Metodologies actives per a afavorir l'aprenentatge profund dels estudiants.
REFERENTS es presenta per segon any com a projecte en procés de consolidació després de l#experiència al curs 22-23, que ens ha
aportat dades interessants per a continuar desenvolupant noves eines i recursos en l#ensenyament de la diversificació i inclusió als mitjans.
Iniciarem el projecte en el grau del periodisme i en concret en l#assignatura Informatius de televisió introduint com a innovació una pràctica consistent en l#anàlisi crítica de la composició de l#agenda a fi que l#alumnat ampliara la seua visió periodística integrant a persones i temes
que, malgrat ser rellevants, no solen aparéixer als mitjans de comunicació. La introducció de pràctiques audiovisuals per a construir històries
referencials que estan en la invisibilitat mediàtica ens ha permés estudiar l#opinió de l#alumnat sobre com es construeix el discurs mediàtic
de la realitat. Aquesta anàlisi complementada amb una enquesta distribuïda entre l#alumnat del professorat que compon l#equip ens ha donat com a primera i molt evident conclusió la desafecció de la joventut en la representació mediàtica televisiva. No s# hi troben reflectits en els
personatges que apareixen als espais d#entreteniment en especial; programes hipersexualitzats i amb biaixos de gènere. Als informatius, a
penes apareix la joventut com a font i l#alumnat es troba que no té interlocució mediàtica amb la seua pròpia franja d#edat.
L´objectiu de cara als futurs periodistes es revisar les rutines d#elaboració de la configuració de l#agenda periodística obrint la forquilla d#inclusió als col·lectius i temàtiques que romanen absents. Una conseqüència és la manca de lideratge mediàtic juvenil, una circumstància que repercuteix en la falta de presència a l#espai públic. El projecte posa especial atenció en les qüestions mediambientals i en la representació equilibrada de gènere.
400
Gèneres Periodístics d’Opinió
De Grau en Periodisme
-Participació del projecte “Referents II” en la IV Jornada Innovacom amb la presentació de la ponència Les fonts informatives de les xàrcies socials com a eina de diversificació de l’agenda temàtica: una aproximació a l’ ensenyament de les rutines de verificació digital a les redaccions televisives. Facultat Filologia, Traducció i Comunicació UV (27.06.24)
-Organització del seminari Projecte Multimèdia d’Innovació a l’ ensenyament de la diversificació i inclusió en l’ agenda temàtica periodistica. Facultat Filologia, Traducció i Comunicació UV (5.06.24)
-Participació en el seminari XVII Encuentro La ética en la práctica profesional organitzat pel Projecte d'Innovació Docent Ethos Living Lab – Ética y Profesiones (UV-SFPIE_PIEC-2736732) i realitzat en València, amb la ponència Periodisme i ètica: desafiaments deontològics en l'ecosistema mediàtic. Facultat de Filosofia UV (9.05.24)
En el segon any del present PIEE hem anat consolidant el desenvolupament de noves perspectives en l’ensenyament de la diversificació i inclusió en les informacions escrites i audiovisuals que tenen com a destinació els mitjans. Hem prosseguit amb la realització d’enquestes periòdiques efectuades a l´aula (de les que donarem compte a l’informe) que ens van confirmant certes tendències que ja es van detectar en el primer any del projecte: l’alumnat considera que les persones més joves estan infrarepresentades en els diferents mitjans, especialment als informatius de televisió i a les xàrcies socials dependents d’empreses informatives i institucions.
Aleshores, partint del nostre objectiu general, que és ensenyar les dinàmiques de pràctiques de construcció discursiva mediàtica als futurs periodistes de tal manera que siguen conscients que les rutines professionals tenen una part molt important de construcció de cohesió social més enllà dels continguts nets.
-Resultats obtinguts:
. Guia referencial de fonts disponibles pertanyents a diversos àmbits de la societat
civil amb especial incidència amb els referents joves i dones, que són segons les enquestes els grups amb més dèficit de representació .
