GeneralitatCIDECSICUV Logo del portal

AIGUALERT: investigació cooperativa i innovadora en l'ajuda a la gestió d'esdeveniments hidrològics extrems

  • 30 de desembre de 2025
Image de la noticia
Vista del riu Magre pel seu pas al costat de Requena, a la província de València. Autor: Cargus. Wikimedia Commons.

Les inundacions, avingudes sobtades i sequeres són fenòmens cada vegada més freqüents i intensos a conseqüència del canvi climàtic. Anticipar-se a estos esdeveniments i millorar la seua gestió és clau per a reduir riscos, protegir la població i augmentar la resiliència dels territoris.

En este context, el nostre centre posa en marxa un nou projecte d'investigació l'objectiu de la qual és desenrotllar un sistema intel·ligent d'ajuda a la decisió que complemente els actuals Sistemes Automàtics d'Informació Hidrològica (SAIH) i optimitze la predicció i gestió d'esdeveniments hidrològics extrems.

El projecte és finançat en la convocatòria de Projectes Estratègics en Cooperació de l'Institut Valencià de Competitivitat i Innovació (IVACE +i), de la Generalitat Valenciana, cofinançat per la Unió Europea a través del Programa Fons Europeu de Desenrotllament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2021-2027, amb un pressupost de 225.200,10 €.

Innovació tecnològica al servici de la gestió del risc

AIGUALERT contempla el desenrotllament d'un sistema autònom de monitoratge, control i vigilància hidrològica, basat en la integració de:

  • sensors avançats i dades en temps real,
  • modelització predictiva d'última generació,
  • tècniques d'intel·ligència artificial aplicades a la gestió del risc.

Les àrees d'aplicació del projecte se centren en dos conques especialment sensibles a esdeveniments extrems:

  • la conca del riu Magre fins a l'embassament de Forata,
  • la conca del riu Millars fins a l'embassament d'Arenós.

El projecte integra monitoratge avançat, models hidrològics que combinen enfocaments físics i intel·ligència artificial, i un panell de control intuïtiu orientat a l'usuari final, amb una clara vocació operativa i d'impacte social.

Cooperació i interdisciplinarietat

Liderat per Javier Senent, investigador del CSIC en el CIDE, el projecte es desenrotlla en cooperació amb Universitat Politècnica de València (UPV), Vielca Enginyers i Sensing Tools, en un enfocament clarament interdisciplinari on confluïxen l'enginyeria hidrològica i hidràulica, la ciència de dades, la modelització predictiva i l'enginyeria de programari.

Esta convergència permetrà consolidar un sistema innovador, flexible i orientat a respondre als grans reptes de la gestió sostenible de l'aigua, en escenaris marcats per la variabilitat climàtica, la pressió antròpica i la creixent necessitat d'una governança informada del risc.

CIDE Comunicació