Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

5 maneres d'entendre el transmèdia

 5 maneres d'entendre el transmèdia

En la narrativa transmèdia, la història original es divideix en diversos productes que es consumeixen a través de diferents suports. ‘Pregoneros de Medellín’, ‘Quijote 360’, ‘Iron Sky’, ‘Collider World’ i ‘Mironins’ són cinc exemples de les possibilitats infinites que ofereix el transmèdia.

20 de de juny de 2016

Els productes transmèdia tenen cada vegada més presència en certàmens i festivals del sector audiovisual, on comencen a proliferar seccions dedicades a aquest tipus de narrativa digital. En aquest article us descrivim cinc perfils diferents de productes transmèdia per a despertar el vostre interès per aquest format.

1. Pregoners de Medellín 

“La web documental interactiva dels quals embenen cantant en Medellín”. Després d'aquest eslògan es troben Carabalí Grup Creatiu i Thibault Durand, dues productores que ens proposen un viatge pel paisatge sonor de Medellín. A través d'una interfície similar a la de Google Street View, passegem pels carrers de la ciutat colombiana i coneixem la realitat dels seus carismàtics venedors ambulants.

Aquest projecte multidisciplinari es completa amb càpsules documentals per a televisió, exposicions itinerants de fotografia i un llargmetratge documental. L'objectiu: que l'espectador es convertisca en coautor de l'obra.

2. Quijote 360

Projecte espanyol que utilitza al personatge més famós de la nostra literatura com a reclam per a promoure l'escriptura creativa i els continguts transmedia entre els xiquets digitalment natius. El projecte s'explica en tres passos:

  • Una escola on es realitzaran tallers d'escriptura creativa i es fomentarà la creació transmèdia.
  • Una editorial que difondrà el contingut creat pels xiquets sota llicències lliures.
  • Els fons recaptats en concepte de drets d'autor i els beneficis de les vendes es destinaran a ONG i entitats solidàries.

En ‘Pregoneros de Medellín’ coneixem la realitat dels seus carismàtics venedors ambulants

3. Iron Sky

Iron Sky és el clar exemple de la importància que té en tot projecte transmèdia la participació de la comunitat fan en la creació i difusió del contingut. En aquesta comèdia de ciència ficció coproduïda per Alemanya, Finlàndia i Austràlia, uns nazis que van arribar a la cara oculta de la Lluna tornen a la Terra per a reclamar la seua propietat. Dels 7,5 milions d'euros de pressupost, una setena part va ser recaptada pels seus seguidors gràcies a la plataforma de crowfunding, Wreckamovie, i amb la venda de marxandatge.

Però Iron Sky no és solament una pel·lícula. Els seus creadors han desenvolupat un univers complet que inclou tres còmics, una novel·la gràfica, un videojoc per a PC i una app. I la segona part de la saga ja està en marxa. En aquest segon lliurament la base lunar es convertirà en l'últim refugi d'una humanitat devastada per un holocaust nuclear.

4. Collider World

“Què faries si pogueres tornar arrere en el temps?” El mateix es pregunta un grup de sis persones que apareix en un món postapocalíptic, on hauran de sobreviure i tractar de descobrir com tornar al present. Est és el punt de partida de Collider, un projecte multiplataforma que se serveix dels diferents suports que ofereix el món digital per a crear una història de ciència ficció.

Aquesta iniciativa, que va ser nominada als premis Emmy en 2014, es divideix en diversos subproductes, com la websèrie, els còmics, el videojoc i la pel·lícula. Els còmics de Collider narren les peripècies dels personatges centrals de la trama, desenvolupant així les possibilitats transmèdia: diferents històries fragmentades en diversos suports que convergeixen en una mateixa línia argumental. Cada nombre dels còmics ha sigut dibuixat per sis artistes diferents i es poden adquirir en iTunes i Google Play.

5. Mironins

El festival 3D Wire va reconèixer el valor de Mironins atorgant-li el premi al millor projecte transmedia nacional en la passada edició del certamen. El que va nàixer com un llibre, prompte va donar el salt a sèrie d'animació, app per a smartphones i tablets, aplicació de realitat augmentada i pàgina web. A través de totes aquestes plataformes i acompanyats per uns colorits personatges, els seus responsables pretenen acostar l'obra de Miró als més xicotets.
 

Etiquetes transmèdia
Publicat per: Pablo Martí Prats