Nous Enfocaments en la Tutorització dels Treballs Final de Grau i Màster. Aprenentatge col·laboratiu i decàleg tutorial per a la culminació dels treballs finals. (UV-SFPIE_PIEE-2733786)
La finalitat d'aquest projecte consisteix a implementar una metodologia innovadora basada en l'aprenentatge col·laboratiu i en elaborar un decàleg que guie l'acció tutorial i que permeta augmentar la ràtio d'alumnes que presenten i defensen el Treball Final de Grau (TFG) del Grau de Geografia i Medi Ambient de la Universitat de València. Cal assenyalar que el projecte suposa la continuació i ampliació del PID titulat “Nous Enfocaments en la Tutorització dels Treballs Final de Grau i Màster. L'Aprenentatge Col·laboratiu com a Eina per a la Culminació dels Treballs Finals.” (UV-SFPIE_PID-2078711).
En els últims anys s'ha observat que un nombre considerable d'alumnes no aconsegueix presentar els treballs durant la primera matrícula d'aquesta assignatura, de manera que es retarda la finalització dels estudis. Davant d'aquesta situació s'ha introduït una innovació en l'acció tutorial dels TFG basada en l'aprenentatge col·laboratiu entre alumnes, com a eina per a millorar la motivació i el compromís dels estudiants en aquestes assignatures i, amb això, tractar d'augmentar la ràtio de treballs presentats en primera matrícula. Per a això, s'han realitzat diverses accions que han consistit en sessions grupals formatives/orientatives i en processos de tutorització entre iguals. Els primers resultats mostren un major percentatge de treballs presentats entre les persones que s'han acollit a la metodologia proposada en aquest projecte que entre les que no ho han fet.
Així mateix, també s'han realitzat enquestes i grups de discussió dirigits a l'alumnat i als professors del Departament de Geografia en els quals s'ha indagat sobre els motius que generen aquests retards i en els quals s'han discutit diverses estratègies per a superar els obstacles que apareixen durant la realització d'aquests treballs. Tot això ha servit per a elaborar un decàleg que guie l'acció tutorial del TFG.
Finalment, cal assenyalar que la metodologia proposada en el present projecte és altament transferible a la majoria de graus i màsters oficials que s'imparteixen tant en la Universitat de València com en altres institucions d'educació superior espanyoles. Per aquest motiu, els resultats obtinguts en la investigació es difondran en diversos mitjans com congressos d'innovació docent i publicacions científiques de temàtica educativa.