Foto | Nom i cognoms | Adreça | + info | Biografia |
---|---|---|---|---|
BADIA HERRERA, JOSEFA |
Departament de Filologia Espanyola Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Avinguda Blasco Ibáñez, 32 46010 - Valencia Despatx n. 11 (9639) 83044 |
Biografia | ||
Josefa Badía Herrera és professora Titular d'Universitat en el Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València. Premi Extraordinari de Llicenciatura i de Doctorat. Compta amb dos sexennis d'investigació reconeguts i ha rebut l'avaluació d'Excel·lent en dos trams de docència avaluats en el programa DOCENTIA. |
||||
BAUTISTA BONED, LUIS |
(9638) 64945 |
Biografia | ||
Professor ajudant doctor del departament de Filologia espanyola, en l'àrea de literatura espanyola moderna i contemporània. És llicenciat en Filologia Hispànica, Màster en Estudis Hispànics Avançats i Màster Universitari en Professor d'Educació Secundària per la Universitat de València. Va obtindre, a més, un Master of Arts i un Master of Philosophy en literatura espanyola y literatura comparada (minor) per la Universitat de Yale, als Estats Units. En 2018 va obtindre el Doctorat en Estudis Hispànics per la Universitat de València amb la tesi Temblor ante el caos. Estética y subjetividad en la generación del 14, centrada en els escrits de José Ortega y Gasset entre 1910 i 1916 i dirigida pel professor Joan Oleza. Al maig de 2019 va obtindre el Doctorat en Literatura Peninsular Contemporània i Literatura Comparada per la Universitat de Yale, sota la direcció de la professora Noël Valis, amb la dissertación titulada: Dissent and Melancholy. A Brief Intellectual History of Spain. En ella va examinar la intel·lectualitat espanyola dels segles XX i XXI a través de dos conceptes clau: dissidència i melancolia. En l'actualitat dirigeix el projecte d'investigació emergent Subjectivitats en crisis en la literatura espanyola contemporània (1914-1975), amb base en la Universitat de València i finançat per la Generalitat Valenciana (CIGE/2023/74). Forma part també del grup d'investigació Memory Novels LAB: Laboratori Digital de Novel·les sobre Memòria Històrica Espanyola (https://mnlab.toky.es/), radicat a la Universitat de València, sota la direcció de Luz C. Souto, i que també va ser finançat per la Generalitat Valenciana (GV/2021/183). Ha format part, a més, d'altres dos grups d'investigació a la Universitat de València, tots dos comandats per Joan Oleza: Artelope. Base de dades i arguments del teatre de Lope de Vega (https://artelope.uv.es/), Consolider TC/12. Patrimoni Teatral Clàssic Espanyol: Textos i instruments d'investigació (CSD2009-00033), en el qual va treballar en la configuració d'una base dades digital sobre el teatre de Lope de Vega (https://artelope.uv.es/) i en l'edició digital de les obres més emblemàtiques del teatre europeu dels segles XVI i XVII (https://emothe.uv.es/); i el projecte Prometeu Max Aub i les confrontacions de la memòria històrica (http://aubproyecto.uv.es/), en el qual va gaudir d'un contracte com a Investigador Doctor Júnior i va treballar en les edicions digitals de Campo de sangre i Campo de los almendros, de Aub, que es publicarien en Publicacions de la Universitat de València. També ha col·laborat en el projecte Prosa d'idees i assaig en la transició cultural espanyola (1966-1986), dins del Programa Estatal de Generació de Coneixement i Enfortiment Científic i Tecnològic del Sistema d'I+D+i i finançat en part amb fons FEDER de la Unió Europea (PGC2018-095257-B-I00). Els seus investigadors principals eren Domingo Ródenas de Moya (Universitat Pompeu Fabra) i Jordi Ibáñez Fanés (Universitat Pompeu Fabra). D'altra banda, ha gaudit d'estades d'investigació i docència en diverses universitats espanyoles i estrangeres: Calàbria (Itàlia), Oxford (el Regne Unit), Stanford (Estats Units) i Barcelona, on va desenvolupar una investigació titulada Against “Transition Culture”. New Intellectual Ways to Face Spanish Recent History, que va ser finançada pel Whitney and Betty MacMillan Center for International and Area Studies at Yale. Dins de les seues principals línies d'investigació s'ha especialitzat fonamentalment en història intel·lectual espanyola del segle XX. Ha participat com a conferenciant, ponent i comunicant en més d'una vintena de trobades acadèmiques organitzades tant a Espanya com a l'estranger, i ha publicat diversos articles en revistes nacionals i internacionals, i en obres col·lectives. És autor, a més, de la monografia Disenso y melancolia. Breve historia intel·lectual de España (2022), en la Col·lecció Prismes, de Publicacions de la Universitat de València. En 2024 ha coeditat, amb Mariela Sánchez (UNLP), el volum Memoria cultural y memorias periféricas de la Guerra Civil y el franquismo, a Peter Lang, i actualment està preparant, amb Joan Oleza i Federico Gerhardt, l'edició de Luis Buñuel, novela, de Max Aub, que es publicarà en l'editorial Iberoamericana-Vervuert. |
||||
CANDEL VILA, MARIA CONSUELO |
Departamento de Filología española Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Avenida BLasco Ibañez, 32 460010 Despacho n.18 (9638) 64192 |
Biografia | ||
Xelo Candel Vila és Catedràtica de Literatura Espanyola en el Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València. Ha estat professora contractada en Bucknell University (els EUA), Ohio University (els EUA) i Saint Louis University (Madrid).
|
||||
CORTES RUIZ, CRISTINA |
||||
FERNANDEZ RODRIGUEZ, DANIEL |
Universitat de València Departamento de Filología Española Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Avda. Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia (9638) 64945 |
Biografia | ||
Després de llicenciar-se en Filologia Hispànica i en Filologia Catalana per la Universitat Autònoma de Barcelona, al 2016 va doctorar-se en Filologia Espanyola en aquell mateix centre, amb Premi Extraordinari en les tres titulacions. La seva tesi doctoral sobre les comèdies bizantines de Lope de Vega, dirigida pels professors Alberto Blecua i Ramón Valdés, va comptar amb l’ajut d’una beca FPU del Ministeri d’Educació, així com amb beques per a estades d’investigació a Oxford i Florència. Durant la seva formació postdoctoral, va gaudir d’un contracte d’investigació a la Université de Neuchâtel i de dues beques estatals Juan de la Cierva (la primera a la Universitat de València i la segona a la Universitat Autònoma de Barcelona). En l’actualitat, exerceix de professor ajudant doctor al Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València. Durant la seva trajectòria acadèmica, la seva línia d’investigació principal ha estat el teatre de Lope de Vega i la literatura espanyola dels segles XVI i XVII, que ha abordat des de tres perspectives complementàries: 1- Imitació i reescriptura. L’estudi del procés creatiu de Lope de Vega i d’altres autors, particularment en relació amb la novella italiana i amb el tan poc conegut teatre de finals del segle XVI, l’ha dut a realitzar una sèrie de descobriments crítics tals com fonts textuals fins ara ignorades. 2- Mètrica, ortologia i autoria. L’anàlisi de la mètrica i l’estil de determinades obres l’ha permès corregir atribucions errades a Lope de Vega (La palabra vengada, La Otomana), així com conformar el corpus de dramaturgs avui en dia poc recordats (Cepeda), però molt rellevants al Segle d’Or. 3- Edició crítica. A dia d’avui, ha dut a terme un total de sis edicions crítiques, una tasca imprescindible per a completar l’estudi de qualsevol obra: així, ha editat cinc comèdies de Lope de Vega (El maestro de danzar, La gallarda toledana, El Grao de Valencia, Virtud, pobreza y mujer i, amb Clara Monzó Ribes, Los bandos de Sena) i una de Loyola, Miseno, pràcticament desconeguda, però molt important a l’època, fins al punt que Lope la va reescriure, tal i como ha pogut demostrar. Entre les seves publicacions destaquen una monografia sobre les comèdies bizantines de Lope, les ja citades edicions crítiques i una trentena d’articles científics publicats en algunes de las revistes més reconegudes de l’hispanisme internacional (Bulletin Hispanique, RILCE, Bulletin of Hispanic Studies, Criticón, Boletín de la Real Academia Española, etc.), així com més d’una dotzena de capítols de llibre publicats en editorials nacionals i internacionals (Leo S. Olschki, Renacimiento, Fondo de Cultura Económica o Visor). D’altra banda, ha coordinat un monogràfic per a l’Anuario Lope de Vega (2021), titulat «Los primeros años del teatro comercial en España y el primer Lope (1560-1598)», així com la Parte XX de les Comedias de Lope de Vega (Gredos, 2021), juntament amb Guillermo Gómez Sánchez-Ferrer. Finalment, a més d’haver escrit nombroses ressenyes acadèmiques i editat diferents volums monogràfics, ha format part del comitè de redacció de l’edició del Quijote de la RAE (2015), dirigida per Francisco Rico. Quant a la seva intervenció a congressos, seminaris i jornades, ha dictat més de quaranta ponències convidades, comunicacions o conferències a diferents universitats europees, i ha estat membre de diversos comitès científics y organitzadors. Així mateix, ha participat en diferents projectes d’investigació internacionals, entre els quals destaquen els del grup PROLOPE, un dels més antics en Humanitats; el projecte CATCOM/DICAT («Bases de datos integradas del teatro clásico español»), dirigit per Teresa Ferrer Valls des del Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València; el macroprojecte TC/12 (dirigit per Joan Oleza des del nostre Departament), l’únic de filologia que ha aconseguit formar part del programa Consolider del Plan Nacional de I+D+I; o «Verse Rhythm in Golden Age Spanish Poetry: Lope de Vega and Luis de Góngora’s Romances», finançat pel Fonds National Suisse de la Recherche Scientifique. Pel que fa a la tasca docent, a més d’impartir classes a Grau i Màster a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Université de Neuchâtel i la Universitat de València, ha publicat diverses edicions didàctiques de clàssics del Segle d’Or, així com seleccions i adaptacions d’obres canòniques de la literatura espanyola; finalment, ha participat en llibres de llengua i literatura per al batxillerat. Quant a la seva obra poètica, es autor dels poemaris "Las cosas en su sitio" (La Isla de Siltolá, 2018, Premi Antonio Colinas) i de "Las nubes se levantan" (Pre-Textos, 2022, Premi Emilio Prados). D’altra banda, ha publicat poemes i traduccions a revistes com “21veintiúnversos”, “Estación poesía”, “Tintas” o “Anáfora”, de la qual és col·laborador habitual. |
||||
DURA CELMA, ROSA MARIA |
Biografia | |||
[ Traducció automàtica ]
Rosa Durá *Celma és professora associada en el Departament de Filologia Espanyola de la Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació de la Universitat de València. És llicenciada en Filologia Hispànica per la Universitat de València i doctora per la mateixa universitat. Ha exercit tasques d'investigació en diversos projectes, entre ells *Catcom http://catcom.uv.es/consulta/ i *Artelope: http://artelope.uv.es/biblioteca/. Per a aquest últim ha realitzat múltiples edicions digitals. La seua línia d'investigació se centren en el teatre hagiogràfic de finals del segle XVI. |
||||
FERRER VALLS, M.TERESA |
Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Avenida Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia 51242 |
Biografia | ||
Teresa Ferrer Valls es catedrática de Literatura Espanyola en el departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València, on exerceix la seva docència des de 1986. La seva activitat investigadora ha merescut la concessió del sis sexennis per part de la CNEAI i els seus projectes han comptat amb finançament ininterromput fins al dia d'avui i han facilitat la formació i incorporació a la carrera professional de diverses generacions de becaris i becàries. La seva avaluació de la docència dins del programa Docentia ha merescut la qualificació d'Excel·lent. Les recerques de la professora Ferrer se centren en el teatre espanyol dels Segles d'Or. Una de les seues línies de treball es relaciona amb l'estudi de la pràctica escènica cortesana i va donar lloc a un llibre i una sèrie d'articles, molt citats, que apareixen entre les publicacions de referència en històries del teatre i bibliografies especialitzades. El llibre La práctica escénica cortesana: de la época del emperador a la de Felipe III (1991) va contribuir al replantejament de l'activitat teatral cortesana anterior al regnat de Felip IV, un període abans descurat per la crítica. Una altra de les seves línies de recerca es vincula amb el mecenatge teatral de la noblesa i va tenir el seu origen en el descobriment de la documentació completa, inèdita en el seu moment, relacionada amb l'encàrrec a Lope de Vega d'una obra dramàtica, documentació publicada en Nobleza y espectáculo teatral 1535-1622: estudio y documentos (1993). En aquesta línia de treball, ha publicat articles i capítols de llibre relacionats amb el gènere dels drames genealògics i el mecenatge de la noblesa i la relació entre història i teatre. Una altra de les seues línies de treball s'ha centrat en el teatre escrit per dones en el segle XVII. Les seves aportacions es van iniciar quan a Espanya encara no s'havia despertat l'interès pels estudis de gènere i van contribuir a donar una visió global de l'obra d'un petit, però significatiu, grup de dramaturgues i formen part avui dels repertoris especialitzats. Ha realitzat estudis sobre diferents autors (Cristóbal de Virués, Lope de Vega, Calderón, Luis Vélez de Guevara, Juan Pérez de Montalbán, Rodrigo de Herrera…), editant algunes de les obres més representatives del període. Treballa així mateix en el camp de les Humanitats Digitals i des de 1995 dirigeix el grup de recerca teatral DICAT, que ha estat pioner en el desenvolupament de bases de dades aplicades a l'estudi del teatre clàssic espanyol com DICAT. Diccionario de actores del teatro clásico español (2008), una magna base de dades publicada en 2008 després de quinze anys de treball i que en 2023 s'ha publicat en obert, o CATCOM. Base de datos de comedias mencionadas en la documentación teatral (1540-1700). El seu grup de recerca va ser un dels dotze que van integrar el projecte Consolider TC/12. Patrimoni teatral clàssic espanyol. Textos i instruments de recerca, coordinat per Joan Oleza. Va participar, amb un grup d'investigadors i enginyers formàtics, liderat per Joan Oleza, en la reconstrucció virtual de l'antic Corral de La Olivera de València. Va impulsar en 2019 el projecte coordinat ASODAT. Bases de datos integradas del teatro clásico español, una federació de bases de dades que reuneix fins avui grups de diverses universitats. Ha obtingut així mateix finançament per a projectes d'innovació educativa que han servit per a divulgar dins i fora de l'aula la recerca per mitjans digitals. Fruit d'aquesta línia va ser l'edició electrònica de la comèdia La traición en la amistad de María de Zayas, l’arxiu La práctica escénica en imágenes o l'eina per a la docència El teatro clásico español: materiales docentes multimedia. És requerida de manera habitual com a experta en l'avaluació de la recerca per diferents agències a nivell nacional i internacional, i ha format part de la Comisión Nacional Avaluadora de l'Activitat investigadora. És membre de diversos comitès científics de revistes i editorials d'excel·lència. Ha estat membre de jurats que han atorgat premis a la creació literària i a la recerca. Va ser directora del «Máster Oficial Estudios hispánicos: Aplicaciones e Investigación» (2007-2010), vinculat al programa de doctorat, que va obtenir esment de qualitat. Ha estat directora del departament de Filologia Espanyola (2010-2013 i 2016-2019) i des del 2020 és directora de Publicacions de la Universitat de València. Ha estat membre de la Junta de Facultat (2012-2019) i del Claustre de la Universitat de València (2014-2017). |
||||
GIRONA FIBLA, NURIA |
Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Departamento de Filología Española Av.Blasco Ibáñez 32 46010Valencia (9638) 64304 |
Biografia | ||
Catedràtica del Departament de Filologia Espanyola, de la Universitat de València. Les seves recerques se centren en l'àmbit de la literatura llatinoamericana, els Estudis Culturals i els Estudis de Gènere. |
||||
HARO CORTES, MARTA |
Despacho nº 9 (tercer piso) Departamento de Filología Española Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Apartado 22097 Avd. Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia (9638) 64944 |
Biografia | ||
Marta Haro Cortés és Catedràtica de Literatura Espanyola de la Universitat de València, adscrita al Departament de Filologia Espanyola. La Literatura Medieval Espanyola és l'eix central de la meua trajectòria investigadora i docent: la història i crítica de la Literatura Medieval en l'àmbit de les Literatures Hispàniques, l'estudi i edició dels textos, l'anàlisi de la seua factura física (manuscrits, incunables, edicions impreses, documents), així com la història i evolució de la mentalitat medieval i la seua estreta relació amb l'àmbit literari i cultural tant en la gestació de les obres, com en la seua recepció. I, des d'esta perspectiva, també els interessos d'investigació abasten el camp d'acció de les noves tecnologies en la investigació i docència de la Literatura Espanyola. Investigadora principal del projecte Parnaseo (Servidor Web de Literatura Espanyola), referència FFI2017-82588-P (*AEI/FEDER, UE), concedit pel Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat. Directora de la revista Memorabilia: Boletín de Literatura Sapiencial [ISSN 1579-7341]. Adreça i coordinació del Portal acadèmic Aul@medieval y de Portal Celestinesco. Coordinació de la Col·lecció Biblioteca de Literatura Sapiencial de l'Institut de Literatura i Traducció del Centre Internacional d'Investigació de la Llengua Espanyola (*Cilengua), San Millán de la Cogolla (La Rioja, Espanya). |
||||
LLUCH PRATS, JAVIER |
Universitat de València Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Departamento de Filología Española Despacho n.º 4 Av. Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia (9638) 64253 |
Biografia | ||
Doctor en Filologia i Professor Titular de Literatura Espanyola en el Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València, on és membre del Grup d'Investigació Escrituras Literarias: Patrimonio y Actualidad – ELIT-PAC (UV). La seua activitat docent i investigadora, prèviament, es va desenvolupar a Verona, La Plata, São Paulo, Madrid, Venècia i, sobretot, en la Universitat de Bolonya. Segons l'informe del Comité d'Avaluació de l'Activitat Docent, la qualificació obtinguda és Excel·lent en el nivell avançat (programa Docentia, període 2018-2023). En l'àmbit de la investigació, reconeguda amb tres sexennis fins ara (últim en 2019), ha participat en projectes d'I+D+i a França, Itàlia i Espanya. Els seus treballs s'inscriuen en estes línies d'investigació: història literària i cultural de l'Espanya contemporània; estudis de la memòria, exili republicà; relacions culturals hispanoamericanes; història de l'edició; crítica textual i crítica genètica. Entorn d'elles és autor, editor i coordinador de monografies, edicions crítiques, volums col·lectius, capítols de llibres, articles, ressenyes i semblances, i així de publicacions com Escrituras de la memoria: la Guerra Civil española y sus consecuencias (2022, con L. C. Souto); Campo del Moro, de Max Aub (2020); “Se ha ocupado el km. 6…” (Contestación a Remarque), de C. Benítez de Castro (2017); Vicente Blasco Ibáñez: Bibliografía comentada / An annotated Bibliography (2003-2015) (2016, con C. Anderson y P. Smith); Las batallas del cómic. Perspectivas sobre la narrativa gráfica contemporánea (2016, con J. Martínez y L. C. Souto); ‘En el balcón vacío’. La segunda generación del exilio republicano en México (2012); El escritor en la sociedad de la comunicación (2011, con P. Fernández); El limpiabotas del Padre Eterno y otros cuentos ciertos: la mirada del narrador testigo (2011, con E. Nos); En el taller del escritor. Génesis textual y edición de textos (2010, con M. J. Olaziregi y A. Arcocha); Galería de personajes de ‘El laberinto mágico' (2010); Max Aub - Ignacio Soldevila. Epistolario: 1954-1972 (2007); Obras Completas de Max Aub (vols. III-A y IV-B, 2002 y 2006) y Vicente Blasco Ibáñez: 1898-1998. La vuelta al siglo de un novelista (2000, con J. Oleza). Ha participat en nombroses trobades professionals nacionals i internacionals, a Europa i Amèrica. Àmplia és la seua experiència en tutorització d'estudiants (tesis doctorals, TFG, TFM, pràctiques formatives), coordinació de professorat i gestió acadèmica, organització de congressos i seminaris, activitats divulgatives i de transferència social del coneixement. |
||||
MARTINEZ GARCIA, MIGUEL ANGEL |
Dpto. Filología Española Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Universitat de València Av. Blasco Ibáñez, 32. 46010, Valencia, España. 83055 627722095 |
Biografia | ||
Miguel Ángel Martínez García treballa com a investigador, docent i comissari. És professor de teatre i literatura contemporània en el Departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València i en el Programa "Articulacions", de la Universitat de València, la Universitat Politècnica de València i l'IVAM. Desenvolupa les seues línies d'investigació en el marc de dos projectes I+D: “Crisi climàtica, salut mental i benestar en el *Antropoceno” (Universitat de Múrcia) i “TEIDE – Temporalitats d'Emergència. Imaginaris, Diagnòstics i Ecologies” (Universitat de Barcelona). En els últims anys, va comissariar el cicle “Presents densos. Entorn de les arts per a viure en un planeta ferit” (IVAM, 2020-2022) i va publicar els llibres Bios. Literatura, enfermedad, formas de vida (Tirant lo Blanch, 2020) i La otra fiesta. Soledad, territorio, formas de vida (IVAM, 2021).
