Logo de la Universdad de Valencia Logo del portal

  • Grupo de Investigación DATS

Resultados de la búsqueda298 resultados

  • Manual de conducción y seguridad vial: Categorías 03 y 04

    Imagen representativa de la publicación

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, José Luis Velarte

    (2019).Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Categorías 03 y 04.

    Manual de conocimientos específicos para la obtención de la licencia categorías 03 y 04 de conducción profesional de vehículos pesados, tanto de pasajeros como de mercancías, en República Dominicana.

  • Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 02

    Imagen representativa de la publicación

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Silvia Daroqui, Silvia Apuzzo

    (2019).Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 02.

    Manual de conocimientos específicos para la obtención de la licencia categoría 02 de conducción de vehículos livianos de cuatro ruedas, segunda tipología de vehículos más extendida en República Dominicana.

  • Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 01

    Imagen representativa de la publicación

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Jorge Suárez

    (2019).Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Categoría 01.

    Manual de conocimientos específicos para la obtención de la licencia categoría 01 de conducción de vehículos de dos y tres ruedas, que son uno de los principales medios de transporte de personas y de pequeñas mercancías en República Dominicana.

  • Manual de conducción y seguridad vial: Permiso de aprendizaje

    Imagen representativa de la publicación

    Francisco Alonso, Cristina Esteban, Pau Llopis

    (2019).Llibre

    Manual de conducción y seguridad vial: Permiso de aprendizaje.

    Manual general que va dirigido a todos los ciudadanos de República Dominicana que quieren obtener cualquier tipo de licencia, empezando por el Permiso de Aprendizaje, que contiene todos los conocimientos comunes esenciales para llevar a cabo esta actividad, independientemente del vehículo que aspiren a conducir.

  • La construcción de un modelo educativo: distorsiones, cambios y continuidades.

    Imagen representativa de la publicación

    Ángel Sanmartín, Eliseo Valle

    (2019).Llibre

    La construcción de un modelo educativo: distorsiones, cambios y continuidades.

    En esta comunidad social y cultural tienen lugar sutiles procesos de producción y reproducción del conocimiento que tejen relaciones entre los principales actores del entorno. Las diversas aportaciones realizadas por los autores y autoras mantienen como hilo conductor el trasiego de las últimas cuatro décadas, tomando como punto simbólico de referencia la promulgación de la Constitución española. Estos cuarenta años han labrado un camino en el que se han ido perfilando profundos cambios socioculturales que han afectado a la institución escolar. El conjunto de voces participantes en la obra se ordena en torno a tres bloques que abordan asuntos relevantes de la vida en los centros escolares...

    En esta comunidad social y cultural tienen lugar sutiles procesos de producción y reproducción del conocimiento que tejen relaciones entre los principales actores del entorno. Las diversas aportaciones realizadas por los autores y autoras mantienen como hilo conductor el trasiego de las últimas cuatro décadas, tomando como punto simbólico de referencia la promulgación de la Constitución española. Estos cuarenta años han labrado un camino en el que se han ido perfilando profundos cambios socioculturales que han afectado a la institución escolar. El conjunto de voces participantes en la obra se ordena en torno a tres bloques que abordan asuntos relevantes de la vida en los centros escolares durante el período de referencia. En el primero se tratan algunas de las cuestiones fundamentales sobre las que ha girado el discurso pedagógico (las reformas del currículum, la resistencia de los centros escolares, el papel de las mujeres, la participación o el modelo escolar). El segundo conjunto de textos reflexiona sobre los contextos físicos e institucionales en los que transcurren las prácticas de enseñanza y aprendizaje, abordando desde perspectivas diversas los condicionantes más signicativos del quehacer diario en las aulas.El tercer y último bloque acoge cinco relatos que entrañan distintas formas de referir la propia experiencia en alguno de los muchos ámbitos de los centros escolares.

    Leer másOcultar
    ISBN: 9788483594766
  • 1ª Jornada de Seguridad Vial Infantil, República Dominicana

    Imagen representativa de la publicación

    Francisco Alonso

    (2019).Participació en congressos

    El Dr. Francisco Alonso, Director del INTRAS y asesor del INTRANT-RD, ha impartido la ponencia "El Desarrollo del Plan estratégico Nacional de Seguridad Vial y la Normatividad con respecto a la Seguridad Vial Infantil” en la 1ª Jornada de Seguridad Vial Infantil celebrada en Santo Domingo (República Dominicana) el 3 de abril de 2019, en la que ha resaltado los aspectos fundamentales del Plan Estratégico Nacional para la Seguridad Vial, y la normativa en la población infantil del país. En esta jornada, los expertos han tratado sobre el reto global de la Seguridad Vial Infantil, Seguridad Vial Infantil en República Dominicana, Investigación en Seguridad Infantil, Normas y Características de...

