Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

Audiovisual i multimèdia: una sinergia necessària

El multimèdia amplia les finestres d'exhibició

L'arribada de la tecnologia digital ha suposat una revolució en l'àmbit de la Comunicació Audiovisual. En la producció, han sorgit nous formats com el 'transmedia' i el 'crossmedia'.

20 de de novembre de 2015

En el seu llibre ¿Qué es eso del formato?: cómo nace y se desarrolla un programa de televisión (Gedisa, 2013), la professional dels mitjans de comunicació, Gloria Saló, defineix el concepte de format com “el desenvolupament concret d'una sèrie d'elements audiovisuals i de continguts que conformen un programa determinat i ho diferencien d'uns altres”. Per citar solament alguns, són formats: el telediari, el reportatge, l'entrevista, el documental i el docudrama.

Amb la implantació de la tecnologia digital gràcies a l'engegada de la TDT, la indústria audiovisual ha ampliat notablement la seua oferta. Augmenta l'oferta però també la demanda es torna cada vegada més exigent. Açò succeeix en un context de forta competència, la qual cosa obliga als creatius a idear nous formats per a seguir oferint a l'espectador un contingut relacionat amb la informació, la formació i l'entreteniment. 

El multimedia amplía las ventanas de exhibición

 

Font imatge: geralt/pixabay

Nou context mediàtic

En l'actualitat, ens trobem davant un nou paradigma mediàtic: indústries culturals que ofereixen nous productes, nous suports i plataformes de distribució de continguts, nous hàbits de consum i la cada vegada major intervenció de l'usuari en la producció del contingut. Però l'espectador no solament produeix, sinó que també opina i; aquesta vegada sí, la seua veu ha de ser tinguda molt en compte, doncs un al·luvió de males crítiques a través de les xarxes socials pot suposar la retirada d'un programa de televisió. Com a exemple, la campanya gestada a través de les xarxes socials perquè retiren el programa de Telecinco, l'engegada Vaya Fauna!

A diferència dels mitjans tradicionals, on l'opinió del receptor de la informació estava canalitzada a través dels canals propis del mitjà (cartes al director o trucades telefòniques a un programa de ràdio), la nova tecnologia li atorga un rol actiu a l'espectador, que interactua i opina. Ja no és necessari si més no publicar un comentari en el perfil oficial d'un programa, sinó que qualsevol pot convertir-se en un líder d'opinió des de la seua tribuna digital.

El multimèdia ja està ací

Per tant, quan parlem de multimèdia ho hem de fer des d'un temps present i no futur, doncs la convergència de mitjans ja és tota una realitat. El multimèdia afig un nou tipus de narració, aquella en la qual s'interrelacionen diferents mitjans com el vídeo, el text, la fotografia, la infografia, l'animació i la il·lustració. Són les noves narratives digitals o digital storytelling, entre les quals destaquen el crossmedia i el transmedia.

La primera d'elles consisteix a ampliar una història a diversos suports. Per exemple, Harry Potter en la seua versió llibre, pel·lícula, videojoc, xarxa social i tots els productes derivats que es puguen crear. Per la seua banda, en la narrativa transmedia, la història original es divideix entre els diferents suports. És a dir, la història no es repeteix com en el crossmedia, sinó que es completa una vegada consumits tots els productes. La transmedialitat es concep des de l'origen, aprofitant les possibilitats de cadascuna de les finestres d'exhibició. L'usuari necessita consumir tots els productes per a viure una experiència plena, la qual cosa permet generar un engagement o afinitat cap a aquell producte.

A Espanya, el referent del producte transmedia és El Cosmonauta, de la productora Riot Cinema.

Les noves narratives digitals com el crossmedia o el transmedia permeten arribar a un ampli target o públic objectiu, així com diversificar les seues vies de finançament, especialment a través del micromecenatge o crowfunding i el marxandatge.

Una publicitat més efectiva

Per a la publicitat, l'arribada de nous formats també ha significat un bufe d'aire fresc. Com assenyalen en el blog tuyyoqué, Internet permet una publicitat molt més efectiva, ja que pot utilitzar totes les possibilitats interactives d'aquest mitjà: màrqueting d'experiències, vídeos interactius, vídeos col·laboratius i vídeos immersius o kinetics, en els quals podem veure tot el que succeeix en un radi de 360 ° al voltant de la càmera. Us deixem un exemple de vídeo interactiu:

El multimèdia, per tant, obri nous camins tant en la producció com en la recepció dels diferents formats audiovisuals. En conseqüència, els mitjans tradicionals estan tractant, amb major o menor èxit, readaptar-se a aquest nou paradigma comunicatiu.