rodríguez: “Gramática, revisión de textos y autorregulación de la escritura”. (Grammar, texts revision and self-regulation of writing).
Alícia Santolària con Susana Sánchez: “Miedo a la alfabetización en educación infantil”. (Fear to literacy in preschool education).
Alícia Martí: “La enseñanza del catalán en el sistema educativo valenciano: de la LUEV a la actualidad”. (Catalan teaching in the Valencian education system: from LUEV to these days).
GIEL also presented the posters:
Alícia Martí Climent and Pilar Garcia Vidal: “Herramientas TIC para la evaluación formativa en proyectos de lengua y literatura. (TIC tools for the training assessment in language and literature projects).
Montse Pérez: “De las redes social se y servicios de mensajería instantánea a las aulas: aprovechamiento didáctico del discurso digital en Educación Secundaría”. (From social media and instant messaging services to the rooms: didactic use of digital speech in Secondary Education).