Logo de la Universitat de València Logo Facultat de Formació del Professorat Logo del portal

V Seminari Internacional Repensar la Didàctica de les Ciències Socials

  • 30 de maig de 2025
Image de la noticia

El pròxim 2 i 3 de juny tindrà lloc el V Seminari Internacional Repensar la Didàctica de les Ciències Socials: Competències històric-geogràfiques per a la formació d'identitats inclusives.

Este Seminari se celebrarà en la Facultat de Formació de Professorat i ha 
sigut organitzat pel projecte d'investigació INCLUCOM (PID2021122519OB-I00) juntament amb el grup d'investigació SOCIAL(S) de la Universitat de València. A més compta amb la col·laboració de la Facultat de Formació de Professorat, la Xarxa 14: Xarxa d'investigació en ensenyança de les Ciències Socials i el Projecte Gea-Clío.

En les últimes dècades l'interés per la inclusió ha anat en augment tant  en l'àmbit educatiu espanyol com en l'internacional. Encara que l'educació inclusiva s'associa sovint amb dimensions molt lligades a les necessitats educatives especials o a l'exclusió per causes socioeconòmiques, en esta ocasió volem centrar-nos en la dimensió sociocultural i, particularment, en la construcció de les identitats col·lectives, és a dir, el mode en què les persones s'integren, conscient o  inconscientment, en un determinat grup o col·lectivitat i diferixen d'unes altres, generant a vegades discursos d'intolerància, estigmatització o  odi que poden conduir a la discriminació o persecució de determinats  col·lectius. Pensar històricament estes identitats, desnaturalitzar-les i contribuir  a la seua desconstrucció és un pas essencial per a la formació d'una ciutadania  inclusiva, per la qual cosa les aules de Ciències Socials, Geografia i Història es  presenten com a espais idonis per a contribuir al desenrotllament d'una societat  oberta i respectuosa amb la diferència i la diversitat.

En este Seminari, per tant, s'abordarà la contribució de la Didàctica de les Ciències Socials al procés de construcció d'identitats col·lectives (nacionals, de gènere, afectiu-sexuals, politicoideològiques)  des d'una perspectiva inclusiva, posant el focus tant en els discursos i  representacions com en les pràctiques i processos de socialització que d'ells  deriven. En este sentit, es pararà atenció als marcs curriculars i 
materials didàctics, així com a les accions docents, proposades/experiències d'aula, aprenentatges de l'alumnat o formació del professorat en relació amb 3 eixos o àmbits temàtics:

1. Identitats nacionals per a la formació d'una ciutadania crítica.
2. Identitats de gènere per a una societat igualitària.
3. Identitats sociopolítiques per a la formació d'una memòria democràtica.

Consulta tota la informació disponible en:
http://esdeveniments.uv.es/go/v-seminario-repensar-dcs