La Universitat de València crea SIGNA UNI, la primera aplicació de Llengua de Signes per a mòbil

D'esquerra a dreta, Celeste Asensi, Raquel Rodrigo i Javier Francés.

La Universitat de València, a través de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat i amb la col·laboració de Fundación Vodafone España, ha creat la primera aplicació de Llenguatge de Signes per a mòbil: SIGNA UNI, que ha estat presentada aquest dimecres en el marc de la Setmana de la Universitat per la Integració, que se celebra amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de les Persones amb Discapacitat el dia 3 de desembre.

SIGNA UNI, que significa “signant a la universitat”, és una aplicació en format DVD interactiu (que es pot descarregar de la pàgina web http://www.uv.es/upd) i App per a Android (versions 4.0 o superiors en mòbil i tablet). Ambdós formats són accessibles i gratuïts. “L’objectiu d’aquesta aplicació és facilitar la comunicació del personal d’administració i serveis, i del personal docent i investigador de les universitats que estan en contacte amb l’estudiantat universitari amb sordesa usuaris de Llenguatge de Signes”, ha assenyalat Celeste Asensi, directora de la Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat, servei que s’inscriu en la Fundació General de la Universitat de València.

L’App SIGNA UNI s’ha presentat en el transcurs d’un taller d’introducció a la Llengua de Signes, que es va impartir ahir dimecres a la Biblioteca d’Educació María Moliner de la Universitat de València (Campus dels Tarongers), en torn de matí i de vesprada; i que tindrà lloc, aquest divendres 5 de desembre, a l’Aula d’Informàtica de la Unitat per a la Integració, a la Facultat de Psicologia (Campus de Blasco Ibáñez), a les 13 hores, a càrrec de Javier Francés i Raquel Rodrigo, tècnics d’aquesta Unitat.

La instal·lació de l’aplicació és molt senzilla: només cal posar “signauni” en la Play Store del mòbil o la tablet Android i descarregar. SIGNA UNI ofereix 540 vídeos d’alta qualitat classificats en tretze categories, dividides en dos grups, un bàsic o genèric i un altre específic amb les expressions d’ús més habitual en l’entorn universitari. En el primer grup es troba dactilologia (les lletres del alfabet), els nombres, els dies de la setmana, els mesos de l’any, salutacions formals, dades d’identificació i dades de localització; mentre que en el segon hi apareixen situacions d’emergència i expressions categoritzades per àmbits: consergeria, secretaria, biblioteca, professorat i cafeteria.

Així, SIGNA UNI dóna solucions a preguntes com ara ‘sucre o sacarina?’, ‘quant val?’, ‘la llet calenta o freda?’, en el cas de la categoria ‘Cafeteria’; i a qüestions com ‘cap pregunta?’, ‘en quina cosa et puc ajudar?’ o ‘has entés bé el que he explicat a classe?’, en la categoria de ‘Professorat’.

Els 540 vídeos d’alta qualitat que presenta SIGNA UNI són de fàcil reproducció, ofereixen la possibilitat de ser categoritzats pel mateix usuari (afegir-los a ‘favorits’), són vídeos optimitzats per a mòbil i tablet i tenen una funció de cerca. Quant al DVD, és accessible amb sistemes operatius Google Chrome, Mozilla Firefox i Internet Explorer (6 o versions superiors). L’aplicació només requereix la instal·lació d’Adobe Flash Player.

Per què SIGNA UNI en la Universitat de València?
La Universitat de València és la universitat presencial amb major nombre d’estudiants amb diversitat funcional del territori espanyol; és una de les tres primeres universitats espanyoles que va crear un servei d’atenció a les persones amb discapacitat en el curs 1992-1993; i és la primera i única universitat espanyola que té un Reglament de Mesures per a la Integració de Personal Docent i Investigador amb diversitat funcional des de l’any 2007.

La Unitat per a la Integració de Persones amb Discapacitat gestiona, assessora i treballa amb una població de 1.117 estudiantes i estudiants, 51 professores i professors, 147 voluntaris i voluntàries, i 40 associacions i entitats, en un entorn de 62.217 membres de la comunitat universitària de la Universitat de València. A més, lidera cinc programes, entre els quals un de sensibilització, formació i voluntariat, on ha nascut SIGNA UNI.

Last update: 4 de december de 2014 08:49.