|
||||
MARTINEZ RUBIO, JOSE |
Dpto. Filología Española Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació Universitat de València Av. Blasco Ibáñez, 32. 46010, Valencia, España. 83055 |
Biografia | ||
[ Traducció automàtica ] José Martínez Rubio és Professor Titular en el Departament de Literatura Espanyola en la Universitat de València. Amb anterioritat, va desenvolupar la seua activitat docent i investigadora en la *Università *degli *Studi vaig donar Bologna (2013-2016) i la Universitat Jaume I (2017-2020). El seu camp d'especialització és la novel·la espanyola i llatinoamericana entre els segles XX i XXI en l'àmbit de la memòria històrica. S'ha ocupat en particular de les formes de representació de la memòria (no ficció, *docuficción, *autoficción, gèneres híbrids i discurs periodístic i polític) en la novel·la espanyola i hispanoamericana, els debats intergeneracionals sobre el passat traumàtic en el segle XX i XXI, els processos de descolonització a Àfrica i la seua representació literària, la literatura *queer en la literatura espanyola al llarg del segle XX. És autor dels llibres:
A més, ha publicat més de trenta treballs en revistes internacionals o llibres col·lectius, com es pot consultar més a baix, Com a escriptor va publicar en 2019 la seua primera novel·la Dones blanques (Edicions Contraban). En l'àmbit del periodisme ha publicat articles sobre política i cultura en el diari El País, Llevant *EMV i València Plaza. Al llarg d'aquests anys i en les diferents universitats en les quals ha desenvolupat la seua labor docent i investigadora, ha exercit tasques d'Investigació I + D + i en els següents grups d'investigació:
|
||||
MASSANET RODRIGUEZ, RAFAEL |
||||
MONZO RIBES, CLARA |
Universitat de València Departamento de Filología Española Facultad de Filología, Traducción y Comunicación Avda. Blasco Ibáñez, 32 46010 Valencia Despacho nº 12 |
Biografia | ||
Clara Monzó Ribes (1990) és doctora en Estudis Hispànics Avançats (2019) i llicenciada en Filologia Hispànica (2008-2013) per la Universitat de València. Les seues principals línies d'investigació se centren en la literatura dels Segles d'Or, fonamentalment en tres perspectives: el teatre dels segles XVI i XVII, la dramatúrgia de Calderón de la Barca (posada en escena i acotacions) i la transversalitat genèrica entre els clàssics dels Segles d'Or (Cervantes, el Lazarillo) i la modernitat. Advoca per un enfocament multidisciplinari que combina l'anàlisi teòrica-crític amb l'edició i l'exploració del llenguatge escènic. La seua tesi doctoral sobre les acotacions en el teatre de Calderón, dirigida per Evangelina Rodríguez Quadres i realitzada gràcies a una beca *FPU del Ministeri d'Educació, va obtindre la qualificació d'Excel·lent Cum Laude' i esment internacional i va ser mereixedora del Premi Extraordinari de Doctorat (2023). Compte també amb el Premi Extraordinari de Màster en Estudis Hispànics Avançats (2013-2014). La seua activitat docent s'ha desenvolupat en el si de la Universitat de València i la Universitat Complutense de Madrid. Prèviament, va gaudir d'un contracte d'investigació posdoctoral en la Universitat de Viena, on exercia la seua activitat científica a l'empara del projecte internacional «Sound and Meaning in Spanish Golden Age Literature» FWF Austrian Science Fund P32563-G), finançat pel govern austríac. Entre les seues publicacions s'expliquen diverses edicions crítiques de Lope de Vega per a les Parts de comèdies que coordina el grup Prolope, publicades en Gredos, així com una edició didàctica anotada de la calderoniana El alcalde de Zalamea. Fins hui, compta