University of Valencia logo Logo Permanent Training and Educational Innovation Service (SFPIE) Logo del portal

El frau a la comunicació i publicació científica: el cas de les revistes i els congressos depredadors.

Target PDI
Method of impartition Online asynchronous + Online synchronous
Language Valencian
Total duration 6
Synchronous online duration 3
Asynchronous online duration 3
Program Continuing education
Training modality Course
Academic course 2024-2025
Edition 01
Training plan year 2024
Start date of the course 31/05/2024
End date of the course 07/06/2024
Registration start date 28/02/2024
Registration end date 13/03/2024
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 31/05/2024 00:00 31/05/2024 00:00 Online
2 05/06/2024 09:30 05/06/2024 12:30 Online
3 07/06/2024 00:00 07/06/2024 00:00 Online
Professional profile of the recipients
Les ponències a congressos de renom i les publicacions en revistes reconegudes són els principals canals de transmissió de la ciència. Per a qualsevol científica i científic és important fer visible la seva recerca i publicar les seves troballes. Això és el que els organitzadors de congressos i editors de revistes dubtoses intenten explotar amb ofertes de publicacions fraudulentes (predatory conferences i predatory journals). En aquest curs, investigadors/es novells/es i professorat interessat, aprendrà a identificar i evitar aquestes ofertes dubtoses allunyades dels estàndards de rigor, serietat i probitat propis dels processos de la comunicació científica. Aquesta activitat forma part dels projectes d’Innovació i Qualitat Docent: a) “Congressos, revistes i editorials depredadores: disseny d’un programa formatiu dirigit a l’alumnat de postgrau” (HUMA20232024-3, Universitat Internacional de València), i b) “Congressos, revistes i editorials depredadores: disseny d'un programa formatiu i informatiu per a alumnat de postgrau” (PID222452) finançat per l’IRIE de la Universitat de les Illes Balears.
Selection criteria

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

 

UV Faculty
  • Gallent Torres, Cinta
  • PDI-Associat/Da Universitari/A
Ver ficha
Non-UV faculty

Rubén Comas-Forgas

Doctor europeu en Ciències de l’Educació per la Universitat de les Illes Balears (UIB). Actualment és professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicopedagogia a la UIB. Ha estat investigador visitant en diversos centres internacionals (University of East Anglia, Liverpool John Moores University, Panteion University of Social and Political Sciences i Stockholm University) i compta amb dos sexennis de recerca (2007-2012 i 2013-2018).

Centra la seua recerca en l’àmbit de la integritat acadèmica i la documentació i la comunicació científica. Entre els seus projectes de recerca competitiva més recents, en els què actua com a IP, destaquen: (i) “Integridad académica en la formación inicial del profesorado” (ref. PID2022-141031NB-I00) (2023-2027)

Training objectives
  • Descriure i analitzar les males pràctiques en l’organització de congressos científics i en els processos editorials de les revistes predadores que demostren un comportament desviat o no estàndard amb la intenció de contribuir a la seua detecció per part dels científics.
  • Identificar i descriure les seues característiques i estratègies de captació de “clients”.
  • Descriure i analitzar les conseqüències que es deriven de participar en aquests esdeveniments científics i publicar manuscrits en aquestes revistes.
Competencies to be developed
  1. Reflexionar sobre les circumstàncies que han transformat el món de la publicació acadèmica i científica. La conjunció de la Ciència Oberta (Open Access) i el fenomen de publish or perish en l’àmbit acadèmic.
  2. Augmentar la sensibilització cap a la identificació de conductes qüestionables en l’àmbit de la comunicació i publicació científica.
  3. Conscienciar el professorat de la importància de respectar el valor de la integritat en les publicacions.    
Criteria and procedure for evaluation of the activity

Es valorarà l’assistència, la visualització dels continguts en línia, la participació activa durant la sessió síncrona i la realització de la tasca final.

Inscription