Cultural ObservatoryUniversitat de ValènciaUVCulture Logo del portal

Centre de Recursos per a la Gestió Cultural

Part important de la labor dels Observatoris Culturals consisteix a identificar, sistematitzar i difondre la gran quantitat d'informació que hui tenim disponible sobre el sector cultural i artístic. Com els continguts abasten una àmplia varietat temàtica i es troben en formats de divers tipus, hem classificat la informació en 4 seccions:

  1. Mapatge d'Observatoris Culturals, classificats territorialment segons pertanguen a Espanya, països de Llatinoamèrica, d'Europa o Altres territoris.
  2. Informació específica sobre el fenomen dels Observatoris Culturals.
  3. Selecció de publicacions, principalment documents i vídeos, d'altres organitzacions i entitats dedicades a l'anàlisi, la gestió i la investigació en matèria de cultura.

alt=
Observatori Cultural de la Universitat de València: Memòria 2022
Observatori Cultural de la Universitat de València (2023). Castellà. Document

A través d’una cuidada selecció temàtica, aquesta segona publicació de l’Observatori Cultural de la Universitat de València introdueix en l’agenda pública matèries emergents i de visibilització prioritària per al sector artístic i cultural. Es tracta d’un llibre escrit a diverses mans que reprodueix la veu de doctores i doctors en Belles Arts, Economia, Humanitats o Mitjans de Comunicació, però també dona compte de la valuosa experiència d’agitadors culturals, guionistes, activistes de moviments socials, gestores culturals, investigadores, periodistes i especialistes en il·lusionisme. 

alt=
Informe sobre el estado de la cultura en España 2023
Fundación Alternativas (2023). Castellà. Document

Desena edició de l'informe ICE que des de 2011 ha permés estudiar en profunditat diferents aspectes i problemàtiques culturals. Aquesta versió aporta dades i visibilitza la presència de les indústries culturals del nostre país en el conjunt de la UE, a banda de posar en valor la creació espanyola en els diferents àmbits de la cultura, així com les xifres de mercat i la seua expansió en l'economia digital.

alt=
Guia d'Accessibilitat i Inclusió en Festivals de Música
Fundación Music for All (2023). Castellà. Document

En aquest document es reflecteixen una sèrie de propostes de millora i projectes de bones pràctiques que facilitaran el compliment dels grans objectius que garanteixen una oferta de música en viu: accessibilitat, diversitat i inclusivitat. La guia s'estructura en tres blocs amb continguts d'aplicació pràctica: (1) orientacions necessàries per a poder identificar les necessitats, demandes i expectatives de les persones amb discapacitat i potencials noves audiències; (2) característiques de l'entorn que acull una activitat musical; i (3) mesures dirigides a l'accessibilitat universal per a concerts de música en directe.

alt=
 Greening the Creative Europe Programme – Final report
European Commission (2023). Anglès. Document

Aquest informe ofereix una descripció general de com el sector creatiu i cultural pot contribuir als esforços de la Comissió Europea per a integrar les accions climàtiques a través del Programa Europa Creativa.

alt=
Measuring the Social Dimension of Culture: Handbook
MESOC (2023). Anglès. Document

Manual estructurat com un conjunt de recursos, textos i elements de reflexió entorn del tema de l'avaluació de l'impacte social en l'àmbit de la cultura. Està basat en les troballes del projecte MESOC. Aquest és una Acció d'Investigació i Innovació dissenyada per a proposar, provar i validar un enfocament innovador i original per a mesurar el valor social i l'impacte de la cultura i les polítiques i pràctiques culturals, relacionat amb tres temes transversals de la Nova Agenda Europea per a la Cultura: 1) Salut i Benestar, 2) Renovació Urbana i Territorial i 3) Compromís i Participació Ciutadana.