Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

La celebració de l’11F reivindica el paper de les dones en la ciència

  • 9 de febrer de 2024
Image de la noticia

L'Institut de Robòtica i Tecnologies de la Informació (IRTIC) s'ha sumat a les celebracions amb motiu de l'11 de febrer, Dia Internacional de les Dones i les Xiquetes en la Ciència. Les dones involucrades en investigació, desenvolupament de projectes i altres activitats necessàries per al funcionament del centre d'investigació s'han reunit per a reivindicar l'efemèride i incentivar les carreres científiques entre les dones, especialment en les més joves.

L'11 de febrer és una data declarada per l'Organització de Nacions Unides (ONU) com a Dia Internacional de les Dones i les Xiquetes en la Ciència en reconeixement al paper clau que exerceixen les dones en la comunitat científica i la tecnologia, així com per a fomentar les vocacions STEM (sigles en anglés de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

Els estudis de la UNESCO dels últims anys situen la participació mundial de les dones en aquests àmbits entorn d'un 30% encara que les estadístiques mostren un rendiment similar de xics i xiques en aquests camps, entre altres situacions de desigualtat.

Entre les investigadores de l’IRTIC, Susana Pons es dedica a l'administració de sistemes i la gestió de xarxes, i assenyala que “des de xiqueta m’anaven millor les ciències que les lletres, tenia molt clar que estudiaria una carrera científica”.

Per a animar a les xiquetes i dones joves a interessar-se per la ciència, Susana “els diria que realitzar estudis de ciències i treballar en això ofereix habilitats per a abordar desafiaments tecnològics, fomenta la creativitat i contribueix a la resolució de problemes en un món cada vegada més digital”.

Alma Virto és advocada i col·labora en “projectes tant nacionals com europeus, encarregant-me de la coordinació, seguiment i justificació de tasques relacionades amb el desenvolupament i implantació de ferramentes d'intel·ligència artificial (IA) de confiança per disseny”.

En aquest sentit, Alma analitza “la legislació vigent i projectes de llei per a assegurar la implementació de sistemes d’IA de confiança, així com ferramentes i avaluacions de risc i impacte que permeten corroborar-ho”.

Immaculada Coma és professora titular del departament d'Informàtica, imparteix docència en l’ETSE-UV i és personal investigador del grup ARTEC de l'institut, on ha participat en projectes d'investigació, i dirigeix la Càtedra IA-Vis.

“Sempre m’anaren bé les assignatures de ciències, m'agradava resoldre problemes, esbrinar el funcionament de les coses, i per això em vaig decantar per una carrera científica”, recorda Immaculada. La ciència i la tecnologia “ens permeten trobar solucions a problemes, millorar el nostre entorn i ajudar des de diferents àmbits; treballar en aquestes àrees és una tasca bonica i gratificant”, destaca.

Inma García és enginyera informàtica i treballa com a investigadora i desenvolupadora en el camp de la realitat virtual i la realitat augmentada en el grup ARTEC de l’IRTIC. “La meua formació com a enginyera va arribar de manera tardana”, apunta, ja que “en acabar el batxiller, em vaig llicenciar en Comunicació Audiovisual, però la crisi del 2008 em va portar a reconduir la meua carrera; la informàtica em va semblar un camp molt interessant i amb eixides, i per això em vaig decantar per aqueixa via”.

“Des que vaig començar el grau en Enginyeria Informàtica fins al dia de hui, en el qual faig classes d'informàtica en diferents graus d'enginyeria, no deixa de sorprendre'm que a penes hi ha dones en aquestes carreres”, assenyala Inma. “Crec que el problema radica en els arrelats costums de la nostra societat, que condiciona als xiquets i xiquetes des que naixen”, explica: “Cada aniversari i cada Nadal, veig com regalen cotxes i dinosaures al meu fill i nines i maquillatge a la meua filla”, per la qual cosa “de manera inevitable, això els condiciona, igual que la publicitat i el contingut audiovisual que consumeixen directament o indirectament”.

“És important canviar aquesta arcaica mentalitat perquè xiquetes i xiquets puguen tindre una llibertat d'elecció real quan arribe el moment de decidir què és el que volen estudiar”, postil·la Inma.

Imatges: