University of Valencia logo Logo Inter-university Institute López Piñero Logo del portal

Seminari: Diagnòstic i emoció: la importància de l'amor i la relació metge-pacient en els orígens de la pediatria a Gran Bretanya

  • February 26th, 2021
Dresden

Seminari impartit per Leticia Fernández-Fontecha (Contracte Juan de la Cierva, IILP-UV)

Dimecres 3 de març de 2021 a les 18 hores

 

Seminari: Diagnòstic i emoció: la importància de l'amor i la relació metge-pacient en els orígens de la pediatria a Gran Bretanya

Enllaç per accedir a la sessió:

https://eu.bbcollab.com/guest/1a12c58e7fc4412eb79e0c30684b4761

 

El debate en torno al poder diagnóstico del dolor fue fundamental en la profesionalización de la pediatría durante el siglo XIX. Mientras algunos médicos sostenían la idea de que los niños eran incapaces de proporcionar relatos fiables de sus experiencias, otros argumentaban que los niños demostraban su dolor tanto conductual como fisiológicamente, lo que proporcionaba pruebas suficientes para realizar el diagnóstico. La importancia de los signos físicos del dolor en los niños y su traducción en signos clínicos les confería el estatus de un código que podía descifrarse, permitiendo a los médicos abordar el dolor infantil. Médicos como Charles West creían que aquellos que no apreciaran a los niños no podrían aprender este idioma. Los médicos interesados ​​en el estudio práctico y teórico de las enfermedades infantiles no solo debían estar dispuestos a escuchar y comprender a sus pacientes, también tenían que amarlos. Este seminario explora el papel del amor y la compasión en la consolidación de la pediatría y las distintas maneras en que los pediatras tuvieron en cuenta las emociones de los niños a la hora de realizar el diagnóstico.

Leticia Fernández-Fontecha és historiadora de la medicina i escriptora. S'ha especialitzat en la història del dolor a la infància a Occident entre els segles XIX i XX, tema al que va dedicar la seva tesi doctoral Childhood, Pain and Emotion: A Modern Medical History (University of Greenwich, 2017). El seu treball recent ha estat centrat en l'experiència de la infància durant la Guerra Civil espanyola i l'impacte de les idees humanitàries en el futur de l'educació a Espanya. És autora de el llibre La piel o el cuerpo (Pre-textos, 2018), Premi Unicaja de Poesia, i editora de ¡Y todavía dibujan! 60 dibujos de niños durante la guerra civil (La uña rota, 2019). Els seus articles han aparegut en anglès i espanyol en diversos llibres col·lectius (University of Illinois Press; Routledge; Oxford University Press) i en revistes com Ahora, ABC o El Mundo. La seva investigació i escriptura creativa ha estat recolzada per diverses beques (University of Iowa, 2019; University of Greenwich, 2013-2017; Residència d'Estudiants Ajuntament de Madrid, 2011-2012; Fundació Amics del Museu de El Prado, 2007-2009). Ha realitzat estades postdoctorals i de recerca al Courtauld Institute of Art, Columbia University i Columbia Global Centers (París). En l'actualitat prepara una edició sobre la visió dels escriptors anglesos i nord-americans de la Guerra Civil espanyola, per a La uña rota, un llibre sobre la relació entre dolor i exili i una obra de teatre sobre la histèria.