University of Valencia logo Logo Permanent Training and Educational Innovation Service (SFPIE) Logo del portal

Estratègies per al pensament crític: missatges, debats i fonts

Target PDI
Method of impartition Online asynchronous + Presential
Language Spanish
Total duration 10
Presential duration 8
Asynchronous online duration 2
Program PAD
Training modality Course
Academic course 2024-2025
Edition 01
Training plan year 2025
Start date of the course 11/06/2025
End date of the course 13/06/2025
Registration start date 05/05/2025
Registration end date 12/05/2025
Sessions
Session Start date and time End date and time Aula Location
1 11/06/2025 09:30 11/06/2025 13:30 SALA B4.P.BAJA EDIFICSIO INSTITUTOS Tarongers Institutes Support Unit
2 13/06/2025 09:30 13/06/2025 13:30 SALA B4.P.BAJA EDIFICSIO INSTITUTOS Tarongers Institutes Support Unit
UV Faculty
  • Luque Martin, Victor Jose
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Ver ficha
  • Perez Gonzalez, Saul
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Ver ficha
Training objectives

El desenrotllament del pensament crític ocupa un lloc central en l'activitat acadèmica, especialment en la seua dimensió docent. En este curs, des d'un marc interdisciplinari, abordarem les bases i les principals estratègies per al desenrotllament del pensament crític en l'àmbit acadèmic. Analitzarem els processos cognitius involucrats en la formació de creences. Identificarem i avaluarem arguments i fonts d'informació. Finalment, caracteritzem el discurs científic i el distingirem de la pseudociència i el negacionisme.

Contents

BLOC 1: Vigilància epistèmica (Mecanismes i biaixos cognitius; avaluació de missatges [contingut i fonts]).
BLOC 2: Causalitat i correlació (Correlacions espúries; anàlisi i modelització causal).
BLOC 3: Autoritat i credibilitat (Identificació i avaluació d'experts; confiança i veracitat).
BLOC 4: pseudociència, *negacionismo i desinformació (Demarcació de la ciència; característiques de les pseudociències i el *negacionismo; desinformació i *bullshit).
 

Competencies to be developed

1.    Desenrotllar estratègies per a potenciar el pensament crític.
2.    Identificar els mecanismes cognitius involucrats en l'avaluació de missatges.
3.    Analitzar i avaluar arguments i fonts d'informació. 
4.    Reconéixer verdaders experts.
5.    Distingir entre debats científics genuïns i espuris.
6.    Identificar estructures socials que afavorixen (o impedixen) el pensament crític
 

Criteria and procedure for evaluation of the activity

Se seguirà en tot moment la normativa específica del *SFPIE. Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
●    Realització de les tasques lliurables així establides per el/la docent.
●    Compliment de la normativa del *SFPIE respecte a l'assistència.
 

Inscription