Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari de Creativitat i Innovacions Educatives (IUCIE) Logo del portal

El present projecte reconeix la pertinència i necessitat de valorar i promoure el pensament creatiu en adolescents. Proposem un impuls del nivell creatiu del nostre alumnat adolescent que cursa secundària, incorporant per a això un recurs de gran rellevància com són els museus, entorns d'educació informal poderosos que poden ajudar-nos a millorar l'escenari educatiu de secundària, generant sinergies amb els centres educatius Per a això proposem impulsar la trobada amb el potencial educatiu que ens ofereixen els museus, activant esforços de mediació entre centres de secundària i museus. Afrontar i abordar de forma anticipada el repte ajudarà a conéixer millor la situació, emfatitzar les fortaleses que tenen els nostres estudiants i detectar els punts susceptibles de millora entorn del pensament creatiu.
Acrònim

DECHADOS

Codi referència

PID2021-123007OB-I00

Descripció

Tal com proposa l'OCDE, la creativitat en els adolescents s'avaluarà seguint criteris d'especifiqueu de domini, i atenent dues àrees temàtiques (expressió creativa i creació de coneixements amb solució de problemes) atenent dominis com l'expressió visual, la solució de problemes socials i la solució de problemes científics, tot això amb perspectiva de gènere i de diversitat sociocultural. De manera complementària s'avaluaran habilitats transversals com la identificació de problemes, la redefinició de problemes o el pensament analògic. En els museus d'arqueologia, etnologia o història s'incorpora per a l'anàlisi els conceptes de pensament històric: rellevància històrica (ús de fonts i evidències primàries), continuïtat i canvi, causa i conseqüència, perspectiva històrica (empatia), dimensió ètica. Durant l'última dècada s'han començat a desenvolupar en els centres museístics i en els de secundària propostes d'activitats que incorporen hipòtesis d'investigació arqueològica i històrica, aprenentatge basat en objectes i la mirada de gènere, així com la inclusió de la diversitat. L'anàlisi permetrà dissenyar un programa pilot d'intervenció i la confecció d'un pla d'acció per al foment de la creativitat implicant tant els instituts de secundària com als departaments educatius de museus. El punt de partida del projecte és dur a terme una avaluació del nivell de pensament i rendiment creatiu d'alumnat adolescent que participa en les propostes educatives dels museus en diferents entorns de la geografia espanyola i de les característiques mateixes de les propostes que realitzen els museus. S'estableix un escenari triangular on unim centres de secundària, museus i universitat. Articulem aquest escenari amb professionals d'aquests àmbits. Volem obrir així un espai de reflexió i interacció entre actors estratègics (professorat i alumnat, investigadores universitàries, centres educatius i museus), intercanviant inquietuds i perspectives amb l'objectiu d'executar iniciatives sustentant accions encaminades cap a desenvolupaments comuns.

 

Investigadors principals:
  • Huerta Ramon, Ricard Vicent
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
Veure fitxa
  • Jardon Giner, Paula
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Veure fitxa
Data d'inici
2022 Gener
Data de finalització
2024 Desembre
Entitats finançadores:

Ministeri de Ciència i Innovació

Convocatòria “Projectes de Generació de Coneixement”

Projecte de “Investigació Orientada”

Macro-àrea: Ciències Socials / Educació

Projecte de Tipus B, liderat per investigadors consolidats

Entitats col·laboradores:

Promou: CREARI Grup d'Investigació en Pedagogies Culturals (GIUV2013-103).

Tipus projecte
  • UV - Innovació educativa
  • AGE - Projectes de generació de coneixement