Logo de la Universitat de València Logo Màster Universitari en Continguts i Formats Audiovisuals Logo del portal

‘Oro’, la pròxima ficció històrica espanyola que arribarà a la gran pantalla

La ficció històrica de producció espanyola torna al cinema amb ‘Oro’, el film que dirigirà el guanyador de dos goyas en 1995, Agustín Díaz Yanes.

11 de de gener de 2016

Agustín Díaz Yanes dirigirà Oro, la nova ficció històrica basada en el relat de l'escriptor i periodista Arturo Pérez Reverte, que coproducirán Sony Pictures Españaa, Atresmedia Cinema i Apatxe Films.

Lope d'Aguirre i Núñez de Balboa, dos conqueridors espanyols del segle XVI, són els personatges en els quals s'inspirarà el film per a explicar la història d'un grup d'homes d'arrels aragoneses i navarreses que s'endinsaran en la selva a la recerca de la ciutat d'or. Una cerca que els portarà a enfrontar-se entre si i precipitarà la seua fugida d'un virrey que solament desitja la seua mort.

“Dada l'emocionant història de Reverte, la gran habilitat i visió de Yanes com a cineasta i l'experiència combinada i la passió d'Apatxe Films i Atresmedia, Oro és un projecte que significa una gran aposta per a Sony España”, comenta Iván Losada, director general de Sony Pictures España, que distribuirà la pel·lícula a Espanya, Llatinoamèrica i Estats Units.

Oro comptarà amb un pressupost de 8 milions d'euros i començarà el seu rodatge al febrer a Panamà, Colòmbia, La Palma i Madrid. Quant al repartiment, encara no s'ha configurat, però segons avancen en la pàgina web de Fotogramas, sonen actors com Raúl Arévalo, Óscar Jaenada, Bàrbara Lennie i Juan Echanove.

Un director d'èxit

Agustín Díaz Yanes tornarà a dirigir una pel·lícula vuit anys després de l'estrena de Solo quiero caminar, el seu últim llargmetratge. Amb est, sumarà un total de 10 pel·lícules, entre les quals es troba Nadie hablará de nosotras cuando hayamos muerto, amb la qual va collir el goya al millor guió original i millor director novell en 1995.

Oro seguirà la senda de pel·lícules recents de temàtica històrica produïdes en el nostre país com Alatriste i l'adaptació a la gran pantalla de la reeixida sèrie de TVE, Águila roja. Yanes, que ja va portar al cinema Alatriste, torna a adaptar una novel·la d'Arturo Pérez-Reverte.

Amb els seus 24 milions de pressupost, Alatriste es va convertir en la segona pel·lícula més cara de la història del cinema espanyol, seguida per Ágora, la cinta d'Alejandro Amenábar. El 15 de setembre de 2006, l'Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España la va triar com a candidata per a competir pel lloc de representant espanyola en els Oscar. Finalment, va ser Volver, d'Almodóvar, la que va rebre el premi.

Águila roja  y El ministerio del tiempo son dos ejemplos de series españolas  transmedia

Font imatge: rtve

Sèries transmedia

Águila roja i El ministerio del tiempo són dos exemples de sèries espanyoles d'èxit que han apostat per un model de narrativa transmedia per a expandir els seus corresponents universos.

Des què TVE començara a emetre Águila roja en 2009, la sèrie produïda per Globomedia ha collit un important èxit tant de públic com de crítica. Però les aventures de Gonzalo de Montalvo i la resta de personatges no es limiten a la sèrie, sinó que també apareixen en la pel·lícula de 2011 i en els diferents videojocs que han desenvolupat.

Idèntic camí està seguint El ministerio del tiempo. Com assenyala Carlos A. Scolari en Hipermediaciones, “allò que va nàixer com un projecte eminentment televisiu es va convertir en poques setmanes en un fenomen cultural que no va tardar a generar múltiples expansions transmedia i infinitat de produccions de fanfiction”. Actualment, els seus creadors han sabut explotar al màxim les seues possibilitats transmedia amb productes derivats de la sèrie original com El diario d'Amelia Folch i el spin-off sobre la vida de Julián Martínez abans d'ingressar en el ministerio.

En l'assignatura Análisis de formatos mediáticos que imparteix el professor Germán Llorca en el Màster Oficial en Continguts i Formats Audiovisuals, els alumnes entren en contacte amb les noves possibilitats dels continguts interactius i transmedia.