University of Valencia logo Logo MuseumsUV-School History Logo del portal

Els orígens de les escoles primàries

Després dels primers intents, després d'aprovada la Constitució de 1812, el liberalisme moderat emprèn definitivament la construcció del sistema escolar, organitzant (1836 i 1838) un ensenyament primari en dos nivells (elemental i superior). La Llei Moyano (1857) va impuslar un model polític d'escola primària caracteritzat per la centralització, la uniformitat, la gratuïtat relativa, l'obligatorietat (des dels 6 als 9 anys). Els seus ensenyaments se centren en la lectura, escriptura, aritmètica, principis de religió i moral, i labors en el cas de les nenes.

Així comença una acció política enmig d'insuficiències pressupostàries, deficiències pedagògiques en procediments i resultats, i importants desigualtats per a l'accés a l'educació i el lent ritme en el procés d'escolarització. Per a la formació del magisteri es crea l'Escola Normal Central de Mestres (1839) i la de València, en 1845, amb aquest primer pla d'estudis: religió i moral, llengua castellana, aritmètica i elements de geometria, dibuix lineal, elements de física, elements d'història natural, geografia i història, principis d'educació moral, intel·lectual i física, mètodes d'ensenyament, lectura, escriptura.