amb nombroses publicacions, entre capítols de llibre i articles, que han aparegut en revistes indexades i editorials incloses en l'índex SPI. De forma complementària, escriu ocasionalment articles de divulgació sobre els clàssics com a col·laboradora per a la revista Contexto (ctxt). Quant a la internacionalització, ha realitzat estades d'investigació, avalades per dues ajudes FPU per a la mobilitat predoctoral: la University of Virginia (2016) i la Università Ca´Foscari de Venècia (2017). En els últims anys, ha participat en diversos congressos, seminaris o trobades d'investigació de caràcter internacional i ha intervingut en qualitat de ponent en altres ocasions. Forma part de l'equip investigador CATCOM, dirigit per Teresa Ferrer Valls i del projecte d'innovació docent "Dones i escriptores no canòniques de la literatura espanyola i hispanoamericana: Fonts bibliogràfiques per a la seua didàctica i investigació en format digital", dirigit per Isabel Díez Ménguez UCM). En el passat, ha format part de diferents projectes d'investigació, entre els quals destaquen el macroprojecte ‘TC/12' (l'únic de filologia en el programa Consolider del Plan Nacional d'I+D+i), el projecte transversal ‘Observatori d'Espais Escènics' de la Universitat Politècnica de Catalunya (que s'emmarca en els Projectes I+D+i ‘Reptes investigació' del Ministeri de Ciència i Innovació) i el projecte amb seu en la Universitat de Viena, ja esmentat. És autora del llibre de poemes Portar la casa (Illa Elefant, 2024). |
||||
PALAZON SAEZ, GEMA DESAMPARADOS |
La Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació es troba ubicada en el Campus de Blasco Ibáñez a l'Avinguda Blasco Ibáñez 32, en València (46010) Despatx 5 3ª planta 96 3864862 (D) |
Biografia | ||
Llicenciada en Filologia Hispànica (2003) i Periodisme (2006) per la Universitat de València. Diploma d'Estudis Avançats en Estudis Avançats en "Teatro, literatura española, latinoamericana y portuguesa y crítica literaria" (2008). La seua experiència docent s'ha desenvolupat diferent països (Malàisia, França i Espanya). Ha realitzat estades d'investigació en EE.UU, Argentina, Croàcia i Nova Zelanda
|
||||
PERIS BLANES, JAUME |
(9639) 83251 |
Biografia | ||
Professor titular de literatura i cultura llatinoamericana a la Universitat de València, al departament de Filologia Espanyola. Anteriorement va ser professor durant dos anys en la Université d'Antananarivo (Madagascar). El seu principal camp d'investigació han estat les formes i representacions de la violència política a Amèrica Llatina i Espanya, així com la construcció de la memòria social i cultural a les societats postdictatoriales. Ha dedicat diversos estudis a la literatura testimonial i a les cultures de la memòria contemporànies. Ha publicat al respecte els llibres La imposible voz. Memoria y representación de los campos de concentración en Chile (2005, Cuarto Propio) i Historia del testimonio chileno. De las estrategias de denuncia a las políticas de memoria (2008, Quaderns de Filologia). Ha estudiat també la relació entre literatura i els imaginaris revolucionaris a Amèrica Llatina en els anys seixanta i setanta, d'on han sorgit diferents publicacions sobre l'obra de Julio Cortázar, centrades en la cruïlla entre l'autonomia estètica i la revolució política. Actualment investiga al voltant de les relacions entre cultura i imaginació política a Amèrica Llatina i Espanya, amb especial atenció a la imaginació distòpica i la seva relació amb les cultures crítiques contemporànies. Ha coordinat el llibre col.lectiu Cultura e imaginación política (2018, Rilma2/ADELH).