    El Dr. Francisco Alonso, Director del INTRAS y asesor del INTRANT-RD, ha impartido la ponencia "El Desarrollo del Plan estratégico Nacional de Seguridad Vial y la Normatividad con respecto a la Seguridad Vial Infantil” en la 1ª Jornada de Seguridad Vial Infantil celebrada en Santo Domingo (República Dominicana) el 3 de abril de 2019, en la que ha resaltado los aspectos fundamentales del Plan Estratégico Nacional para la Seguridad Vial, y la normativa en la población infantil del país. En esta jornada, los expertos han tratado sobre el reto global de la Seguridad Vial Infantil, Seguridad Vial Infantil en República Dominicana, Investigación en Seguridad Infantil, Normas y Características de los Sistemas de Retención Para Niños, Campañas de Concienciación, Formación y Divulgación como ejes de la prevención de las lesiones infantiles, entre otros temas.

    Leer másOcultar
  • Conversatorio Santiago: Pensar para Proponer

    Imagen representativa de la publicación

    Francisco Alonso

    (2019).Participació en congressos

    El Dr. Francisco Alonso, Director del INTRAS, ha impartido la conferencia magistral “Tránsito y Seguridad Vial, Perspectivas, Situación Actual y Desafíos” en el foro "Pensar para proponer” celebrado en Santiago (República Dominicana) el 28 de marzo de 2019. Desde noviembre de 2011, la Oficina Senatorial de Santiago realiza el Conversatorio Santiago: Pensar para Proponer, que se ha consolidado en la provincia y la región como un espacio para promover el debate y el intercambio de ideas.

  • Healthy but risky: A descriptive study on cyclists’ encouraging and discouraging factors for using bicycles, habits and safety outcomes.

    Imagen representativa de la publicación

    Sergio Useche, Luis Montoro, Jaime Sanmartin, Francisco Alonso.

    (2019).Article

    Transportation Research Part F. Num.62:587-598

    Transportation is a necessary process that requires not only adequate means, but also indi- vidual choices. And apparently, the recent boom of alternative modes of transportation has substantially changed people’s perceptions of cycling, as well as the reasons why they decide to use a bike. Nevertheless, people identify some motives that encourage this use together with the perceived risks and the discouraging factors which affect the choice of using a bike, thus making it important to explore all these elements in the light of the empirical evidence. The objective of this study was to explore and describe the encouraging and discouraging reasons behind the use of bikes among cyclists,...

    Transportation is a necessary process that requires not only adequate means, but also indi- vidual choices. And apparently, the recent boom of alternative modes of transportation has substantially changed people’s perceptions of cycling, as well as the reasons why they decide to use a bike. Nevertheless, people identify some motives that encourage this use together with the perceived risks and the discouraging factors which affect the choice of using a bike, thus making it important to explore all these elements in the light of the empirical evidence. The objective of this study was to explore and describe the encouraging and discouraging reasons behind the use of bikes among cyclists, together with the reasons behind their journeys and the relationship of these elements with their crash history. For this study, 1064 cyclists were asked to complete an electronic survey which gathered information on their cycling-related habits, perceptions and motives. The results show that physical health and fitness (38%), contribution to environmental sustainability (14%), econ- omy (13%) and time saving (10%) were the most frequent factors which encouraged cycling. On the other hand, perceived crash risk (17%), adverse weather conditions (17%) and lack of safety (16%) were found to be the most relevant discouraging factors. Finally, participants who cycled with more regularity were found to be less prone to suffer cycling crashes. The findings of this study support that cycling is a choice based on both benefits and risks, and its perceived connection to health is highly prevalent among active cyclists. Furthermore, perceived risks which may discourage cycling are an issue that needs to be addressed by transport policies, in order to enhance the engagement of the population in this mode of transportation. Also, this study highlights the need to strengthen utility cycling (cycling for transport to and from places) as a way to integrate transportation within healthier practices and habits.

    Leer másOcultar
    DOI: 10.1016/j.trf.2019.02.014
    ISSN: 1369-8478
  • Explaining self-reported traffic crashes of cyclists: An empirical study based on age and road risky behaviors

    Imagen representativa de la publicación

    Sergio Useche, Francisco Alonso, Luis Montoro, Cristina Esteban.

    (2019).Article

    Safety Science. Num.113:105-114

    The growing rates of traffic crashes involving cyclists are currently recognized as a major public health and road safety concern. Furthermore, risky behaviors on the road and their precedent factors have been conceptualized as potential determinants for explaining, intervening and preventing traffic injuries of cyclists. Objectives: This study aimed at examining whether individual factors and self-reported risky behaviors could explain the crash rates of cyclists in a period of 5 years. Methods: A sample of 1064 cyclists was used, with a mean age of 32.83 years. Participants answered a survey assessing demographic data and information on risky behaviors, risk perception, knowledge of...

    The growing rates of traffic crashes involving cyclists are currently recognized as a major public health and road safety concern. Furthermore, risky behaviors on the road and their precedent factors have been conceptualized as potential determinants for explaining, intervening and preventing traffic injuries of cyclists. Objectives: This study aimed at examining whether individual factors and self-reported risky behaviors could explain the crash rates of cyclists in a period of 5 years. Methods: A sample of 1064 cyclists was used, with a mean age of 32.83 years. Participants answered a survey assessing demographic data and information on risky behaviors, risk perception, knowledge of norms, and suffered cycling crashes. Results: Using Structural Equation Models, it was found that crash rates in cyclists could be explained through risky behaviors, risk perception, knowledge of traffic norms and cycling intensity. Through a multi-group path model differentiating cyclists by age group, it was also found that cycling intensity has a differential impact on self-reported crashes in older (age > 25) and younger (age<=25) cyclists. Conclusions: This study suggests that risky behaviors mediate the relationship between the individual factors and the crash rates of cyclists, and that age exerts an important effect in the variation of the explanatory structure of the model. The design of educational tools would be useful for promoting not only the avoidance of risky behaviors, but also a generalized awareness on road safety issues. Practical applications: This research provides an empirical precedent in the study of the impact of factors related to risky behaviors on the road and to safety outcomes of cyclists.

    Leer másOcultar
    DOI: 10.1016/j.ssci.2018.11.021
    ISSN: 0925-7535
  • When age means safety: Data to assess trends and differences on rule knowledge, risk perception, aberrant and positive road behaviors, and traffic crashes of cyclists.

    Imagen representativa de la publicación

    Sergio Useche, Francisco Alonso, Luis Montoro, José M. Tomas

    (2019).Article

    Data in Brief. Num.22:627-634

    This data article examines the association between age, knowledge of traffic rules, risk perception, risky and positive behaviors on the road and traffic safety outcomes of cyclists. The data was collected using a structured self-administrable and online-based ques- tionnaire, applied to a full sample of 1064 cyclists. The data con- tains 4 parts: descriptive statistics; graphical trends for each study variable according to age; Post-Hoc (Tukey-HSD) comparisons between cyclists classified in the different age groups; and, finally, the dataset for further explorations in this regard. For further information, it is convenient to read the full article entitled “Explaining Self-Reported Traffic...

    This data article examines the association between age, knowledge of traffic rules, risk perception, risky and positive behaviors on the road and traffic safety outcomes of cyclists. The data was collected using a structured self-administrable and online-based ques- tionnaire, applied to a full sample of 1064 cyclists. The data con- tains 4 parts: descriptive statistics; graphical trends for each study variable according to age; Post-Hoc (Tukey-HSD) comparisons between cyclists classified in the different age groups; and, finally, the dataset for further explorations in this regard. For further information, it is convenient to read the full article entitled “Explaining Self-Reported Traffic Crashes of Cyclists: An Empirical Study based on Age and Road Risky Behaviors” (Useche et al., 2019) [1].

    Leer másOcultar
    DOI: 10.1016/j.dib.2018.12.066
    ISSN: 2352-3409
 
 
Esta página web utiliza cookies propias y de terceros con fines técnicos, de análisis del tráfico y para facilitar la inserción de contenidos en redes sociales a petición del usuario. Si continúa navegando, consideramos que acepta su uso. Para más información consulte nuestrapolítica de cookies