Logo de la Universitat de València Logo Institut Universitari d'Investigació de Robòtica i Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (IRTIC) Logo del portal

MATIS 2 continuarà la labor de crear xarxes de carreteres més sostenibles i segures a França, Portugal, Itàlia i Espanya

  • 31 d’octubre de 2025
MATIS 2 continuarà la labor de crear xarxes de carreteres més sostenibles i segures a França, Portugal, Itàlia i Espanya

El projecte «MATIS 2: Mediterranean- Atlantic Transport Intelligent System 2», promogut per l'Agència Executiva Europea de Clima, Infraestructures i Medi Ambient (CINEA) dins del seu programa Connecting Europe Facilities (CEF), impulsarà el desplegament de solucions de sistemes intel·ligents de transport (ITS) avançades a la regió que abasta des de la mar Mediterrània i la mar Adriàtica fins a l'oceà Atlàntic per a crear xarxes de carreteres més sostenibles, segures i resilients.

La iniciativa es desenvolupa des de febrer de 2025 fins a desembre de 2028 i compta amb un consorci format per 10 entitats públiques i privades amb competències en la gestió del trànsit rodat pertanyents a França, Portugal, Itàlia i Espanya i 21 entitats afiliades dependents d'aquestes. El pressupost global de MATIS 2 és de 85 milions d'euros, sobre els quals la Comissió Europea subvenciona la meitat. L'Associació Francesa d'Autopistes del Peatge (ASFA) s'ocupa de la gestió de la iniciativa.

L’IRTIC s'ocupa de la coordinació del grup de beneficiaris a Espanya, compost per la Diputació Foral de Biskaia, l'operador ABERTIS, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya, el Servei Català de Trànsit (SCT) i la societat pública foral INTERBIAK.

Basat en l'èxit dels seus predecessors, el projecte abasta l'execució de 59 projectes individuals al llarg de quatre corredors de la Xarxa Transeuropea de Transport (Mediterrani, Atlàntic, Mar del Nord-Mediterrani i Bàltic-Adriàtic) per part de 31 operadors de carreteres dels països involucrats. Es durà a terme al llarg de 16.000 quilòmetres de xarxes troncals i globals de l'esmentada xarxa transeuropea i abordarà els àmbits prioritaris de la Directiva ITS.

Mitjançant la instal·lació d'equips que ajuden a detectar incidents, vehicles perillosos, comportaments anormals i condicions meteorològiques adverses, així com a protegir infraestructures crítiques com a túnels, la iniciativa contribuirà al fet que les carreteres siguen més còmodes i segures, ajudant a previndre accidents i les seues conseqüències.

El contingut d'aquesta publicació és responsabilitat exclusiva de l'IRTIC (UV) i no reflecteix necessàriament l'opinió de la Unió Europea.