. Revisió de les rutines a l’hora de localitzar fonts i temes per a desenvolupar la diversificació de temes i trencar les tendències de les agendes temàtiques a repetir i reiterar les mateixes qüestions.
. A través d’una nova onada d’enquestes a l’alumnat hem detectat
les subrepresentacions temàtiques i de fonts fent incidència en les bretxes de gènere.
. Hem integrat la perspectiva de la sostenibilitat mediambiental prioritzant la consideració d’estos temes en l’agenda temàtica de les notícies elaborades a la classe per a fomentar la generació de consciència responsable del periodisme.
. Hem de destacar una altra novetat que estimem ha sigut important en este segon any del projecte: hem iniciat una col·laboració amb un altre grup d’innovació docent de la Facultat de Filosofia, que està treballant temes d’ètica. Hem considerat que els objectius del nostre projecte estan estretament vinculats i esta col·laboració, que esperem que es consolide, s’ha concretat en la nostra participació en el seu seminari i en la intervenció d’un dels seus representants en l’organitzat pel nostre grup.
-Treballs audiovisuals de l’alumnat sobre pluralitat de fonts en l’agenda
temàtica.
Hem fet una selecció dels treballs escrits i audiovisual millor qualificats pels seus
valors de pluralitat i atenció als valors socials i mediambientals. Estos són els
enllaços web als repositoris de la Universitat de València en què hem allotjat esta
mostra de les peces, limitada en nombre aprofitant l’espai màxim de què disposa el
grup de recerca en aquest moment al disc virtual:
BLANCO, MARIA. Compras de segunda mano
https://www.uv.es/diverage/VIDEOS%20INNOVACIO%2023-
24/Blanco%2c%20Maria%2c%20COMPRAS%20SEGUNDA%20MANO.mp4
LOPEZ, PABLO. Cuidadores tercera edad
https://www.uv.es/diverage/VIDEOS%20INNOVACIO%2023-
24/L%c3%b3pez%2c%20P.%20CUIDADORES%20TERCERA%20EDAD.mp4
MOLINA, LUCIA. Lenguas en peligro: reivindicación del etremeño
https://www.uv.es/diverage/VIDEOS%20INNOVACIO%2023-
24/Molina%2cLuc%c3%ada%20LENGUA%20EXTREME%c3%91O.mp4
NARBON, ALEJANDRA. Tabúes en las enfermedades ginecológicas. Una visión feminista de la medicina
https://www.uv.es/diverage/VIDEOS%20INNOVACIO%2023-
24/Narb%c3%b3n%2cAlejandra%20TABUES%20ENFERMEDADES%20GINECOLOGICAS.mp4
TARAZON, MARIA. La pràctica deportiva en el mundo rural: https://www.uv.es/diverage/VIDEOS%20INNOVACIO%2023-
24/Narb%c3%b3n%2cAlejandra%20TABUES%20ENFERMEDADES%20GINECOLOGICAS.mp4
-Relació d’articles escrits per l’alumnat sobre la memòria històrica familiar
-Guia d’ entitats i persones potencials fonts sobre temàtiques de relleu social
-Resultats sondejos alumnat
-Pàgina web elaborada pels membres de l’equip:
https://sites.google.com/unex.es/pid-uv-2735205/
- DOMINGUEZ ROMERO, MARTIN
- PDI-Titular d'Universitat
- BAÑON CASTELLON, MARIA DOLORES
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- GUILLAMON CARRASCO, SILVIA
- PDI-Titular d'Universitat
- Secretari/a de Departament
- SAPIÑA GARCIA, LUCIA
- PDI-Ajudant Doctor/A
- POMARES PASTOR, RICARDO ANGEL
- PDI-Associat/Da Universitari/A
El Mouden Mohamed Universidad de Cádiz
Kucukalic Esma Universidad Rey Juan Carlos
Anna Mateu García Revista de Mètode
Sandra Martorell Fernandez Universitat Politècnica de València
Vázquez Atochero Alfonso Universidad de Extremadura
.Marin Pérez Benjamin Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació