Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Estratègies per al pensament crític: missatges, debats i fonts

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + Presencial
Llengua Castellà
Durada total 10
Durada presencial 8
Durada en línia asíncrona 2
Programa PAD
Modalitat formativa Curs
Curs acadèmic 2024-2025
Edició 01
Any del pla de formació 2025
Data d'inici del curs 11/06/2025
Data de finalització del curs 13/06/2025
Data d'inici d'inscripció 05/05/2025
Data de finalització d'inscripció 12/05/2025
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 11/06/2025 09:30 11/06/2025 13:30 SALA B4.P.BAJA EDIFICSIO INSTITUTOS Unitat de Suport als Instituts Tarongers
2 13/06/2025 09:30 13/06/2025 13:30 SALA B4.P.BAJA EDIFICSIO INSTITUTOS Unitat de Suport als Instituts Tarongers
Professorat UV
  • Luque Martin, Victor Jose
  • PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
Ver ficha
  • Perez Gonzalez, Saul
  • PDI-Ajudant Doctor/A
  • Coordinador/a Curs
Ver ficha
Objectius formatius

El desenrotllament del pensament crític ocupa un lloc central en l'activitat acadèmica, especialment en la seua dimensió docent. En este curs, des d'un marc interdisciplinari, abordarem les bases i les principals estratègies per al desenrotllament del pensament crític en l'àmbit acadèmic. Analitzarem els processos cognitius involucrats en la formació de creences. Identificarem i avaluarem arguments i fonts d'informació. Finalment, caracteritzem el discurs científic i el distingirem de la pseudociència i el negacionisme.

Continguts

BLOC 1: Vigilància epistèmica (Mecanismes i biaixos cognitius; avaluació de missatges [contingut i fonts]).
BLOC 2: Causalitat i correlació (Correlacions espúries; anàlisi i modelització causal).
BLOC 3: Autoritat i credibilitat (Identificació i avaluació d'experts; confiança i veracitat).
BLOC 4: pseudociència, *negacionismo i desinformació (Demarcació de la ciència; característiques de les pseudociències i el *negacionismo; desinformació i *bullshit).
 

Competències que es desenvoluparan

1.    Desenrotllar estratègies per a potenciar el pensament crític.
2.    Identificar els mecanismes cognitius involucrats en l'avaluació de missatges.
3.    Analitzar i avaluar arguments i fonts d'informació. 
4.    Reconéixer verdaders experts.
5.    Distingir entre debats científics genuïns i espuris.
6.    Identificar estructures socials que afavorixen (o impedixen) el pensament crític
 

Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Se seguirà en tot moment la normativa específica del *SFPIE. Per a obtindre la certificació final cal obtindre la qualificació “Apte” en el curs i per tant ha d'haver complit els criteris d'avaluació següents:
●    Realització de les tasques lliurables així establides per el/la docent.
●    Compliment de la normativa del *SFPIE respecte a l'assistència.
 

Inscripció