Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Codi PIEC-2736960
Curs acadèmic 2023-2024
Programa Projectes d'Innovació Docent (PID)
Àrees de coneixement Ciències Socials i Jurídiques
Data d'inici 01/09/23
Data de finalització 31/07/24
Categories
  • Estudi de casos
  • Clubs de lectura/llibre-fòrum
  • Visites externes
Paraules clau Rutes Literàries, TIC, Interdisciplinarietat
Línies estratègiques

Metodologías activas para favorecer el aprendizaje profundo de los estudiantes

Presentació

El PID Geografies Literàries 3.0 (2023-2024) es un PID de caràcter interdisciplinari format per PIDs de set universitats de la Xarxa Vives, a més de docents de secundària i estudiants de doctorat. En total 44 membres, 18 dels quals vinculats a la Universitat de València, que en bona mesura conformen el grup d’innovació Educativa Geografies Literàries (GCID23_2588908). L’objectiu del projecte consisteix a explorar les possibilitats educatives de les rutes literàries, amb un enfocament didàctic transdisciplinar, a través de projectes i experiències d’itineraris didàctics i rutes literàries per al coneixement vivencial de la literatura lligada al territori. Pretenem desenvolupar de projectes de rutes literàries en diferents contextos educatius, amb la introducció de noves metodologies i eines tecnològiques per enriquir el disseny, la preparació i l'avaluació de les rutes literàries, amb un enfocament en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i les noves tecnologies. El PID està fermament compromés amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i l'Agenda 2030, i es posa en relleu la la importància de les rutes literàries per afavorir una educació per a la sostenibilitat. El PID té com a objectiu principal millorar les rutes literàries en contextos educatius mitjançant l'aplicació de les eines TIC i les noves tecnologies. Aquest enfocament permetrà introduir noves metodologies i recursos que enriquiran l'experiència dels estudiants, a més d'augmentar la seua competència digital. Amb aquest projecte, aspirem a promoure l'aprenentatge actiu i significatiu a través de la literatura, alhora que preparem els estudiants per a les demandes tecnològiques de la societat actual. A més de desenvolupar rutes literàries en diferents contextos educatius, el PID inclou la celebració de les XI Jornades Literatura, Territori i Educació, previstes per a l'última setmana d'abril de 2024, que pretenen promoure l'intercanvi d'experiències i coneixements entre docents i estudiants vinculats al projecte, procedents de diferents universitats. Les jornades posaran èmfasi en l'ús de les TIC en el marc de les rutes literàries. A través de presentacions, tallers i activitats pràctiques, es compartiran les eines i recursos tecnològics més innovadors utilitzats en el disseny, la preparació i l'avaluació de les rutes. La trobada promourà la reflexió pedagògica, l'enriquiment mutu i l'exploració de noves pràctiques educatives relacionades amb les rutes literàries i les TIC. Les XI Jornades LiTE aniran precedides de les VIII Jornades d’Intercanvi d’Experiències sobre Geografies Literàries, que tindran lloc el gener de 2024, moment en què el grup celebrarà la seua reunió anual. Moltes de les experiències realitzades seran compartides en obert des de la pàgina web del grup (https://geografiesliteraries.com/). Es preveu l’avaluació del PID per mesurar el seu impacte i efectivitat i identificar els punts forts i les àrees d'èxit, així com les oportunitats de millora i innovació futura.

Objectius

Objectiu general: Explorar les possibilitats educatives de les rutes literàries, amb un enfocament didàctic transdisciplinar, a través de projectes i experiències d’itineraris didàctics i rutes literàries per al coneixement vivencial de la literatura lligada al territori. El PID té com a objectiu principal el desenvolupament de projectes de rutes literàries en diferents contextos educatius, amb la introducció de noves metodologies i eines tecnològiques per enriquir el disseny, la preparació i l'avaluació de les rutes literàries, amb un enfocament en l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i les noves tecnologies.

Els objectius específics que se’n deriven estan vinculats amb les línies de treball 1, 2 i 6 de la convocatòria.

1. Ús de les TIC com a facilitadores de l’aprenentatge i com a recurs didàctic.

Tots els membres del projecte, formats també, com s'ha assenyalat en altres projectes d'innovació docent, són conscients de la importància de les TIC com a eines facilitadores de l'aprenentatge i de les seues possibilitats com a recurs didàctic.

De fet, a l'hora d'elaborar les propostes didàctiques del projecte, fonamentalment rutes literàries, les eines TIC són un component essencial durant tot el procés: des dels codis QR que durant la posada en pràctica d'aquestes rutes permeten ampliar i oferir informació complementària dels espais i llocs visitats fins als resultats visibles del projecte, que es plasmen en múltiples ocasions en pàgines i llocs webs en els quals es recullen aquestes rutes, la qual cosa facilita la seua transferibilitat i ofereix àmplies possibilitats de reutilització i modificació per part d'altres docents i estudiants sempre sota llicències Creative Commons.