És director de Kamchatka. Revista de análisis cultural, editada el departament de Filologia Espanyola de la Universitat de València. En aquesta revista ha publicat un número especial sobre "Avatares del testimonio en América Latina: tensiones, contradicciones, relecturas", un dossier al voltant de la "Creación colectiva, sinautoría y cooperativismo en la cultura contemporánea" i el monogràfic "La vía cultural al socialismo. Políticas de la cultura en el Chile de la Unidad Popular", juntament amb Loreto López. Ha coordinat també el volum "Ficciones inmunitarias. Relatos culturales del contagio y la amenaza" a la revista Papeles del CEIC. International Journal On Collective Identity Research. |
||||
PERIS LLORCA, JESUS |
Facultat de Filologia Departament de Filologia Espanyola 3ª planta Despatx 1 (9639) 83292 |
Biografia | ||
Va nàixer a Paterna (L'Horta Nord). Fill de Jesús i de Josefa. Pare de Martí i Rosa. Viu a Sollana, a La Ribera Baixa amb un peu al Barri del Carme de la Ciutat de València. Professor de teatre espanyol i llatinoamericà contemporani i de literatura llatinoamericana. Al llarg dels anys la seua recerca s'ha dedicat fonamentalment a la literatura popular i de masses. Començà amb l'Argentina i la configuració del seu imaginari nacional. Continuà amb el País Valencià i el paper de la literatura en la configuració de la seua problemàtica identitat. Ha escrit i pensat sobre literatura de masses i noves figures autorials. També sobre falles, i, fins i tot, n'ha cremat alguna. Ara ensenya i investiga especialment sobre teatre espanyol i valencià contemporani. És membre del Projecte d'Investigació "Memory Novels LAB: Laboratori Digital de Novel·les sobre Memòria Històrica Espanyola", referencia GV/2021/183, subvencionat per la Generalitat Valenciana. Aquestes són algunes de les seues publicacions més destacades: -La construcción de un imaginario nacional. Don Segundo Sombra y la tradición gauchesca, València, Tirant lo Blanch Llibres, 1997. -Gauchos en el mundo del ochenta. Leyendo a Eduardo Gutiérrez y Eugenio Cambaceres, , València, Anejos de Quaderns de Filologia, 2003. -"Populismo y literatura popular. Sobre la función de las fallas de Valencia en la extensión del blaverismo", Pasajes de Pensamiento contemporáneo, 46, 2015, pp. 42-61 -"El rock independiente español y las prácticas poéticas contemporáneas: estrategias autoriales en la cultura de masas", Confluencias, 32-1, 2016, pp. 141-158. -"La república de las fallas: La revista Pensat i Fet en los años de la Segunda República Española", Cultura de la República. Revista de Análisis Crítico, 1,1, 2017, pp. 82-94. -"La ciudad iluminada. Valencia en los textos de Max Aub", Debats, 132, 2, 2018, pp. 31-42. -"Josep-Vicent Marqués: el narrador que sí que sabia contar rondalles", en Pedro Garcia Pilán (ed.): Tots els colors de Josep-Vicent Marqués, València, Institució Alfons el Magnànim, 2018, pp. 157-190. -"Las letras del rock independiente español: huecos en la cultura de la transición", en Jaume Peris Blanes (eds.): Cultura e imaginación política, París, Rilma 2 y ADEHL, 2018, pp. 131-142. -“Ocells de foc i espurna”: poesía amb foc i pirotècnia a la revista fallera Pensat i Fet (1912.1972)", en Eudald González /ed.) Els sons dels foc: la pirotècnia a les festes, Catarroja, Afers, 2019, pp. 69-86. -“Acumulaciones primitivas de capital. La narrativa de Rafael Chirbes como genealogía del presente”, en Javier Lluch Prats (ed.), El universo de Rafael Chirbes. Barcelona, Anagrama, 2021, pp. 477-493. -“De genealogías y olvidos: la memoria de la militancia de los padres en Patricio Pron y Alia Trabucco ”, en Albrecht Buschmann y Luz C. Souto (eds.), Decir desparecido(s) II. Análisis transculturales de la desaparición forzada. Munster: Lit. Verlag, 2021, pp. 189-201. “Festive literature in Catalan as a space of cultural resistance: The Valencian magazine Pensat i Fet (1912‐72) during the Spanish post-war period”, International Journal of Iberian Studies, vol. 34, n.º 2, 2021, pp. 113-132. |
||||
RODRIGO MANCHO, RICARDO |
(9639) 83079 |
Biografia | ||
Doctor en Filologia Hispànica (novembre de 1996) amb una tesi que versa sobre El focus valencià en les albors de la novel·la moderna. La investigació ha continuat ampliant-se amb treballs sobre l'obra narrativa de Pablo de *Olavide, Pedro *Montengón, Antonio *Eximeno, Vicente Martínez Colomer, Luis Gutiérrez, Francisco Brotons, Pascual Pérez Rodríguez, Juan *Arolas i Vicente Boix. La reflexió sobre la literatura espanyola contemporània s'ha materialitzat en estudis sobre *Melchor Gaspar de *Jovellanos, Leandro Fernández de *Moratín, Joaquín Lorenzo Villanueva, José *Cadalso, José Marchena, Mariano José *Larra, *Gertrudis Gómez de *Avellaneda, Leopoldo *Alas, Pío *Baroja, Luis *Landero i Jorge *Semprún. Altres espai regular d'anàlisi ha sigut el d'escriptors, llibreters i editors valencians: *Brusola, José de *Orga, Mariano *Cabrerizo, *Venancio *Oliveres, Domingo i *Mompié, Manuel Fuster i *Membrado, Pedro Sabater. Ha publicat en acreditades revistes internacionals (Olivar, Díhuit, *ehumanista) i nacionals (Quaderns d'Estudis del Segle XVIII, Quaderns d'Il·lustració i Romanticisme, *diablotexto, *Quaderns de *Filologia, *Stichomythia). La participació en diferents projectes d'investigació finançats s'ha materialitzat en diferents articles sobre el primer teatre peninsular, la figura teatral del rústic pastoral, el teatre del segle XVIII (Nicolás i Leandro Fernández de *Moratín, *Olavide i Manuel *Lassala) i el teatre del Trienni Liberal. Les últimes publicacions estan dedicades a examinar la inquietud dels literats espanyols del XVIII en la banqueta de la Inquisició: *Olavide, el P. Illa, Samaniego, *Moratín. A més de revisar les clàssiques interpretacions de Miguel de la Pinta Llorente, també s'ha posat en relleu la similitud ideològica de la Inquisició i la censura franquista, representada per l'agustí Miguel de la Pinta, els avatars del qual en la guerra civil van marcar les directrius del reaccionari model ideològic. |
||||
SOUTO LARIOS, LUZ CELESTINA |
Departamento de Filología Española Avda. Blasco Ibáñez, 32. 3º Planta. 46010 Valencia (9639) 83290 |
Biografia | ||
LUZ C. SOUTO és llicenciada i professora en lletres per la UBA. Doctora en Filologia Hispànica per la Universitat de València, on imparteix docència com a Professora Titular d'Universitat del Departament de Filologia Espanyola i va ser coordinadora de la Unitat Docent de Literatura Espanyola (2019-2022). Actualment és coordinadora Erasmus del Grau en Estudis Hispànics. És Investigadora Principal del projecte d'Investigació Emergent "Memory Novels LAB: Laboratorio Digital de Novelas sobre Memoria Histórica Española" (GV/2021/183), subvencionat per la Generalitat Valenciana. Directora de la primera Base de dades relacional sobre narratives de la Guerra Civil i el franquisme. Ha exercit tasques d’Investigació i de Gestió d'I+D+i en els següents grups d'investigació coordinats pel catedràtic Joan Oleza: Prometeu 2016/133 “Max Aub i les confrontacions de la memòria històrica”; Consolider TC/12 “Patrimoni Teatral Clàssic Espanyol: Textos i instruments d'investigació” (CSD2009-00033), en les diferents edicions de "Artelope. Base de dades i arguments del teatre de Lope de Vega” (FFI 2009-12730 (2010-2012), FFI 2012-34347 (2013-2016)) i en el Microcluster “Cultura i Societat en l'era digital” del VLC Campus. En l'àmbit internacional participa des de 2015 del projecte “Diàlegs transatlàntics: Espanya i Argentina Camp editorial, literatura, cultura, memòria”(UNLP, IP Raquel Macciuci). Les seues línies d'investigació predominantes aborden: la literatura espanyola i llatinoamericana dels segles XX i XXI, la memòria històrica a Espanya i Argentina, les Humanitats Digitals i el Segle d'Or Espanyol. Entre els seus treballs sobre literatura de la memòria destaca el llibre Memòries de l'orfandat. Mirades litàries sobre l'expropiació / apropiació de menors a Espanya i l'Argentina (Iberoamericana-Vervuert, 2019). D'altra banda, en esta àrea, ha coordinat junt amb Albrecht Buschmann els volums Dir desaparegut (s). Formes i ideologies de la narració de l'absència forçada (Lit Verlag, 2019) i Dir desaparegut (s) II: anàlisi transculturals de la desaparició forçada (Lit Verlag, 2021). En l'estudi del Segle d'Or i els Humanitats Digitals es ressalta l'edició digital de 20 comèdies de Lope de Vega per a la Biblioteca Digital Artelope , col·lecció de què també és coordinadora. A més, ha publicat en co-autoria un llibre de comentari literari i un altre de comentari lingüístic: -Luz C. Souto; David Giménez Folqués (2017): Comentari de Textos Hispànics: Anàlisi del comentari literari, 112 pp. València: Tirant lo Blanch, 2017. ISBN 978 84 1706 929 2. -David Giménez Folqués; Luz C. Souto; Amparo Ricós (2017): Comentari de Textos Hispànics: Anàlisi del comentari lingüístic, 93 pp. València: Tirant lo Blanch. ISBN 978 84 1706 933 9. També compta en la seua producció científica amb més de 50 articles en revistes indexades i capítols de llibres a Alemanya, l'Argentina, el Brasil, el Canadà, Xile, Espanya, els EUA, França, Itàlia, Mèxic i Suïssa. D'altra banda, ha organitzat 16 esdeveniments entre congressos, simposis i jornades, 4 d'ells com a directora o coordinadora (A València –Espanya-, Berlín –Alemanya- i La Plata –Argentina-). Ha coordinat el Congrés Internacional Memorias Periféricas de la Guerra Civil y el franquismo: Literaturas, culturas, ideologías (València, 8-11 de març de 2022). Quant a Consells Editorials és codirectora de la Revista de crítica literària Diablotexto Digital (https://ojs.uv.es/index.php/diablotexto/about/editorialteam) i compon el comité assessor de la secció “Papers Crítics” de la Revista Papers del CEIC. Igualment, col·labora habitualment amb arbitratges per a revistes i llibres nacionals i internacionals (els Estats Units, Regne Unit, Colòmbia, Mèxic, l'Argentina, Espanya). Ha realitzat estades postdoctorals en la Universitat de Sao Paulo (el Brasil, 2017), en la Universitat de l'Havana (Cuba, 2016), en la Universitat de Mar del Plata (l'Argentina, 2015) i una estada predoctoral en la Universitat Nacional de la Plata (l'Argentina, 2014). |