
En el marc del Monkey Week i a través de la sessió “FMA, xifres i lletres (i música)”, s’ha presentat recentment l’avanç de l’Informe d’Impacte de les FMA, un estudi que quantificarà per primera vegada de manera sistemàtica l’impacte econòmic i social dels festivals a Espanya.
L’informe, accessible al programa oficial (https://monkeyweek.org/lecture/fma-cifras-y-letras-y-musica-presentacion-del-informe-de-impacto-de-la-fma/) i disponible també en vídeo (https://www.youtube.com/watch?v=thxqq6l1cMk), es desenvoluparà plenament durant les pròximes setmanes i publicarà els resultats finals en el primer trimestre de 2026.
Segons Diego Muñoz, un dels responsables de l’estudi, “amb aquest informe es pretén sistematitzar el coneixement existent i superar la falta d’homogeneïtat metodològica detectada en estudis previs”. Muñoz destaca també la necessitat de “mesurar l’impacte econòmic de manera més àmplia i comparable per legitimar el valor social i econòmic dels festivals”.
Els resultats preliminars exposats per Fernando Álvarez confirmen que “els festivals no sols generen activitat econòmica directa, sinó que impulsen l’economia a través de l’atracció d’assistents”. Álvarez subratlla que “l’efecte econòmic és majoritàriament indirecte i induït, fet que mostra la seua capacitat per transformar el territori i impulsar l’economia espanyola”. Entre els sectors més beneficiats destaquen “l’hostaleria, la indústria i el comerç, així com l’aportació dels festivals al PIB cultural”.
Amb la recollida de dades encara en curs, l’informe continuarà desenvolupant-se durant les pròximes setmanes, amb l’objectiu d’oferir una radiografia rigorosa del paper dels festivals en l’economia i la societat espanyola.
Punts destacats
-
Presentació preliminar de l’Informe d’Impacte de les FMA.
-
Objectiu: quantificar l’impacte econòmic i social dels festivals a Espanya.
-
Declaracions clau de Diego Muñoz i Fernando Álvarez sobre resultats preliminars.
-
Publicació final prevista per al primer trimestre de 2026.