A més, altres eines i recursos, quasi sempre d'ús gratuït, són posades a la disposició dels estudiants i contribueixen a ampliar les seues perspectives formatives com és el cas de Historypin (https://www.historypin.org/en/) o altres eines per a la geolocalització o la creació de mapes virtuals (Google Maps o My Maps).

Així, les eines TIC resulten imprescindibles al llarg de l'elaboració dels projectes que acabaran plasmant-se en les diferents rutes oferides. Ho sintentitzem en els objectius següents:

• Millora de les rutes literàries: El projecte "Geografies Literàries" té com a objectiu fonamental millorar les rutes literàries existents en el marc educatiu. A través de l'ús de les eines TIC i les noves tecnologies, es pretén enriquir la seua planificació i desenvolupament. Les tecnologies digitals permeten augmentar l'accessibilitat, la interactivitat i l'atractiu de les rutes literàries, fent-les més interessants per als estudiants i proporcionant-los una experiència enriquidora.

• Incorporació d'eines TIC en el disseny i preparació de les rutes: El projecte té com a objectiu introduir i integrar les eines TIC en el procés de disseny i preparació de les rutes literàries. Això implica utilitzar aplicacions, plataformes i recursos digitals per a la recopilació i divulgació de continguts, la creació de materials interactius i la planificació de l'itinerari de les rutes. Aquest enfocament permetrà als estudiants accedir a informació rellevant en temps real, interactuar amb els materials i explorar els entorns literaris de manera més dinàmica.

• Avaluació innovadora de les rutes literàries: El projecte busca implementar noves metodologies d'avaluació per a les rutes literàries amb l’ús de les eines TIC. A través de plataformes digitals i aplicacions especialitzades, es podran recopilar dades sobre l'ús i l'aprenentatge dels estudiants durant les rutes.

2. Foment de la competència digital en l’alumnat.

El foment de la Competència Digital de l'alumnat es fa imprescindible en qualsevol procés educatiu i, de manera especial, en propostes com les rutes literàries basades en metodologia ABP. En el PID Geografies Literàries 3.0 (2023-2024) es té present, a l'hora d'elaborar les propostes, el Marc de Referència de la Competència Digital Docent, especialment el vigent, aprovat al gener de 2022, del qual es treballen diverses de les sis àrees definides.

En primer lloc, de la “Àrea 1. Compromís professional” es treballen qüestions de “1.1. Comunicació organitzativa”, “1.3. Pràctica reflexiva” i els aspectes sempre imprescindibles en educació relatius a “1.5. Protecció de dades personals, privacitat i seguretat”. A l'hora d'elaborar continguts es té present l'Àrea “2. Continguts digitals” en els seus tres punts fonamentals, atés que, com s'ha assenyalat, les eines i recursos TIC conformen una part important del procés. A més, per les seues característiques i la tipologia d'alumnat amb el

Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) udie@uv.es 5

qual es treballa la “Àrea 3. Ensenyament i aprenentatge” també està molt present durant l'elaboració de les rutes o itineraris didàctics. També la “Àrea 4. Apoderament de l'alumnat” és fonamental a l'hora de situar als estudiants en el centre del procés d'aprenentatge i tindre molt presents els diferents ritmes d'aprenentatge de cada estudiant i la necessitat de fomentar pràctiques inclusives i igualitàries per als futurs docents. Finalment la “Àrea 6. Desenvolupament de la competència digital de l'alumnat” es treballa transversalment al llarg de tot el procés, perquè qüestions com l'alfabetització mediàtica i el tractament de la informació i les dades (punt 6.1) o la creació de continguts digitals (punt 6.3) estan directament lligats a la resolució de problemes (punt 6.5) aspectes tots ells fonamentals en l'elaboració de propostes ABP. Per tot això, les propostes generades en el marc del PID contribueixen de manera eficaç a desenvolupar la Competència Digital de l'alumnat i, sobretot, la Competència Digital Docent, imprescindible per al desenvolupament de la seua futura carrera professional.

6. Accions que contribuïsquen a fomentar la sostenibilitat.

El PID està fermament compromés amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) i l'Agenda 2030. De fet, en moltes de les nostres propostes didàctiques es reflecteixen de manera explícita aquestes qüestions i es treballen diversos ODS. Així és habitual trobar sempre el ODS 4. Educació de qualitat, que, en moltes ocasions, i donats els continguts treballats en les rutes i itineraris didàctics apareix estretament associat al ODS 11. Ciutats i comunitats sostenibles o als ODS 13. Acció pel clima i ODS 15. Vida d'ecosistemes terrestres quan es treballen patrimoni i espais naturals. I, per descomptat, de manera transversal i especialment dins del subapartat Dones literatura i territori cobra especial protagonisme el ODS 5. Igualtat de gènere.

