Logo de la Universitat de València Logo Departamento de  Didáctica de la Matemática Logo del portal

Foto Nom i cognoms Adreça + info Biografia
ARNAU VERA, DAVID

ARNAU VERA, DAVID

PDI-Catedratic/a d'Universitat

(9616) 25101

david.arnau@uv.es

BORJA LLORET, MARINA

BORJA LLORET, MARINA

PDI-Substitut/A
CAMPOS GONZALEZ, CARMEN

CAMPOS GONZALEZ, CARMEN

PDI-Ajudant Doctor/A
CARRASCO TORRES, ROSARIO MARIA

CARRASCO TORRES, ROSARIO MARIA

PDI-Associat/Da Universitari/A
CASTILLO MEDINA, JAIME

CASTILLO MEDINA, JAIME

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
DIAGO NEBOT, PASCUAL DAVID

DIAGO NEBOT, PASCUAL DAVID

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl

Departament de Didàctica de la Matemàtica Facultat de Magisteri - Campus de Tarongers Avda. Tarongers, 4, 46022 València (SPAIN)

(9639) 83288

pascual.diago@uv.es

Biografia
 

Pascual D. Diago Nebot és Professor Permanent Laboral al Departament de Didàctica de la Matemàtica de la Universitat de València. Actualment imparteix docència als graus de mestre/a en Educació Infantil, Educació Primària i al màster universitari en investigació en Didàctiques Específiques. La seua investigació es centra en la resolució de problemes i l'ús de les noves tecnologies als processos d'ensenyament i aprenentatge de les matemàtiques escolars.

FERRANDO ESTEVE, LARA

FERRANDO ESTEVE, LARA

PDI-Ajudant Doctor/A

Despatx 3.11, Facultat de Magisteri

lara.ferrando@uv.es

Biografia
 

Soc Lara Ferrando Esteve, Doctora en Ciències (Neuroeducación Matemàtica) per la Universitat Jaume I. graduada en Matemàtica Computacional (2018), Màster en Matemàtica Computacional (2019) i doctora en Ciències (2021), totes elles per la Universitat Jaume I (UJI). A més, vaig obtindre el premi SIGA al millor treball final de grau (TFG) del XVI Concurs Student d'Estadística Aplicada (premi nacional per a TFG en Estadística) i Menció honorífica en XVI Premi Científic Tècnic Ciutat d'Algemesí. També vaig realitzar una estada de 5 mesos en Medical School, E.E.O.O..En 2022, vaig guanyar una Ajuda Margarita Salas per a la formació de joves doctors del Ministeri.

La meua investigació és multidisciplinària abastant el camp de la neuroeducación matemàtica, mitjançant els estudis que realitzem obtenim les àrees cerebrals involucrades en diversos problemes matemàtics. Els resultats d'aquests estudis són aplicables en l'àrea de didàctica de matemàtica per a ajudar a l'alumnat. Però no solament centre la meua investigació en aquesta àrea sinó que també en la perspectiva de gènere en l'educació.

Des de xicoteta he vist la necessitat de trencar estereotips i la bretxa de gènere en l'àrea científica, per la meua pròpia experiència, encara que va ser en els últims anys d'estudis de grau quan vaig començar a donar xarrades en els instituts per a donar visibilitat a les dones en la branca científica i animar a l'alumnat al fet que estudien allò que els agrada, sense dependre del gènere. Després de la qual cosa, en el curs 2019-2020, em van seleccionar com a professora externa en el Màster Universitari en Investigació Aplicada en Estudis Feministes, de Gènere i Ciutadania de l'UJI, impartint l'assignatura "Les dones en la ciència”, on encara vaig ser més conscient que era molt important fer un canvi, i realitzar-lo com més prompte millor. És per això que, des de llavors, he realitzat divers material per a trencar estereotips.

Durant la pandèmia, per petició de la Reial Societat Matemàtica Espanyola, vaig realitzar al costat de la meua companya Irene Epifanio, una Fuita Room per a educació primària titulada “El rescat de la maga Omega”, amb motiu de la celebració del 12 de Maig “Dia Internacional de la Dona Matemàtica”. Note's que l'escape room va tindre moltíssima difusió entre diversos organismes, especialment centres de formació de Conselleries d'Educació i mitjans de comunicació, i especialment entre blogs educatius. En 2024 es va realitzar una adaptació de l'escape room per a fer-la presencial.

