- Creat pel Centre d'Investigacions sobre Desertificació (CSIC-UV-GVA), este dispositiu és més barat que uns altres similars i és reutilitzable, a diferència dels globus sonda.
- En elevar-se fins a 7 quilòmetres d'altura, les dades extretes pel dron podrien millorar les prediccions de fenòmens extrems com la dana que va afectar a València o l'evolució d'incendis.
El grup Climatoc-Lab del Centre d'Investigacions sobre Desertificació (CIDE), centre del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), la Universitat de València (UV) i la Generalitat Valenciana, ha desenrotllat Meteo-Dron, un dron de baix cost capaç d'ascendir fins a 7 quilòmetres d'altura i proporcionar valuosa informació sobre l'atmosfera. Aquestes dades, que es poden visualitzar en temps real, són una font d'informació única per a millorar els models que prediuen fenòmens meteorològics extrems com la dana que va afectar la província de València. Amb un cost aproximadament deu vegades menor respecte a altres dispositius comercials, el Meteo-Dron del CIDE té l'avantatge de reutilitzar el seu equipament científic i poder volar diverses vegades al dia sobre la vertical i horitzontal d'una zona concreta, superant les limitacions dels globus sonda que s'utilitzen actualment per a la predicció meteorològica.
El Meteo-Dron s'ha desenrotllat en el marc del programa ThinkInAzul, el pla complementari d'I+D+i en Ciències Marines del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats, en el qual participa la Comunitat Valenciana al costat d'Andalusia, Cantàbria, Galícia, Regió de Múrcia, Illes Canàries i illes Balears. En el seu desenrotllament col·laboren l'Institut Nacional d'Investigació de l'Aigua i l'Atmosfera (NIWA) i la Universitat d'Auckland, els dos a Nova Zelanda, lloc on s'ha provat l'equip en diferents condicions de vent i turbulències, tant en túnel de vent com en atmosfera real.
El dispositiu utilitza un dron comercial capaç d'aconseguir els nivells mitjans de la troposfera (entre 5 i 7 quilòmetres), equipat amb una estació meteorològica que registra variables atmosfèriques com la temperatura, humitat, pressió, i direcció i velocitat del vent. Estes dades es guarden en una memòria incorporada en el propi dron i s'envien en temps real a l'estació de control en terra per a una anàlisi posterior més detallada.
Millorar la predicció d'extrems com la dana
“Disposar de dades meteorològiques en temps real d'una secció vertical fins a 7 quilòmetres de l'atmosfera sobre un punt concret i diverses vegades al dia ens oferix informació molt valuosa per a millorar les prediccions de fenòmens extrems locals com els temporals costaners, rebentades, tempestes severes o danes com la que va afectar la província de València”, explica César Azorín, investigador del CSIC en el CIDE, la PTI+ Clima i director del Climatoc-Lab. “És una informació única amb la qual no comptem actualment”, remarca.
En l'actualitat, les dades de l'atmosfera fins a estes altures s'obtenen llançant globus sonda que esclaten en aconseguir una altura crítica, amb la pèrdua de l'equip científic que incorporen. A més, estos dispositius no es controlen, i es llancen només 2 vegades al dia. Amb el Meteo-Dron desenrotllat pel CIDE es pot volar diverses vegades sobre un mateix punt, obtenint informació en temps real sobre l'evolució de les condicions de l'atmosfera sense perdre l'equipament científic.
“El nostre dispositiu podria reemplaçar als globus sonda, una tecnologia que té un alt impacte ambiental en destruir-se en l'aire, mitjançant una tecnologia més sostenible en poder reutilitzar-se”, resumix José Gómez, tècnic del Climatoc-Lab que participa en el desenrotllament del Meteo-Dron. A més de poder visualitzar les dades en temps real i guardar-los en una base de dades per a posteriors anàlisis, el disseny del dron incorpora un algorisme de correcció en temps real per a eliminar el moviment del vol i aconseguir així una major precisió en la presa de dades del vent.
Vigilar els incendis
A més de la vigilància i monitoratge de les condicions atmosfèriques per a millorar les prediccions d'esdeveniments extrems, el Meteo-Dron té altres aplicacions. “També es podria utilitzar per a vigilar incendis forestals, en detectar els canvis en la direcció i intensitat dels vents amb els quals afinar els models d'evolució”, assegura César Azorín.
El Climatoc-Lab ultima ara els permisos per a volar el Meteo-Dron als rangs d'altura contemplats, i començar campanyes diàries de mostreig de les condicions atmosfèriques en diverses zones de la Comunitat Valenciana. Així generaran una base de dades amb informació única per a l'estudi de l'atmosfera local i les seues possibles variacions.
ThinkInAzul és finançat pel Pla de Recuperació,Transformació i Resiliència- Finançat per la Unió Europea –NextGenerationEU
Comunicació CIDE