Universitt d'Estiu de GandiaUniversitat de València Logo del portal

Intel·ligència artificial, gènere i poder: reptes per a l'educació i la justícia ecosocial

alt=
Any/Edició 2026  / 43
Data i hora d'inici 06/07/2026 09:00
Data i hora cloenda 07/07/2026 14:00
Durada 15h
Preu Públic en general 15.00 euros / Professorat CEFIRE 0.00 euros.
Lloc

Centre Internacional de Gandia de la Universitat de València (C/Tossal, 8)

Tipus activitat Seminaris d'orientació i actualització professional
Modalitat Presencial matrícula
Coordina/Presenta

Vicenta Tasa Fuster. Departament de Dret Constitucional, Ciencia Politica i de l'Administracio. Universitat de València.

 

Matricula

Públic en general: https://cursos.fundacio.es/view/355

Programa

CURS RECONEGUT PEL CEFIRE GANDIA

6 de juliol. Intel·ligència artificial, gènere i poder.

9h. Inauguració. Vicerectora d'Igualtat, Diversitat i Polítiques Inclusives, directora de la Unitat d'Igualtat, directora de l’Institut Universitari d’Estudis de les Dones, directora del curs.

9.30h. Algoritmes, biaixos i desigualtats de gènere. Vicenta Tasa Fuster. Departament de Dret Constitucional, Ciència Política i de l'Administració. Universitat de València.

10.30h. Taula redona: IA com a eina de violència masclista. Taula redona centrada en l’ús de la intel·ligència artificial com a nova eina de violència masclista, amb especial atenció a: L’ús de deepfakes sexuals per a la humiliació, el xantatge i el control de les dones. L’assetjament digital, la difusió no consentida d’imatges i la violència sexualitzada a les xarxes socials. L’impacte específic d’aquestes pràctiques en dones joves, activistes feministes i dones amb presència pública. La sessió abLes plataformes digitals i la violència sexual contra les dones: el cas particular d’Only Fansordarà les conseqüències psicològiques, socials i polítiques d’aquestes violències i les dificultats per a la seua prevenció i reparació. Ana Marrades. Departament de Dret Constitucional, Ciència Política i de l'Administració. Universitat de València. Sonia Tirado. UA. Ayla Grancha. Institut Universitari d'Estudis de les Dones. Universitat de València. Coordina Irene Ballester Buigues. Departament d'Història de l'Art. Universitat de València.

11.30h. Descans.

12.00h. Les plataformes digitals i la violència sexual contra les dones: el cas particular d’Only Fans. Aida Garrido. Institut Universitari d'Estudis de les Dones. Universitat de València.

12.45h. Dinàmica participativa. Què passa a les aules des del punt de vista de l’estudiantat. Aliaenred: Asociación por la Igualdad de Oportunidades entre Mujeres y Varones.

14h. Dinar.

16.00h. Xarxes socials, discursos d’odi i violències simbòliques. Maria Medina Vicens. Departament de Filosofia i Sociologia. Universitat Jaume I.

17:30h. Descans.

18:00h. Taller pràctic: Estratègies feministes per a xarxes socials segures. Blanca Trull. Creadora de Contingut. Reis Gallego. Docent experta en xarxes socials.

20h. Finalització del primer dia.

7 de juliol. Intel·ligència artificial, educació i responsabilitat ecosocial.

9.00h. Impactes ambientals i ecosocials de la intel·ligència artificial. Ponència centrada en els costos ambientals i materials de la IA: consum energètic, ús intensiu d’aigua per a la refrigeració de centres de dades, extractivisme de minerals crítics i generació de residus electrònics. Des d’una perspectiva ecofeminista, es connectarà la crisi ecològica amb les desigualtats globals i de gènere, analitzant com la cadena de producció tecnològica reprodueix lògiques d’explotació de territoris i cossos. La sessió plantejarà la necessitat d’una alfabetització digital que incorpore la dimensió ambiental i de justícia global. Anna Perpinyà. Silene Consultoria Coop. V.

10.15h Descans.

10.45h. Ensenyar en temps d’IA: límits, oportunitats i responsabilitats. Sessió de tancament orientada a traslladar la reflexió crítica a l’àmbit educatiu. S’analitzaran les oportunitats pedagògiques de la IA (personalització, accessibilitat, suport docent), però també els seus límits: dependència tecnològica, externalització del pensament, biaixos algorítmics i riscos per a l’avaluació. Es reflexionarà sobre la responsabilitat del professorat en la formació d’una ciutadania digital crítica i sobre la necessitat de situar l’ètica, la cura i la justícia social al centre de qualsevol procés d’innovació educativa. Silvia Terrasa. Departament d'Informàtica de Sistemes i Computadors. Universitat Politècnica de València.

11.45h. Taller pràctic: Identificar i combatre la violència des de les aules. Formació pràctica orientada a dotar les persones participants d’eines concretes per: Identificar deepfakes, continguts manipulats i campanyes de desinformació masclista. Reconéixer dinàmiques d’assetjament digital i violència simbòlica. Conéixer mecanismes bàsics de denúncia, autoprotecció digital i suport col·lectiu. Fem Bloc. Entitat sense ànim de lucre especialitzada en formació de gènere. Mireia Orra.

13:45h. Cloenda. Vicenta Tasa, directora del curs.

Entitats Col·laboradores