
La ciutat no compta amb cap punt públic d'abastament i el seu parc mòbil és de poc més de cent unitats
L'Ajuntament de València ha posat en marxa, a través de la fundació InnDEA, un projecte que estudia la instal·lació de punts de càrrega bidireccional per a vehicles elèctrics en els edificis. L'objectiu d'aquest estudi, denominat Smart Mobile Energy, és analitzar l'impacte socioeconòmic que tindrien sistemes d'abastament elèctrics en els edificis, amb la intenció que les càrregues puguin revertir a la xarxa elèctrica d'aquests immobles.
Cal recordar que València no compta amb cap punt de recàrrega elèctrica públic, després que fa uns anys es desmantellés l'únic que hi havia a la plaça de l'Ajuntament, instal·lat en 2010. El desenvolupament del vehicle de bateries al "cap i CASAP" és molt lent, ja que la manca d'aquests punts de proveïment impede la proliferació dels cotxes amb "zero emissions", dels quals hi ha matriculats poc més de cent unitats.
El gran problema per a la instal·lació de punts de recàrrega ràpida és el seu alt cost, ja que se situa entre els 50.000 i 60.000 euros.
El regidor d'innovació i vicepresident de InnDEA València, Jordi Peris explica que aquest projecte «busca resoldre una problemàtica futura clara, i és que en els propers anys els vehicles elèctrics creixeran exponencialment, per tant seran necessaris molts punts de càrrega i això vol dir que poden donar-se problemes amb la xarxa elèctrica de les ciutats que no estiguin preparades ».
Davant aquest fet, el projecte Smart Mobile Energy estudiarà l'impacte d'instal·lar punts de càrrega amb la tecnologia V2G en els edificis de la ciutat. Aquesta tecnologia permet la reducció de la pressió sobre la xarxa elèctrica en permetre que l'electricitat es canalitzi de manera bidireccional, vagi del carregador al vehicle i del vehicle al carregador, i per tant torni de nou a la xarxa elèctrica. Aquest sistema té un alt potencial no només ecològic, d'estalvi d'energia, sinó també econòmic.
El projecte Smart Mobile Energy compta amb un finançament de gairebé 90.000 euros, i es posarà en marxa en un període de sis mesos. Està previst que s'iniciï el proper mes de setembre.
Aquest projecte està inclòs en un dels programes de la plataforma europea de lluita contra el canvi climàtic Climate Kic, i el desenvoluparà un consorci internacional format per entitats com l'agència britànica Cenex, la Technical Universitat de Berlin, la Universitat de València (IRTIC - LISITT), l'Institut Tecnològic de l'Energia (València) i InnDEA València.
Font: Levante-EMV