Subvenció

Enlace entidad: https://www.uv.es/sfpie/

Cantidad: 1500€

Graus implicats
Grau en Filologia Clàssica
Grau en Mestre/a en Educació Infantil
Grau en Mestre/a en Educació Primària
Assignatures implicades

UNIVERSITAT DE VALÈNCIA: 33603 Història de l'escola; 33604. Estructura social i educació (33604); 33607. Llengua Catalana per a Mestres; 33608. Adquisició i desenvolupament de la llengua oral; 33609. Lengua española para maestros (33606); 33616. Formació Literària en l'aula d'infantil; 33620. Ciències Naturals per a Mestres; 33628. Taller multidisciplinari: el medi físic, natural, social i cultural (33628); 33656. Lingüística per a Mestres; 33657. Formació literària per a mestres ; 33659. Desenvolupament d'habilitats comunicatives en contextos multilingües ; 33660. Planificació de la Llengua i la Literatura en Primària; 33684. Diseño de materiales educativos; 33685. TIC como recurso didáctico en Artes y Humanidades; 33693. Propostes didàctiques en Història i Pensament; 33694. Propostes didàctiques en llengua i literatura; 33914. Història de l'educació de les dones; 35450. Grec IV; 40518. Aprenentatge i ensenyament de la Geografia i la Història; 40528. Innovació docent i iniciació a la investigació en educació lingüística i literària; 40523 – Complementos para la formación disciplinar de la especialidad de lengua castellana y literatura.

A FLORIDA UNIVERSITÀRIA: Formació literària per a mestres (2n crus Grau Primària).

A la UNIVERSITAT D’ALACANT: 30024. Cultura i literatura popular catalana; 17556 - Taller de creació verbal en català.

A la UNIVERSITAT DE LES ILLES BALEARS: Etnopoètica Catalana (20720); Literatura i entorn cultural: interaccions i aplicacions educatives.

A la UNIVERSITAT DE BARCELONA, a les assignatures següents: Llengua catalana per a l'Ensenyament (doble titulació Infantil i Primària; Didàctica de la llengua i la literatura (571757); Comentario Literario (361116); La literatura castellana a través de sus géneros (566.361); La literatura castellana en relación con la literatura universal (566.360); Didáctica de los textos literarios en ELE (Màster d'Espanyol com a LE); Models de Recerca en EducacióLiterària (Màster de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura); i "Cultura, llengua i dinamització" al Postgrau d'Ensenyament de Llengua Catalana per a Persones Adultes (UVic-UB-UAB). Es farà, així mateix, la “Ruta literaturitzada dels ocells i les plantes pels entorns de l'abadia de Montserrat”, estudiants, mestres, bibliotecaris, il·lustradors, Escola d'estiu de LIJ de Montserrat-UVic-UCC,

A la UNIVERSITAT DE VIC-UCC, a les assignatures següents: Formació Literària, Lectura i Educació (Màster MUFPESO); Cultura i aprenentatge (Postgrau d'Ensenyament del Català per a Persones Adultes); Didàctica de la Literatura (Grau Educació Primària); Habilitats comunicatives en català (16743); Tècniques de Redacció Informativa (16210); Tècniques d'Expressió i Comunicació (Grau en Mestre d'Educació Primària, UVic-UCC); Didàctica de la literatura (5è, Doble grau MEI-MEP, 13923); Naturalesa del coneixement artístic i literari (1r, Doble grau MEI-MEP, 13893); Tècniques d'expressió i comunicació (1r, Educació Social, 14622)

A la UNIVERSITAT ROVIRA I VIRGILI: Aprenentatge i ensenyament de les llengües i literatura catalana i espanyola. Màster en Formació del Professorat (11605142); Treball de Final de Grau (12254301)

 

Grau en Filologia Catalana

Màster d’Educació Secundària

Estudis diversos de Grau, Postgrau i Màster de les set universitats que formen part del projecte

Estudis diversos de Primària i Secundària de la Comunitat Valenciana i Catalunya

Esdeveniment on es presenta

CONGRESSOS, JORNADES I SEMINARIS:

I Congrés Geografies Literàries (Facultat de Magisteri UV, 24 i 25 d’abril de 2012) https://geografiesliteraries.wordpress.com/

I Jornades “Literatura, Territori i Educació” (València, 24 i 25 d’abril de 2013) http://lite.blogs.uv.es/

II Congrés Internacional Geografies Literàries (Universitat de Vic, 24, 25 i 26 d’abril de 2014) http://www.congresgeolit.cat/

II Jornades “Literatura,Territori i Educació”. Festa popular i educació (Ontinyent i Bocairent, 23, 24 i 25 d’abril de 2015) http://festaont.blogs.uv.es

I Seminari d’intercanvi d’experiències educatives sobre geografies literàries (València, 8 de gener de 2016).

III Jornades “Literatura, Territori i Educació”. Literatura i Patrimoni (Sagunt, 29 i 30 d’abril i 1 de maig de 2016) http://jornsagunt.blogs.uv.es

II Seminari d’intercanvi d’experiències educatives sobre geografies literàries (València, 13 de gener de 2017).

IV Jornades “Literatura, Territori i Educació”. Paisatges de la memòria (Arenys de Munt, 28, 29 i 30 d’abril de 2017) http://www.ub.edu/ice/jornades/literatura2017

III Seminari d’intercanvi d’experiències educatives sobre geografies literàries (València, 15 de gener de 2018).

V Jornades “Literatura,Territori i Educació”. Literatura i gènere: una mar de lletres (Altea, 27, 28 i 29 d'abril de 2018) https://sites.google.com/view/vjornadesaltea

IV Seminari d’intercanvi d’experiències educatives sobre geografies literàries (València, 11 de gener de 2019).

VI Jornades “Literatura,Territori i Educació”. Clàssics al carrer (Gandia, 5, 6 i 7 d’abril de 2019) https://sites.google.com/view/vijornadesgandia

V Jornada d'intercanvi d'experiències educatives sobre geografies literàries (València, 10 de gener de 2020).

III Congrés Internacional Geografies Literàries / VII Jornades “Literatura,Territori i Educació” (Universitat de Vic, 8 i 9 d’octubre de 2020) https://mon.uvic.cat/geolit/es

VI Jornada d'intercanvi d'experiències educatives sobre geografies (València, 8 de gener de 2021).

VIII Jornades “Literatura,Territori i Educació”. Repensar l’espai en temps de pandèmia (Valencia [online] 30 d’abril i 1 de maig de 2021) https://sites.google.com/view/viiijornadeslite

VII Jornada d’Intercanvi d’Experiències sobre Geografies Literàries. (València, 15 de gener de 2022)

IX Jornades “Literatura,Territori i Educació”. Dones, Literatura i Patrimoni. Homenatge a l’escriptora Maria Ibars. (Dénia, 29-30 d’abril i 1 de maig de 2022) https://sites.google.com/view/ixjornades/

IV Congrés Internacional Geografies Literàries. «Mirades socials i educatives des de les ciutats escrites» (València, 25-28 d’octubre de 2022). https://www.uv.es/geolit

VIII Jornades d’Intercanvi d’Experiències sobre Geografies Literàries. València, 13 i 14 de gener de 2023

X Jornades “Literatura, Territori i Educació”. Rutes, itineraris i camins de lletres (Tarragona, 28-30- d’abril de 2022). https://sites.google.com/view/x-jornades/

Resultats

En tots els anys de desenvolupament del projecte, en les seues diferents modalitats i programes, l'impacte en els processos d'ensenyament-aprenentatge ha sigut alt i molt positiu: des dels seus inicis s'han creat, posat en marxa i actualitzat, quan ha sigut necessari, més de 50 rutes literàries vinculades a obres, autors, espais literaris reals o imaginaris, a més d'espais culturals i naturals. Aquestes rutes han contribuït a millorar notablement els processos d’ensenyament-aprenentatge tant d'estudiants de Grau, Postgrau i Màster de les set universitats que formen part del projecte com d'una gran quantitat d'alumnes de centres de Primària i Secundària de la Comunitat Valenciana i Catalunya.

En un context cada volta més complicat per a la formació de lectors i per a l'ensenyament de la literatura, de manera independent o al costat d'altres elements transversals, les rutes literàries s'han mostrat con un instrument eficaç per a propiciar l’acostament als autors, les obres i els espais en els quals es gesten. Així mateix, el component emocional d'aquestes propostes didàctiques propícia la creació de vincles positius amb l'experiència lectora i amb el fet literari per se, una cosa summament necessària a les aules.

Un indicador de l'èxit del projecte és l'elevat nombre d'assignatures de Grau en les quals s'hi ha implementat el projecte, que han comptat amb la participació activa, al llarg de tots aquests anys, de més de dos mil estudiants universitaris i aproximadament mig miler en ensenyaments no universitaris.

A més, s'han emprat amb èxit, com a eina d'immersió cultural en diferents programes amb estudiants d'universitats nord-americanes que tenen conveni amb la Universitat de València (University of Georgia, Iowa State University, Rutgers University, etc.). També s'han emprat en la formació d'alumnes de la Universitetet i Agder; OsloMet i la Høgskolen i Innlandet (les tres universitats noruegues que tenen conveni de formació de docents d'espanyol amb la Facultat de Magisteri). Aquestes rutes literàries s'han emprat, també amb èxit, com a eina didàctica, en diferents programes UniSocietat amb seu a Requena, Alzira, Quart de Poblet, Cullera, L'Eliana o Bétera. Finalment, s'han elaborat rutes sota demanda per a diversos grups i associacions entre els quals cal destacar el col·lectiu Alumni (Amics i Antics Alumnes) de la Universitat de València.

Com es pot apreciar, la proposta didàctica vinculada al projecte és, a més d'efectiva, versàtil en quant permet la seua adaptació a diferents contextos, característiques, necessitats i edats de l'alumnat que, d'una manera o una altra, pren part en elles. El seu èxit radica a obtindre la implicació dels estudiants en el procés de disseny i elaboració de les rutes, la qual cosa permet treballar un aprenentatge significatiu, en el qual cadascun és part del procés i pren part activa en la construcció del coneixement. Reflex de tot això són les múltiples propostes didàctiques elaborades i els materials docents creats al llarg d'aquests anys. Finalment, es pot destacar l'elaboració, per part dels estudiants, d'una notable quantitat de TFGs i TFMs relacionats amb les rutes literàries i el seu èxit en el Màster de Professor/a de Secundària de la Universitat de València, la qual cosa garanteix la pervivència i continuïtat del projecte a les aules de Secundària i Primària a mesura que els estudiants s’incorporen als centres.

Les Jornades Literatura, Territori i Educació (LiTE) que s’organitzen en el marc d’aquest projecte són el punt culminant del projecte anual. Aquestes jornades tenen com a objectiu l’intercanvi d’experiències entre estudiants i docents d’educació de les universitats que participen en el Projecte Geografies Literàries 3.0 i és l’oportunitat per mostrar i compartir els resultats obtinguts durant l’any.

Els resultats obtinguts en anys anteriors es plasmen en un triple vessant: d'una banda, els treballs relatius a l'activitat investigadora dels membres de l'equip en relació als pressupostos teòrics i metodològics del projecte; per un altre, la difusió de les activitats desenvolupades dins del projecte i l'elaboració d'espais de referència per a l'aplicació didàctica i cultural de diferents rutes. Finalment, el disseny i posada en funcionament de múltiples rutes literàries.

Pel que fa a l'activitat investigadora dels components de l'equip cal destacar la publicació de tres volums, múltiples articles, la participació en diversos congressos, seminaris i jornades, tant nacionals com internacionals i la celebració de trobades anuals, en forma de congressos i jornades, que han servit com a espai d'intercanvi i

Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) udie@uv.es 3

reflexió, fòrum de debat i també per a generar noves sinergies i línies de treball entre els participants. Vegeu al respecte l’Annex 1 amb les publicacions.

La creació d'espais virtuals de treball i la difusió i disseminació dels resultats, especialment els elaborats per estudiants participants en el projecte, destacant la web <www.geografiesliteraries.com>, actualment en procés de redisseny i ampliació de prestacions, que té la vocació de convertir-se en eina didàctica de referència i punt de trobada per a tots els interessats en els continguts del projecte.

Finalment, els resultats obtinguts pel projecte en anys anteriors es plasmen en la ingent quantitat de rutes elaborades pels membres de l'equip. Encara que no es pot tindre certesa de la nòmina completa, perquè moltes no arriben documentades fins nosaltres, oferim un llistat, no exhaustiu, de les principals rutes (Annex 2).

Per finalitzar, a banda dels ja esmentats treballs i propostes vinculades amb TFGs i TFMs, cal ressenyar el projecte Camins de Camins, realitzat en la Universitat de Barcelona, a partir d’Endrets (www.endrets.cat). En el Màster de Secundària de la Universitat de Barcelona s’ha desenvolupat el projecte Llull viatja als instituts. Des de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya s’han dut a terme rutes literàries guiades pel professor Llorenç Soldevila. Els grups d’Alacant han explorat el patrimoni etnopoètic com a eina docent, amb diverses rutes sobre rondalles i llegendes i cursos diversos. Els estudiants de la Universitat de les Illes Balears participen en rutes literàries connectades amb la literatura catalana per la Palma llegendària i l’itinerari del Rondallari i el Cançoner. Des del programa didacticocultural Viu la Cultura de la Conselleria de Presidència, Cultura i Igualtat de les Illes Balears, Tomàs Vibot participa amb uns 70 itineraris (Ramon Llull, llegendes, Miramar, Valldemossa, etc.). Glòria Bordons, de la UB, va dirigir el 2020, dins Màster de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura. Universitat de Barcelona, el TFM de Florencia Mújica "Las rutas literarias como herramienta didáctica para potenciar la experiencia literaria y el desarrollo de habilidades y competencias en Cataluña" (http://hdl.handle.net/2445/171357). Aquest treball està basat en entrevistes semiestructurades a membres del projecte Geografies Literàries.

RESULTATS CONCRETS DE L´ÚLTIMA CONVOCATÒRIA

Enguany, les X Jornades LiTE, que han tingut lloc a Tarragona, han comptat amb un centenar d’inscrits i tant professors com estudiants han presentat comunicacions. D’aquesta manera, el projecte té un doble impacte que va més enllà de les aules: a part d’elaborar i dur a terme les rutes, els alumnes que ho desitgen tenen l’oportunitat de participar com a ponents en unes jornades, fet que amplia la seva experiència formativa. Entre els estudiants, n’hi havia del grau d’ Educació Primària de la UV i la UB, a més del Màster d’Educació Secundària, així, tant l’intercanvi d’experiències com la convivència durant les jornades ha estat molt enriquidor. Pel que fa al professorat, l’impacte també ha estat rellevant. D’una banda, hi han participat professors de diferents universitats i instituts. En definitiva, l’impacte d’aquest projecte, i de les jornades en concret, traspassa les fronteres estrictament universitàries i es converteix en una experiència educativa completa per als estudiants i professors que incideix també en la vida cultural i educativa del lloc on es produeixen.

Materials docents creats

La web del projecte (http://geografiesliteraries.com) actua com a espai aglutinador de propostes, activitats acadèmiques, difusió de resultats i lloc de trobada per a reunions i esdeveniments acadèmics i científics. Entre els materials derivats del projecte cal destacar el repositori de rutes literàries realitzats per l’alumnat dels Graus de Magisteri. que integren la proposta didàctica, el fullet de la ruta, mapa en Google Maps, enllaços en línia mitjançant codis QR, quaderns de l'alumne, etc.

Els membres de l'equip de l'INS Martí Franqués (Tarragona) han elaborat diversos materials en el marc del projecte: https://drive.google.com/drive/folders/1c51W1hIisGGiJLRfETjGbs71U7f-lutS?usp=sharing. Els materials multimèdia del projecte "Aurora Bertrana, del Berguedà al món", des de l'INS Serra de Noet de Berga són consultables:

https://drive.google.com/drive/folders/1LoLpVTufb5D2azlPB2N9mrLAZh8qd7JP?usp=sharing

El professor Jeroni Méndez ha creat el recurs digital d’innovació educativa per a dispositius mòbils “Les nostres clàssiques: ruta literària transmèdia” (amb un ajut de la Unitat d’Igualtat de la UV). Disponible a: https://lesnostresclassiques.wordpress.com

Informes i documents

LLIBRES:

Bataller, A. i H. H. Gassó (eds.) (2014). Un amor, uns carrers. Cap a una didàctica de les geografies literàries, València: PUV.

Bataller, A.; H. H. Gassó i A. Martín (eds.) (2017). Festa popular, territori i educació, València: Vicerectorat de Participació i Projecció Territorial - UV.

Borja, J. (coord.) (2016). Rutes de llegenda, Altea: Aila.

Borja, J. i Francés, M. A. (2020). Carmelina Sánchez-Cutillas «Des de les fronteres del silenci». Material didàctic per a Batxillerat, València: Acadèmia Valenciana de la Llengua.

Chumillas, J. i R. Giramé (eds.) (2014). Per vells carrers de poble. Territori, marca, educació i patrimoni, Vic: Servei de Publicacions Institucionals Uvic-UCC.

Hernàndez Dobon, F. (2014). Passeig per València de la mà de Joan Lluís Vives, València: Carena.

Quer. P. (ed.) (2022). Teoria i pràctica de les geografies literàries. Vic: Eumo.

Soldevila, Ll. (2019). Geografia literària. País Valencià, Barcelona: Proa.

ARTICLES:

Ambrós, A. i Ramos, J. M. (2017). El uso didáctico de Google Sites en la construcción compartida del conocimiento, RESED. Revista de Estudios Socioeducativos, 5, 63-74.

Asensi, E., Méndez, J. i Rodrigo, F. (2018). Rutas históricas y literarias como recurso en la formación del profesorado, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, geografia e historia, 92, 55-60.

