Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

El frau a la comunicació i publicació científica: el cas de les revistes i els congressos depredadors.

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Valencià
Durada total 6
Durada en línia síncrona 3
Durada en línia asíncrona 3
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2024-2025
Edició 01
Any del pla de formació 2024
Data d'inici del curs 31/05/2024
Data de finalització del curs 07/06/2024
Data d'inici d'inscripció 28/02/2024
Data de finalització d'inscripció 13/03/2024
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 31/05/2024 00:00 31/05/2024 00:00 En línia
2 05/06/2024 09:30 05/06/2024 12:30 En línia
3 07/06/2024 00:00 07/06/2024 00:00 En línia
Perfil professional destinataris
Les ponències a congressos de renom i les publicacions en revistes reconegudes són els principals canals de transmissió de la ciència. Per a qualsevol científica i científic és important fer visible la seva recerca i publicar les seves troballes. Això és el que els organitzadors de congressos i editors de revistes dubtoses intenten explotar amb ofertes de publicacions fraudulentes (predatory conferences i predatory journals). En aquest curs, investigadors/es novells/es i professorat interessat, aprendrà a identificar i evitar aquestes ofertes dubtoses allunyades dels estàndards de rigor, serietat i probitat propis dels processos de la comunicació científica. Aquesta activitat forma part dels projectes d’Innovació i Qualitat Docent: a) “Congressos, revistes i editorials depredadores: disseny d’un programa formatiu dirigit a l’alumnat de postgrau” (HUMA20232024-3, Universitat Internacional de València), i b) “Congressos, revistes i editorials depredadores: disseny d'un programa formatiu i informatiu per a alumnat de postgrau” (PID222452) finançat per l’IRIE de la Universitat de les Illes Balears.
Criteris de selecció

Es seleccionaran les persones participants d'acord amb els criteris següents:

- Per a aquells cursos que tinguen requisits específics, s’ha de comprovar que efectivament les persones sol·licitants els reuneixen.

- S’atorgarà preferència a les peticions d'aquelles persones sol·licitants que no hagen realitzat cursos de característiques semblants en els últims tres anys.

- Així mateix, s’atorgarà preferència a aquells que no hagen realitzat cursos de formació en els últims tres anys.

- En cas d'empat entre sol·licitants en aplicació dels anteriors criteris, caldrà ajustar-se al rigorós ordre d'entrada de les sol·licituds (dia i hora de presentació)

 

Professorat UV
  • Gallent Torres, Cinta
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
Professorat no UV

Rubén Comas-Forgas

Doctor europeu en Ciències de l’Educació per la Universitat de les Illes Balears (UIB). Actualment és professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicopedagogia a la UIB. Ha estat investigador visitant en diversos centres internacionals (University of East Anglia, Liverpool John Moores University, Panteion University of Social and Political Sciences i Stockholm University) i compta amb dos sexennis de recerca (2007-2012 i 2013-2018).

Centra la seua recerca en l’àmbit de la integritat acadèmica i la documentació i la comunicació científica. Entre els seus projectes de recerca competitiva més recents, en els què actua com a IP, destaquen: (i) “Integridad académica en la formación inicial del profesorado” (ref. PID2022-141031NB-I00) (2023-2027)

Objectius formatius
  • Descriure i analitzar les males pràctiques en l’organització de congressos científics i en els processos editorials de les revistes predadores que demostren un comportament desviat o no estàndard amb la intenció de contribuir a la seua detecció per part dels científics.
  • Identificar i descriure les seues característiques i estratègies de captació de “clients”.
  • Descriure i analitzar les conseqüències que es deriven de participar en aquests esdeveniments científics i publicar manuscrits en aquestes revistes.
Competències que es desenvoluparan
  1. Reflexionar sobre les circumstàncies que han transformat el món de la publicació acadèmica i científica. La conjunció de la Ciència Oberta (Open Access) i el fenomen de publish or perish en l’àmbit acadèmic.
  2. Augmentar la sensibilització cap a la identificació de conductes qüestionables en l’àmbit de la comunicació i publicació científica.
  3. Conscienciar el professorat de la importància de respectar el valor de la integritat en les publicacions.    
Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Es valorarà l’assistència, la visualització dels continguts en línia, la participació activa durant la sessió síncrona i la realització de la tasca final.

Inscripció