També en 2020 vaig crear "L'oca de les científiques del Mare Nostrum". El Responsable del Projecte de Cultura Científica i Ciència Ciutadana (PC4) del Vicerectorat d'Investigació i Transferència de la Universitat Jaume I, em va encarregar que realitzara alguna activitat per a commemorar la Nit Mediterrània de les investigadores. Forma part del projecte MEDNIGHT, que és una iniciativa associada a la MSCA European Researchers' Night (H2020-MSCA-NIGHT-2020). És un joc de tauler acompanyat d'unes instruccions i una ressenya de les científiques que apareixen en el joc. Es tracta d'investigadores mediterrànies, de diversos àmbits de coneixement i procedència geogràfica. Destacar que el joc va tindre gran repercussió en mitjans de comunicació, tant de premsa escrita com en mitjans audiovisuals, en blogs i portals educatius de Conselleries.

A més, en les meues estones lliures vaig començar a crear fitxes didàctiques per a diferents cursos i en diferents idiomes (castellà, valencià i anglés), per exemple, el bloc de probabilitat i estadística per a l'alumnat de 3r ESO en matemàtiques. En aquest cas, vaig dissenyar una fulla amb activitats on presentava a una estadística i d'aquesta manera practicaven el tema coneixent a una dona científica de l'àrea (note's que l'aparició de les dones en els llibres de text és encara molt reduïda). Altres materials s'han elaborat per a realitzar-los en família, com per exemple, una recepta usant el bany maria. En aquesta fitxa es presenta a la inventora del bany maria, s'explica la tècnica i, a més, es repassen continguts com són les matemàtiques, la creativitat i fins i tot passar temps amb la família.

Al novembre de 2022, Irene Epifanio, Marina Martínez i jo rebem el premi Talent Woman España 2022 en la categoria d'Iniciativa del professorat per les nostres activitats realitzades per a trencar amb estereotips i aconseguir una major participació de les xiquetes en l'àmbit STEM en general, i especialment, en matemàtiques, ja que aquesta és l'assignatura amb majors estereotips de gènere en l'etapa de primària, i és una assignatura clau per a després decidir-se per carreres “matemàticament intensives”, que és on es donen les majors bretxes de gènere. Des dels 6 anys, hi ha xiquetes que comencen a allunyar-se de les matemàtiques.

Des de Desembre del 2023 estic com a professora Ajudant Doctora en el Departament de Didàctica de la Matemàtica en la Universitat de València.

FERRANDO PALOMARES, IRENE

FERRANDO PALOMARES, IRENE

PDI-Titular d'Universitat
Responsables de Gestio Academica
Coordinador/a Titulacio de Grau

Despacho 3.14, Facultat de Magisteri. Coordinadora del Grado Maestro/a en Educación Primaria. Coordinadora Especialidad de Didáctica de las Matemática (Máster de Investigación en Didácticas Específicas-Facultat de Magisteri)

(9616) 25469

irene.ferrando@uv.es

Biografia
 

Soc Irene Ferrando Palomares, Doctora en Matemàtiques per la Universitat Politècnica de València.

Actualment soc Professora Titular en el Departament de Didàctica de les Matemàtiques a la Universitat de València. 

Tota la meua trajectòria professional s'ha desenvolupat en l'àmbit de les Matemàtiques en general i de l'Educació Matemàtica en particular. Així, vaig realitzar la meua tesi doctoral en Anàlisi Funcional en el grup d'investigació Funaphy (IUMPA) i, en el curs 2010-11 vaig iniciar la meua carrera en l'àmbit de l'Educació Matemàtica com a professora Funcionària de Carrera d'Educació Secundària. Al gener de 2012 vaig accedir com a professora Ajudant Doctora a la Facultat de Magisteri. 

Des de llavors la meua investigació s'ha centrat en l'àrea d'Educació Matemàtica, particularment he treballat en temes relatius a l'ús de la modelització i aplicacions en l'ensenyament de les matemàtiques.

En la Facultat de Magisteri he assumit diferents càrrecs acadèmic, entre maig de 2016 i setembre de 2018 vaig ser la secretària del Departament de Didàctica de les Matemàtiques i, des d'octubre de 2018 soc la Coordinadora del Grau de Maestro/a En Educació Primària.

El meu interés per l'educació m'ha fet implicar-me en diferents projectes relacionats amb l'ensenyament de les Matemàtiques, des de l'any 2008 participe en el projecte d'estimulació de talent matemàtic Estalmat CV i des de l'any 2019 soc la responsable de l'organització del concurs IMMC-Spain, dirigit a estudiants de secundària i batxillerat.

A més, en els últims anys he col·laborat estretament amb el CEFIRE CTEM impartint cursos de formació contínua dirigits al professorat d'educació primària i secundària.

Finalment, soc la Presidenta de la Comissió d'Educació de la Real Sociedad Matemática Española.

GALLART PALAU, CESAR

GALLART PALAU, CESAR

PDI-Ajudant Doctor/A
GARCIA BAYONA, ISMAEL

GARCIA BAYONA, ISMAEL

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
GARCIA MARQUES, EMILIA

GARCIA MARQUES, EMILIA

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
GARCIA MORENO, MIGUEL ANGEL

GARCIA MORENO, MIGUEL ANGEL

PDI-Associat/Da Universitari/A
GARCIA NACHER, PABLO

GARCIA NACHER, PABLO

PDI-Substitut/A

FAC. MAGISTERI, 3-16 DIMARTS 17:00-18:30

pablo.garcia-nacher@uv.es

GUTIERREZ RODRIGUEZ, ANGEL

GUTIERREZ RODRIGUEZ, ANGEL

PDI-Catedratic/a d'Universitat

Depto. de Didáctica de la Matemática Facultad de Magisterio Av. de los Naranjos 4 46002 Valencia (Spain)

(9616) 25104

angel.gutierrez@uv.es

Biografia
 

Doctor en Matemàtiques. Catedrátic de Didàctica de la Matemàtica. Especialitzat en investigació en didàctica de les matemàtiques.

GUTIERREZ SOTO, JUAN

GUTIERREZ SOTO, JUAN

PDI-Titular d'Universitat
Director/a de Departament

Facultat de Magisteri Despatx D3-20

(9639) 83284

juan.gutierrez-soto@uv.es

HERREROS TORRES, DIANA

HERREROS TORRES, DIANA

PI-Invest Formacio Atraccio Talent
JAIME PASTOR, ADELA

JAIME PASTOR, ADELA

PDI-Titular d'Universitat

(9616) 25102

adela.jaime@uv.es

LOPEZ IÑESTA, EMILIA

LOPEZ IÑESTA, EMILIA

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl

Departament de Didàctica de la Matemàtica Av. Tarongers, 4, 46022 València (SPAIN) Facultat de Magisteri (Campus de Tarongers) Despatx 11 3er pis

83285

emilia.lopez@uv.es

Biografia
 

Licenciada en Matemáticas, Licenciada en Ciencias y Técnicas estadísticas, Máster en Computación Avanzada y Sistemas Inteligentes (Premio Extraordinario) y Dra. en Tecnologías de la Información, Comunicaciones y Computación por la Universitat de València. Su tesis doctoral fue merecedora del premio Marc Esteva a la mejor tesis en Inteligencia Artificial en 2018, siendo la primera mujer en conseguirlo. Emilia López-Iñesta es profesora del departamento de Didàctica de la Matemàtica. Ha realizado estancias de investigación en el Centro de Investigación en Inteligencia Artificial de la Universidad Veracruzana (México) y el Laboratory of Agent Based Social Simulation del CNR (Roma).

Su investigación se centra en la comprensión de problemas matemáticos, la lectura de gráficos estadísticos, el pensamiento computacional, la aplicación de técnicas de Inteligencia Artificial y aprendizaje automático a distintos contextos como la Educación (Learning Analytics), la Ciencia Ciudadana y la denominada área de "Science of Science” que incluye los procesos de revisión de manuscritos científicos (Peer Review). Por otro lado, investiga en la diversidad de género en las TIC y STEM para reducir la brecha de género en las carreras STEM (Ciencia, Tecnología, Ingeniería y Matemáticas) obteniendo con uno de los trabajos el premio Florence Nightingale a la mejor comunicación con perspectiva de género. Ha recibido por su tarea investigadora y divulgadora el premio Muy jóvenes Científicas en la categoría de Inteligencia Artificial otorgado por la revista Muy Interesante y el Canal Odisea.

Participa en la organización de actividades y proyectos de divulgación científica, como Databeersvlc (https://twitter.com/databeersvlc), un evento de charlas cortas sobre aplicaciones de Inteligencia Artificial,  Ciencia de Datos y Estadística en un ambiente informal o “La Falla Immaterial” (https://fallaimmaterial.com/es), un proyecto de Ciencia Ciudadana que junta el análisis de datos mediante técnicas de Inteligencia Artificial en el contexto de fiestas masivas como las Fallas. Es embajadora Scientix (http://www.scientix.eu/) en España, la comunidad para la enseñanza de las ciencias en Europa. Asimismo, es una de las impulsoras del proyecto Girls4STEM (http://www.girls4stem.es/) para el fomento de las vocaciones científicas en los jóvenes, en particular en niñas y adolescentes, con el objetivo de que se valore y conozca la aplicación social de carreras relacionadas con las áreas STEM como las Ingenierías, Matemáticas y Ciencia de Datos. También colabora con la iniciativa https://11defebrero.org/ y es miembro del nodo de Valencia de la red Biostatnet que se encarga del proyecto "STAT WARS: El imperio de los datos" (https://biostatnet.com/noticias-noticias/stat-wars-el-imperio-de-los-datos/), un proyecto de divulgación para acercar la estadística y sus aplicaciones en Inteligencia Artificial y Ciencia de Datos al alumnado de ESO y Bachillerato.

Ha recibido reconocimientos por su labor en la divulgación científica por los proyectos DatabeersVlc, Synapsi-UV (proyecto sobre Neurociencia, Realidad Aumentada y Redes Neuronales Artificiales) y Falla Immaterial, así como otros premios al rendimiento académico e investigador (info en https://www.researchgate.net/profile/Emilia_Lopez-Inesta sección premios).

Es miembro de la Asociación de Mujeres Investigadoras y Tecnólogas, la Associació Catalana d'Intel·ligència Artificial,  la Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática y la Societat d'Educació Matemàtica de la Comunitat Valenciana Al-Khwarizmi.

Participa en proyectos nacionales e internacionales competitivos, pertene a comités científicos y participa en la organización de conferencias científicas (CCIA2015, PEERE2016, SOCIOCOMPLEX2016, CNSC2018, PEERE2020, JENUI2020, SEIEM2020).

Por otro lado, colabora en cursos de formación para profesorado de Educación Secundaria y Primaria para motivar la aplicación de recursos de Inteligencia Artificial, Ciencia de datos y Estadística en el aula.

LOPEZ NAVARRO, BORJA

LOPEZ NAVARRO, BORJA

PDI-Substitut/A
MARTINEZ SENDRA, RAUL

MARTINEZ SENDRA, RAUL

PDI-Associat/Da Universitari/A
MELCHOR BORJA, CARMEN

MELCHOR BORJA, CARMEN

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
MINYANA PASTOR, MIREIA DE CERVELLO

MINYANA PASTOR, MIREIA DE CERVELLO

PDI-Associat/Da Universitari/A
MOCHOLI MONCHOLI, JORGE MIGUEL

MOCHOLI MONCHOLI, JORGE MIGUEL

PDI-Associat/Da Universitari/A
ORDUÑA PLASENCIA, MANUEL JESUS

ORDUÑA PLASENCIA, MANUEL JESUS

PDI-Associat/Da Universitari/A
OYAGUEZ UGIDOS, FRANCISCO JAVIER

OYAGUEZ UGIDOS, FRANCISCO JAVIER

PDI-Associat/Da Universitari/A
PALANCA MOLINA, JAVIER

PALANCA MOLINA, JAVIER

PDI-Substitut/A
PEREZ POZUELO, SERGIO MANUEL

PEREZ POZUELO, SERGIO MANUEL

PDI-Associat/Da Universitari/A
PLA CASTELLS, MARTA

PLA CASTELLS, MARTA

PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Director/a Titulacio Master Oficial

Facultat de Magisteri. Departament de Didàctica de la Matemàtica. Directora del Màster Universitari en Professorat d’Educació Secundària Despatx 3.07

90295

marta.pla@uv.es

Biografia
 

Marta Pla i Castells és llicenciada en Matemàtiques i Doctora en Ciencies de la Computació per la Universitat de València. Actualment soc Profesora Contratada Doctora en el Departament de Didàctica de la Matemàtica de la Universitat de València. 

Els meus primers anys com a investigadora (entre 2004 i 2010) es van orientar cap al modelatge de sistemes físics i la seua representació en entorns de simulació. Entre 2010 i 2015 vaig enfocar la meua experiència com a matemàtic en el desenvolupament de models en el camp dels sistemes intel·ligents de transport.

En el segon període, entre l'any 2017 i l'actualitat, la meua activitat científica es desenvolupa en l'àrea de Didàctica de les Matemàtiques. La meua incorporació al departament com a professora ajundat doctora, fa que la meua investigació es centre en ús dels problemes de Fermi i la modelització matemàtica com a eines metodològiques en la docència de les matemàtiques, principalment en primària i secundària. He publicat diferents articles i capítols de llibre en els quals s'analitzen aspectes d'aquesta metodologia, com la influència del context i de l'experiència prèvia de l'alumnat en la seua aplicació exitosa o els tipus d'errors freqüents i com aquests pot ajudar a identificar necessitats formatives a l'aula. En aquest context, he desenvolupat una aplicació informàtica, publicada amb llicència Open Source, que facilita l'anàlisi de problemes de modelització. D'acord amb les cites, l'eina està sent utilitzada per autors de diferents institucions internacionals. També he participat en l'elaboració d'instruments d'anàlisis de la docència de matemàtiques, com l'instrument validat derivat d'una estada en a la Universitat de Harvard, amb dues publicacions associades.

Des del punt de vista docent, he impartit docència a partir de la meua formació com a matemàtica i com a científica de la computació, amb varietat de contextos i titulacions. En els anys inicials, vaig impartir docència de programació i de simulació en enginyeria (UJI). Posteriorment, vaig impartir docència de matemàtiques en enginyeries i en el grau en Matemàtiques (UV). En els últims anys, tota la meua docència se centra en l'àrea de Didàctica de les Matemàtiques, tant en grau de Maestro/a de Primària com en el Màster d'Ed. Secundària de la UV. Com a resultat d'aquestes activitats, tinc reconeguts 2 sexennis d'investigació per ANECA, l'últim fins a desembre de 2022, i dos quinquennis docents, l'últim fins a desembre de 2021.

En la Facultat de Magisteri he asumit diversos càrrecs acadèmics. Des de març de 2021 fins maig de 2023 vaig ser Coordinadora de Pràctiques dels graus de Mestre/a d'Educació Infantil i Mestre/a d'Educació Primària i des de maig del 2023 sóc la directora del Màster Universitari en Professorat d'Educació Secundària de la UV.

PUCHALT GUILLEM, LUCIA

PUCHALT GUILLEM, LUCIA

PDI-Associat/Da Universitari/A
SALIM MARTINEZ, JOSE RAMON

SALIM MARTINEZ, JOSE RAMON

PDI-Associat/Da Universitari/A
SANZ GARCIA, MARIA TERESA

SANZ GARCIA, MARIA TERESA

PDI-Titular d'Universitat

Facultat de Magisteri Despatx 03.10 Av. dels Tarongers, 4, 46022 València, Valencia, Espanya

(9616) 25105

m.teresa.sanz@uv.es

Biografia
 

[Biografia, versió en valencià]

SARRION SARRION, ROSANA

SARRION SARRION, ROSANA

PDI-Associat/Da Universitari/A
SEGURA CORDERO, CARLOS JOSE

SEGURA CORDERO, CARLOS JOSE

PDI-Ajudant Doctor/A
Biografia
 

Carlos Segura és llicenciat en Matemàtiques (Premi extraordinari), graduat en Història de l'Art i doctor en Didàctica de la Matemàtica (Premi extraordinari). Actualment treballa com a Professor Ajudant Doctor (PAD) en el Departament de Didàctica de la Matemàtica de la Universitat de València. 
Carlos Segura ha treballat com a professor d'ensenyament Secundari (2010-2015) i com a assessor de formació en l'àrea de Matemàtiques, Ciència i Tecnologia per a la Conselleria d'Educació (2015-2023). També va ser professor associat en el Departament de Didàctica de la Matemàtica des de 2015 a 2023, quan es va incorporar com PAD. 
La seua investigació se centra en l'Educació Matemàtica; en particular, en la modelització i aplicacions en l'ensenyament de les matemàtiques, i en la resolució i plantejament de problemes (ús de múltiples estratègies, flexibilitat, errors i dificultats, aspectes afectius). També s'interessa pel coneixement especialitzat del docent de matemàtiques. Ha publicat en revistes d'alt impacte en l'àrea i presentat comunicacions en els principals congressos internacionals i nacionals d'educació matemàtica. Ha realitzat estades de recerca a Harvard University i a la Universitat Autònoma de Barcelona.
S'ha implicat en diferents projectes relacionats amb l'ensenyament de les Matemàtiques. Així, ha participat en el projecte d'estimulació de talent matemàtic Estalmat CV i  forma part de l'equip organitzador del concurs IMMC-Spain, dirigit a estudiants de secundària i batxillerat. Ha impartit i coordinat nombrosos cursos de formació contínua del professorat, per a tots els nivells educatius, amb el Cefire CTEM. A més, forma part de la Comissió d'Educació de la Real Sociedad Matemática Española.

TUDELA ESPARZA, CARMEN

TUDELA ESPARZA, CARMEN

PDI-Substitut/A