Logo de la Universitat de València Logo Servei de Formació Permanent i Innovació Educativa (SFPIE) Logo del portal

Docència universitària amb perspectiva de gènere (DUPEG)

Destinataris PDI
Modalitat d'impartició En línia asíncrona + En línia síncrona
Llengua Castellà
Durada total 10
Durada en línia síncrona 4
Durada en línia asíncrona 6
Programa Formació contínua
Modalitat formativa Curs
Període 1er semestre
Curs acadèmic 2021-2022
Edició 02
Any del pla de formació 2021
Data d'inici del curs 24/05/2021
Data de finalització del curs 07/06/2021
Data d'inici d'inscripció 24/02/2021
Data de finalització d'inscripció 15/03/2021
Sessions
Sessió Data i hora d'inici Data i hora de finalització Aula Ubicació
1 24/05/2021 17:00 24/05/2021 19:00 En línia
2 07/06/2021 17:00 07/06/2021 19:00 En línia
Perfil professional destinataris
PDI de la Universitat de València.
Professorat UV
  • Jabbaz Churba, Marcela Isabel
  • PDI-Titular d'Universitat
Ver ficha
Objectius formatius

La perspectiva de gènere en l’ensenyament és rellevant en totes aquelles matèries en les quals el tema o els resultats i aplicacions dels continguts afecten directament persones -com a ciutadanes, usuàries de serveis públics o consumidores– o indirectament a través de la forma en què les institucions i organitzacions regulen la interacció social. També és rellevant en tots aquells subjectes en els quals s’utilitzen dades empíriques per a determinar les actituds, valors, comportaments i necessitats de la població.

Continguts

1. D’on partim:

a. Bases legals i diferències notables de gènere/sexe.

b. Generització del coneixement i del tracte.

2. Propostes generals per a incorporar la perspectiva de gènere/sexe en l’ensenyament universitari:

a. Revisió dels continguts docents per a identificar els biaixos androcèntrics en l’enfocament de les assignatures.

b. Efectes educatius i professionals de les desigualtats entre dones i homes.

c. Incorporació de referents femenins per a tractar de visibilitzar les dones que han fet contribucions i no han estat reconegudes fins ara.

d. Utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze les dones (alumnes, autores i dones en el contingut).

e. La revisió de la bibliografia identifica les obres d’autoria femenina proporcionalment a les contribucions científiques del camp en qüestió.

3. Indicadors per a orientar les guies docents sensibles a la igualtat de gènere/sexe.

4. Activitat pràctica: Revisa la teua pròpia guia docent.

Competències que es desenvoluparan
  • Capacitat per a problematitzar patrons dominants de socialització.
  • Sensibilitat per a identificar les desigualtats de gènere/sexe i dissenyar solucions.
  • Competència per a avaluar si l’enfocament d’assignatures afavoreix l’accés al coneixement en condicions d’igualtat.
  • Suficiència per a utilitzar un llenguatge inclusiu que no invisibilitze les dones.
  • Capacitat per a identificar l’impacte, diferent en els homes i en les dones, que poden tenir els continguts abordats en l’ensenyament de cada àrea.
  • Habilitat per a dissenyar un programa docent no androcèntric.
Criteris i procediment d'avaluació de l'activitat

Participació en els fòrums des de l’inici del curs fins a la data de finalització.

Realització de l’activitat pràctica proposada.

En la part pràctica del curs el professorat revisarà la seua guia docent a partir dels exercicis pràctics proposats (treball individual previst en 6 hores de duració al llarg de dues setmanes). En l’última sessió sincrònica amb la docent, serà obligatori assistir-hi amb una guia docent.

Assistència al 85% de les hores síncrones o presencials, visualització del 100% dels continguts en línia i la superació de les proves d'avaluació fixades.

Darrera modificació 22/09/2021