University of Valencia logo Logo MuseumsUV-School History Logo del portal

Naix el Museu d'Història de l'Escola

  • September 13th, 2021
Image de la noticia

El Museu d´Història de l´Escola s'ha anat generant des de les V Jornades d´Història de l´Educació Valenciana, dedicades a l'anàlisi del patrimoni històric-educatiu valencià, que van estimular iniciatives de recuperació i estudi i van oferir una important exposició titulada 'Escoles d'ahir. Testimonis i empremtes'. 
Una mica més tard, el curs 2010-11, es va començar a impartir la matèria Història de l´Escola com a assignatura obligatòria en els plans formatius dels Graus en Mestre d'Educació Infantil i Mestre d'Educació Primària; uns estudis que intenten contribuir a la comprensió genealògica dels processos de construcció social i política de l'escola primària, i al coneixement i interpretació de l'evolució de la formació i les pràctiques de els docents d'aquest nivell; i amb una especial atenció al cas de la societat valenciana.
Des d'una i una altra tasca ha anat configurant-se la definició i acció d'aquest conjunt d'actuacions en l'ordre didàctic i museístic, motiu i recurs, també, per a l'estudi i recerca històric-pedagògica en aquest nivell escolar, de tanta rellevància social i educativa.
El suport del Departament d'Educació Comparada i Història de l'Educació i l'acollida i ajuda de la Facultat de Magisteri permeteren comptar a partir de gener de 2012 amb uns espais expositius i de recursos que pretenien ser el desenvolupament i mostra inicial d'un Museu amb majors possibilitats. 
Des de finals de 2011 els objectius i accions del Seminari-Museu de l'Escola mantenien en els seus treballs unes orientacions que poden resumir-se així:

  • Promoure el desenvolupament d'un sentit de la matèria “Història de l'Escola” que afavorisca un innovador procés d'ensenyament-aprenentatge, orientat preferentment a la construcció de significats, a la creació d'espais i condicions d'aprenentatge actiu i participatiu.
  • Col·laborar en la tasca d'estímul i preparació perquè els i les futures mestres  adquirisquen una sensibilitat i competències adequades en el camp de l'educació patrimonial, en l'ús del patrimoni com a recurs educatiu; fomentar una actitud positiva en els centres escolars cap a la protecció i organització del seu patrimoni històric.
  • Organitzar i avançar un treball de recuperació, difusió i estudi-recerca del patrimoni i la memòria de l'escola, constituint així un fons de recursos didàctics, i iniciant la configuració d'uns espais expositius i museístics.
  • Facilitar suport documental i assessorament o col·laboració en aquelles iniciatives externes promogudes per entitats o grups que treballen o s'interessen en aquestes qüestions, com ara experiències didàctiques, exposicions, publicacions, etc.