University of Valencia logo Logo Permanent Training and Educational Innovation Service (SFPIE) Logo del portal

Estratègies per al desenvolupament del pensament crític

Target PDI
Method of impartition Online asynchronous + Presential
Language Spanish
Total duration 12
Presential duration 8
Asynchronous online duration 4
Program PAD
Training modality Course
Academic course 2023-2024
Edition 01
Training plan year 2024
Start date of the course 30/05/2024
End date of the course 03/06/2024
Registration start date 16/04/2024
Registration end date 24/04/2024
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 30/05/2024 09:30 30/05/2024 13:30 Aula PB SFPIE
2 03/06/2024 09:30 03/06/2024 13:30 Aula PB SFPIE
UV Faculty
  • Iranzo Garcia, Valeriano
  • PDI-Catedratic/a d'Universitat
  • Coordinador/a de Programa de Doctorat
Ver ficha
  • Luque Martin, Victor Jose
  • PDI-Ajudant Doctor/A
Ver ficha
  • Perez Gonzalez, Saul
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Ver ficha
  • Terres Villalonga, Maria Del Pilar
  • PDI-Ayudante Doctor/A
Ver ficha
Training objectives

El desenvolupament del pensament crític és un dels principals objectius educatius. No obstant això, la seua caracterització i demarcació respecte d'altres àrees és sovint problemàtica. En aquest curs, des d'un marc integrador, abordarem la caracterització del pensament crític i les principals estratègies per al seu desenvolupament. Analitzarem les principals figures retòriques involucrades en els nostres intercanvis argumentatius i els processos cognitius que influeixen en la nostra presa de decisions. Finalment, mostrarem la importància del pensament crític respecte a diversos problemes ètics i socials.

Contents

BLOC 1: Caracterització del pensament crític (Recursos cognitius i actituds involucrades en el pensament crític; pensament crític i pensament creatiu; el pensament crític en l'educació).
BLOC 2: Teoria de l'argumentació (Lògica informal; construcció de discurs; lògica i retòrica; tipus d'arguments; fal·làcies formals i informals; anàlisi dels camps de l'argumentació).
BLOC 3: Vigilància epistèmica (Mecanismes i biaixos cognitius; avaluació de missatges [contingut i fonts]).
BLOC 4: Autoritat i credibilitat (Identificació i avaluació d'experts; confiança i veracitat).

Competencies to be developed

1.    Desenvolupar estratègies per a potenciar el pensament crític.
2.    Analitzar i classificar arguments.
3.    Reconéixer fal·làcies formals i informals.
4.    Identificar els mecanismes cognitius involucrats en l'avaluació de missatges.
5.    Reconéixer vertaders experts.
6.    Distingir entre debats científics genuïns i espuris.
7.    Identificar estructures socials que afavoreixen (o impedeixen) el pensament crític.

Criteria and procedure for evaluation of the activity

Se seguirà en tot moment la normativa específica del SFPIE. Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
•    Realització de les tasques lliurables així establides per el/la docent.
•    Compliment de la normativa del SFPIE respecte a l'assistència.

Inscription