.jpg)
El pròxim 2 i 3 de juny tindrà lloc el V Seminari Internacional Repensar la Didàctica de les Ciències Socials: Competències històric-geogràfiques per a la formació d'identitats inclusives.
Este Seminari se celebrarà en la Facultat de Formació de Professorat i ha
sigut organitzat pel projecte d'investigació INCLUCOM (PID2021122519OB-I00) juntament amb el grup d'investigació SOCIAL(S) de la Universitat de València. A més compta amb la col·laboració de la Facultat de Formació de Professorat, la Xarxa 14: Xarxa d'investigació en ensenyança de les Ciències Socials i el Projecte Gea-Clío.
En les últimes dècades l'interés per la inclusió ha anat en augment tant en l'àmbit educatiu espanyol com en l'internacional. Encara que l'educació inclusiva s'associa sovint amb dimensions molt lligades a les necessitats educatives especials o a l'exclusió per causes socioeconòmiques, en esta ocasió volem centrar-nos en la dimensió sociocultural i, particularment, en la construcció de les identitats col·lectives, és a dir, el mode en què les persones s'integren, conscient o inconscientment, en un determinat grup o col·lectivitat i diferixen d'unes altres, generant a vegades discursos d'intolerància, estigmatització o odi que poden conduir a la discriminació o persecució de determinats col·lectius. Pensar històricament estes identitats, desnaturalitzar-les i contribuir a la seua desconstrucció és un pas essencial per a la formació d'una ciutadania inclusiva, per la qual cosa les aules de Ciències Socials, Geografia i Història es presenten com a espais idonis per a contribuir al desenrotllament d'una societat oberta i respectuosa amb la diferència i la diversitat.
En este Seminari, per tant, s'abordarà la contribució de la Didàctica de les Ciències Socials al procés de construcció d'identitats col·lectives (nacionals, de gènere, afectiu-sexuals, politicoideològiques) des d'una perspectiva inclusiva, posant el focus tant en els discursos i representacions com en les pràctiques i processos de socialització que d'ells deriven. En este sentit, es pararà atenció als marcs curriculars i
materials didàctics, així com a les accions docents, proposades/experiències d'aula, aprenentatges de l'alumnat o formació del professorat en relació amb 3 eixos o àmbits temàtics:
1. Identitats nacionals per a la formació d'una ciutadania crítica.
2. Identitats de gènere per a una societat igualitària.
3. Identitats sociopolítiques per a la formació d'una memòria democràtica.
Consulta tota la informació disponible en:
http://esdeveniments.uv.es/go/v-seminario-repensar-dcs