Fira Experimenta de la Universitat, al Museu de les Ciències

Participants en la presentació d'Experimenta 2015.

La desena edició de la Fira Concurs Experimenta de la Facultat de Física de la Universitat de València se celebrà aquest diumenge al Museu de les Ciències. Divendres passat, els seus responsables varen presentar a Rectorat la convocatòria i el balanç de deu anys d’aquesta innovadora activitat.

Des de les 10 del matí i fins la una de la vesprada, quan s’atorgaren els premis a l’Auditori, estudiants d’educació secundària, batxillerat i cicles formatius explicaren al públic els 90 experiments i demostracions de física i tecnologia. En total, a les exposicions distribuïdes en diversos mostradors hi participaren unes 400 persones, entre joves i els seus professors, que mostraren al públic de totes les edats fenòmens científics sorprenents, el qual podrà votar els seus projectes preferits. Simultàniament, els més menuts pogueren construir i entendre demostracions senzilles de física al taller Fisicalàndia.

La coordinadora d’Experimenta i professora a la Facultat de Física, Chantal Ferrer, ha exposat les dades històriques d’aquesta fira concurs pionera i única a la Comunitat Valenciana. “Aquesta cita es va plantejar en 2005 amb motiu de l’Any Mundial de la Física, i en aquests deu anys s’han exposat al públic un s 700 projectes i hi han intervingut més de 3.000 persones”, apuntava Ferrer, qui no sols es mostrava satisfeta per les xifres i la consolidació del certamen, sinó “perquè continuem promovent uns objectius molt necessaris per a la nostra societat”.

La desena edició d’Experimenta compta amb el finançament de la Fundació Expanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació, a més de diversos col·laborador com ara la Reial Societat Espanyola de Física, la Caixa Popular, l’Associació de Professors de Tecnologia de la Comunitat Valenciana, el projecte Consolider Ingenio CPAN, la Ciutat de les Arts i les Ciències de la Generalitat Valenciana, entre altres, i diversos departaments i serveis de la Universitat de València.

UNA ECONOMIA BASADA EN LA RECERCA
Entre les prioritats d’Experimenta es troben el desenvolupament per part dels joves de projectes pràctics de física i tecnologia vinculats amb la teoria i incrementar la capacitat dels estudiants de comprendre i exposar els seus experiments. Però, a més a més, aquesta fira concurs “mostra la necessitat d’impulsar al nostre territori una economia badada en la innovació i la recerca, per promoure una ocupació de qualitat i alt valor afegit”, argumentava Chantal Ferrer.

Per la seua banda, la vicerectora d’Investigació i Política Científica, Pilar Campins, ha destacat que la Universitat de València és una institució pionera en la realització d’accions de divulgació dirigides tant al públic en general, com per a despertar vocacions científiques entre els joves. “Èxits com la Fira Experimenta, la Setmana de la Ciència, la qual arribarà a la seua 16a edició enguany, o la jornada de portes obertes d’Expociència al nostre Parc Científic, ens reafirmen en l’encert de continuar potenciant aquestes activitats”, ha afirmat Campins.

La professora de Física i Química Asunción Marco, membre del comitè d’organització d’Experimenta, ha subratllat “el repte que afronten els joves participants, els quals creixen amb els seus projectes, afronten l’aprenentatge, la tensió i obtenen lliçons tant dels èxits com dels errors i són una experiència molt educativa”. “Els estudiants s’adonen que poden apropar-se a la ciència, que es poden posar en la pell dels científics i que són capaços d’innovar”, conclou.

Per últim, el tècnic de Divulgació i Creativitat Científica de la Ciutat de les Arts i les Ciències, José Antonio Gordillo, ha reiterat que el Museu de les Ciències “comparteix amb la Universitat de València l’objectiu i la voluntat de promoure les vocacions científiques i tecnològiques, perquè considerem que hem de posar la llavor científica als joves”. De fet, “també col·laborem amb altres convocatòries com ara Desafiament Robot, Reacciona, de la Facultat de Química, el concurs Cristalització”, ha continuat Gordillo, qui insistia en la prioritat de “transmetre la importància de compartir el coneixement, promoure la ciència i el mètode científic, alhora que promoure nous perfils professionals de qualitat com ara el de divulgador de la ciència”.

Més informació:

Last update: 27 de april de 2015 07:00.

News release