
Aquesta escala permet avaluar el ciberassetjament perpetrat per l'agressor.
Aquest instrument està format per 18 ítems que permeten avaluar el cyberbullying (ciberassetjament) perpetrat per l'agressor.
Consta de dos subescales per a mesurar les ciberagresiones de tipus directe i de tipus indirecte:
La subescala de ciberagresiones directes està formada per 8 ítems que mesuren conductes i atacs dirigits directament cap a la persona, de tipus verbal (e.g., “He enviat a algú missatges de burla per a fotre-li i molestar-lo”) i social (e.g., “He eliminat o bloquejat a algú de grups per a deixar-ho sense amic”).
La subescala de ciberagresiones indirectes consta de 10 ítems per a mesurar conductes i atacs indirectes, en els quals s'utilitza la manipulació de continguts (e.g. “He creat o manipulat vídeos o fotos d'una persona), la suplantació de la identitat (e.g. “M'he fet passar per una altra persona per a dir o fer coses dolentes en Internet o en xarxes socials”) i el hackeo (e.g. “He canviat la contrasenya de les xarxes socials perquè una persona no puga entrar en els seus comptes o xarxes socials).
L'anàlisi factorial evidència l'estructura bifactorial de l'escala, explicant el 53.11% de la variància. El factor de ciberagresiones directes explica el 45.11% de la variància i el factor de ciberagresiones indirectes explica el 8.01%.
Ciberagresiones directes (8 ítems): 1, 2, 4, 11, 13, 14, 15, 18
Ciberagresiones indirectes (10 ítems): 3, 5 ,6 ,7, 8, 9,10, 12,16, 17
Propietats psicomètriques
Fiabilitat: El coeficient alfa de Cronbach de l'escala total és de .89; la fiabilitat per a la subescala de ciberagresiones indirectes és .93 i per a la subescala de ciberagresiones directes .86. (Buelga et al., 2020).
Validesa: Els resultats de validesa convergent de l'instrument troben relacions congruents amb variables explorades en la literatura prèvia. La ciberagresión total i els factors de ciberagresión indirecta i directa correlacionen positivament amb les actituds negatives cap a l'escola, ira, actituds positives cap a les transgressions de normes i la violència escolar. La ciberagresión total i els factors de ciberagresión indirecta i directa van correlacionar negativament amb les actituds positives cap a l'autoritat.
El grup d'investigació BIPSIA posa a la disposició de la resta de la comunitat científica aquest instrument per al seu ús lliure en investigacions sobre esta matèria.
Aquesta escala ha sigut utilitzada amb èxit en diverses investigacions publicades en revistes científiques.