Bataller, A. (2014). “Hipertextos literaris georeferenciats i dispositius didàctics per a l’estímul de la competència literària”. En La educación literaria y la e-literatura desde la minificción. Enfoques hipertextuales para el aula. Barcelona: UB, 334-346.

Bataller, A. (2014). Les marques i els llocs literaris com a elements de transposició didàctica: el cas d’Ausiàs March. En Per vells carrers de poble. Territori, marca, educació i patrimoni, Vic: UVIC, 163-174.

Bataller, A. (2016). Espais i llocs literaris, conceptes de mediació literària: aplicació als casos de C. Sánchez-Cutillas i M.Vicent. eHumanista/IVITRA, 10, 188-207.

Bataller, A. (2020). Llegenda i paisatge com a elements de mediació literària. Encantades i pedagogia de l'imaginari, Cultura, lenguaje y representación, 23, 7-23.

Bataller, A. (2021a). «Parcours littéraires et création de dispositifs didàctiques dans la formation de futurs enseignants. Les resultats du project Geografies literàries 3.0». A: Fournier, Mauriciette; Troin, Florence

Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) udie@uv.es 12

(eds.). Cartographies en mouvement. Parcours sensibles. Narration et participation, Clermont-Ferrand: Presses universitaires Blaise-Pascal, p. 233-244.

Bataller, A. (2021b). «Llocs literaris per a la mediació de l'obra literària de Josep Lozano». A: Actes de la VII Jornada sobre Escriptors Valencians Actuals. Josep Lozano. València: Publicacions de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, p. 67-80.

Bataller, A. (2021c). «Turismo, territorio y educación. Una aproximación a partir de la obra literaria de Vicente Blasco Ibáñez». A: Marina Marengo; Enrico Bernardini (eds.). I territori locali. Fra valorizzazione endogena e fruizione turistica sostenibile. Genova: Genova University Press, p. 128-140.

Bataller, A. (2022a) Educación literaria, experiencia estética y patrimonio: la ruta literaria como dispositivo didáctico. En Concepciones didáctico-patrimoniales en torno a la creatividad, la educación y las emociones. R. de la Fuente, C. Munilla, A. Martínez y E. Jiménez, (eds.)., p 103-113.

Bataller, A. (2022b) Experiència estètica, literatura i territori: la ruta literària com a dispositiu didàctic. En Teoria i pràctica de les geografies literàries. Pere Quer (ed.). Eumo; 63-83.

Bataller, A. i Asensi, E. (2022). Itinerarios didácticos interdisciplinares en educación literaria e histórica. un estudio de caso con futuras maestras y maestros. En Oportunidades y retos para la enseñanza de las artes, la educación mediática y la ética en la era postdigital. Dykinson, 525-543.

Bataller, A., Giner, R., Gadea, J., Hernández, H. Parra, D. Sendra, C. i Latorre, C. (2013). Rutes literàries per a estudiants de Magisteri i espais per compartir experiències dins l’àmbit escolar de les geografies literàries, Anejos de @tic, 4, 35-45.

Bordons, G. (2017). La implicació de l'alumnat en projectes de literatura i territori. En Festa popular, territori i educació, València: Universitat de València, 149-157.

Borja, J. (2015). Altea, la casa de la mar. La Veu del País Valencià. Enllaç: https://opinions.laveupv.com/viatjant-i-llegint-rutes-literaries/blog/4123/altea-la-casa-de-la-mar   

Chumillas, J., Güell, M. i Quer, P. (2021). The Use of ICT in Tourist and Educational Literary Routes: The Role of the Guide. En Ramos, C., Quinteiro, S., Gonçalves A. (Eds.), ICT as Innovator Between Tourism and Culture (pp. 15-29) IGI-Global.

Hernández, H. i Bataller, A. (2021). El proyecto “Geografías literarias 3.0”: Innovación educativa y renovación metodológica en la formación docente. En Investigación en el ámbito escolar: variables psicológicas y educativas, Dykinson, 541-547

Méndez, J. i Rodrigo, F. (2019). La geografía de los clásicos: rutas literarias para el fomento lector y la promoción del patrimonio, Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura, 29, 217-244.

Méndez, J. i Rodrigo, F. (2021). La deriva poética en la formación de docentes: una pràctica de creatividad literaria entre la ciudad y la naturaleza. En F. Rodrigo y S. Pons (coords.) Educar más allà de las aulas: espacios, lecturas y experiencias de interdisciplinariedad, investigación e innovación educativa (pp. 151-165). Dykinson.

