El projecte d’innovació educativa Women’s Legacy, impulsat per las investigadoras valencianas Ana López-Navajas y Paula Jardón, que compta amb el suport de la Universitat de València, ha sigut un dels nominats per al Premi Unesco d’Educació de les Xiquetes i les Dones 2024.
La candidatura de Women’s Legacy al Premi Unesco d’Educació de les Xiquetes i les Dones 2024 havia sigut presentada pel Ministeri d’Igualtat juntament amb el Ministeri d’Educació d’Espanya gràcies a una proposta de l’Institut de les Dones. El guardó, conegut aquest dimecres, ha recaigut en dues iniciatives per a Àfrica. La primera promou la igualtat a les escoles d’Uganda, mentre la segona és una campanya per l’educació de les dones de Zàmbia.
Esta iniciativa d'innovació educativa porta quatre anys generant una metodologia pròpia per a fomentar la inclusió de les dones en els continguts educatius i acabar, així, amb una visió androcèntrica en la transmissió cultural.
La Universitat de València ha participat en la creació d'este projecte a través del desenrotllament d'un projecte Erasmus + KA2 de la UE, amb les contribucions i la implicació de 16 investigadores de les àrees de Didàctica de les ciències Socials, de les Arts, de la Música,de les Ciències experimentals, Història de l'Art, Filologia, Mètodes d'Investigació i diagnòstic en l'educació i Física, inclosa la investigadora de l’IUCIE Paula Jardón.
Women’s Legacy va nàixer en 2020. Ana López-Navajas portava anys estudiant l'absència de les aportacions de les dones a l'àmbit científic, cultural i històric en els llibres de text, en els quals va identificar que la presència de referents femenins no aconseguia un 8% en 2019. Per això, va decidir posar en marxa un projecte que oferira recursos per a solucionar esta desigualtat. En ell han col·laborat entitats i universitats de Lituània, Escòcia, Itàlia, França i Jordània.
Així, durant quatre anys, des de Women’s Legacy s'han generat més de 30 grups de treball sobre les diferents àrees de coneixement i s'ha comptat amb prop de 300 persones col·laboradores procedents de diferents països gràcies al suport d'institucions internacionals. El resultat són una sèrie d'instruments d'intervenció didàctica que servixen per a corregir la visió androcèntrica de la cultura transmesa en l'educació i recuperar el patrimoni cultural europeu d'autoria femenina.
En este temps, el projecte ha consolidat un banc de recursos digital, que compta en este moment amb més de mil entrades i que és la concreció d'un sistema d'inclusió en els continguts educatius que es transferirà a altres sistemes educatius, amb referents femenins, les seues obres i activitats llestes per a ser usades a l'aula, per matèries i nivells; i tres catàlegs digitals amb obres d'autoria femenina en art, música i literatura. Tot això, accessible des del seu web oficial:
A això se suma un curs de formació per a professorat sobre científiques en STEM. Actualment Women’s Legacy es continua implementant en centres educatius d'Andalusia, Madrid, Castella i Lleó, Astúries, País Basc i Catalunya. A més, s'està desenrotllant un ampli programa formatiu per al professorat de diferents cursos gràcies a la Conselleria d'Educació de Castella-la Manxa.