DECHADOS
PID2021-123007OB-I00
Tal com proposa l'OCDE, la creativitat en els adolescents s'avaluarà seguint criteris d'especifiqueu de domini, i atenent dues àrees temàtiques (expressió creativa i creació de coneixements amb solució de problemes) atenent dominis com l'expressió visual, la solució de problemes socials i la solució de problemes científics, tot això amb perspectiva de gènere i de diversitat sociocultural. De manera complementària s'avaluaran habilitats transversals com la identificació de problemes, la redefinició de problemes o el pensament analògic. En els museus d'arqueologia, etnologia o història s'incorpora per a l'anàlisi els conceptes de pensament històric: rellevància històrica (ús de fonts i evidències primàries), continuïtat i canvi, causa i conseqüència, perspectiva històrica (empatia), dimensió ètica. Durant l'última dècada s'han començat a desenvolupar en els centres museístics i en els de secundària propostes d'activitats que incorporen hipòtesis d'investigació arqueològica i històrica, aprenentatge basat en objectes i la mirada de gènere, així com la inclusió de la diversitat. L'anàlisi permetrà dissenyar un programa pilot d'intervenció i la confecció d'un pla d'acció per al foment de la creativitat implicant tant els instituts de secundària com als departaments educatius de museus. El punt de partida del projecte és dur a terme una avaluació del nivell de pensament i rendiment creatiu d'alumnat adolescent que participa en les propostes educatives dels museus en diferents entorns de la geografia espanyola i de les característiques mateixes de les propostes que realitzen els museus. S'estableix un escenari triangular on unim centres de secundària, museus i universitat. Articulem aquest escenari amb professionals d'aquests àmbits. Volem obrir així un espai de reflexió i interacció entre actors estratègics (professorat i alumnat, investigadores universitàries, centres educatius i museus), intercanviant inquietuds i perspectives amb l'objectiu d'executar iniciatives sustentant accions encaminades cap a desenvolupaments comuns.
- Huerta Ramon, Ricard Vicent
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Jardon Giner, Paula
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Ministeri de Ciència i Innovació
Convocatòria “Projectes de Generació de Coneixement”
Projecte de “Investigació Orientada”
Macro-àrea: Ciències Socials / Educació
Projecte de Tipus B, liderat per investigadors consolidats
Promou: CREARI Grup d'Investigació en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103).
- UV - Innovació educativa
- AGE - Projectes de generació de coneixement