Méndez, J. i Rodrigo, F. (2023). Metodologies competencials en la formació literària de mestres: experiències didàctiques per fomentar el pensament reflexiu. Didacticae. Journal of Research in Specific Didactics, 13, 22-37.

Parra, D. (2014). Ruta didàctica per les terres de l'Ebre, una proposta d'itinerari multidisciplinar, dins Un amor, uns carres: Cap a una didàctica de les geografies literàries, València: Universitat de València, 243-250.

Ramos, J. M. (2023). Línies de creativitat didàctica en el disseny d’activitats automatitzades destinades a la planificació de rutes literàries. Literatura catalana contemporània: canvi i continuïtat: VI Jornada LitCat, pp. 205-225.

Ramos, J.M. i Prats, M. (2019). Procés de creació d’un protocol d’anàlisi de rutes literàries des de la perspectiva de la didàctica de la llengua i la literatura, Didacticae, 5, 99-114.

Rodrigo, F., Méndez, J. i Asensi, E. (2016). Diversitat d’espais d’aprenentatge en rutes historicoartístiques i literàries per a l’alumnat d’infantil i primària a càrrec dels estudiants dels graus de mestre, Ítaca. Revista de Filologia, 7, 49-61.

Samper, E. (2020). La ruta «Espais llegendaris de Tarragona»: quan la llegenda torna a la ciutat, Estudis de Literatura Oral Popular, 9, 141-158.

Sendra, C. i D. Parra (2014). Sentir el medi per aprendre’l. Una proposta adreçada a mestres en formació d’Educació Infantil. En Per vells carrers de poble, Territori, marca, educació i patrimoni, Vic: UVIC, 391-400.

Valriu, C. (2016). Rutes culturals a l’illa de Mallorca: els camins de la llegenda, RiCOGNIZIONI, 3, 371-381.

Coordinació
  • BATALLER CATALA, ALEXANDRE
  • PDI-Titular d'Universitat
Veure fitxa
Participants d'altres entitats

Oviedo Seguer, Jordi

Florida Universitaria-

Argente Poveda, Iván

Secundària-

Bové Montcusí, Montserrat

Secundària-

Calero Roig, Emma

Secundària-

Cano Server, Francesca

Secundària-

Català Marticella, Rosa

Secundària-

Espluga Escoda, Núria

Secundària-

Gargallo Barea, Olga

Secundària-

Olivé Ribas, Maria Del Mar

Secundària-

Tudó Bergara, Josefina

Secundària-

Valriu Llinàs, Caterina

UIB-

Vibot Railakari, Tomàs

UIB-

Borja I Sanz, Joan

Universitat d'Alacant-

García Sirvent, David

Universitat d'Alacant-

Clopés Garrell, Jordi

Universitat de Barcelona-

Jiménez León, Marcelino

Universitat de Barcelona-

Ramos Sabaté, Joan Marc

Universitat de Barcelona-

Torrents I Sunyol, Julieta

Universitat de Barcelona-

Chumillas Coromina, Jordi

Universitat de Vic-

Giramé Parareda, Ricard

Universitat de Vic-

Güell Devesa, Mia

Universitat de Vic-

Verdaguer Pajerols, Maria Àngels

Universitat de Vic-

Múñoz Marà, Tània

URV-

Oriol Carazo, Maria Del Carme

URV-

Quer Aiguadé, Pere

URV-

Samper Prunera, Emili

URV-

Estructures associades
Facultat de Formació del Professorat
Facultat de Filologia, Traducció i Comunicació
Altres estructures

DEPARTAMENT DE DIDÀCTICA DE LA LLENGUA I LA LITERATURA

DEPARTAMENT DE DIDÀCTICA DE LES CIÈNCIES EXPERIMENTALS I SOCIALS

DEPARTAMENT DE DIDÀCTICA DE L'EXPRESSIÓ MUSICAL, PLÀSTICA I CORPORAL

DEPARTAMENT D’EDUCACIÓ COMPARADA I HISTÒRIA DE L'EDUCACIÓ

DEPARTAMENT DE SOCIOLOGIA I ANTROPOLOGIA SOCIAL

DEPARTAMENT DE FILOLOGIA CATALANA

DEPARTAMENT DE FILOLOGIA CLÀSSICA

 

Altres estructures:

Florida Universitaria

UIB-

Universitat d'Alacant-

Universitat de Barcelona-

Universitat de Vic-

URV

INS Antoni de Martí i Franquès (Tarragona)

IES Serra de Noet (Berga)

IES Premià de Mar

IES la Vall de Segó (Benifairó de les Valls)

IES Benlliure (València)

IES Músic Martín i Soler (Mislata)

Aula Didàctica Carmelina Sánchez Cutillas (Altea)

PLAYLIST