Logo de la Universitat de València Logo Institut Interuniversitari López Piñero Logo del portal

NOTICIA 85 de 100. NOVA ENTRADA DE “SABERS EN ACCIÓ”: "El crim de mossèn Galeote" de Ricardo Campos (Instituto de Historia, CSIC)

• 13 de juny de 2024
Image de la noticia

Segon volum de “sabers en acció”: https://sabersenaccio.iec.cat/

Categoria "Ciència i llei"

El paper dels peritatges psiquiàtrics en la patologització del crim a la Restauració.

El 18 d’abril de 1886, Diumenge de Rams, Narciso Martínez Izquierdo, bisbe de la tot just creada diòcesi de Madrid-Alcalá, va ser tirotejat quan arribava a la Catedral de San Isidro davant els fidels i clergues que esperaven al pòrtic. Un individu es va obrir pas entre la multitud i el va disparar diverses vegades. Va ser detingut immediatament. L’endemà el prelat va morir a conseqüència de les ferides de bala. La commoció del succés va augmentar quan es va saber que l’assassí era un sacerdot, Cayetano Galeote Cotilla.

La premsa es va bolcar en el cas informant dels detalls que s’anaven coneixent. La conducta i el caràcter de Galeote van ser el centre d’atenció. Hi havia sospites d’un comportament inadequat en una destinació anterior a Puerto Rico. També es va saber que convivia amb una majordona, Tránsido Durdal, amb qui compartia llit i que va ser entrevistada per Benito Pérez Galdós. A més, dies abans de l’assassinat, Galeote va entregar a la redacció del diari republicà El Progreso un paquet de cartes que havia enviat a diversos superiors en un to amenaçador, entre ells, el bisbe, a qui feia responsable de la taca al seu honor. Després del crim, el director del diari va entregar les cartes al jutjat alhora que les publicava. A través d’elles es va saber que l’origen del crim estava a les desavinences de Galeote amb el rector de la Capilla del Cristo de la Salud, el pare Vizcaíno. El sacerdot considerava que el rector el desairava i, després d’una forta discussió, aquest li va prohibir cantar missa a la capella. Davant l’incompliment de la seva ordre, la Junta Rectora de la Capilla el va destituir, la qual cosa va portar al sacerdot a sol·licitar amb insistència al bisbe la seva restitució en el càrrec en considerar que la seva honra estava en dubte.

Per a continuar llegint: