
CURS DE MÚSICA PER A CINEMA: LA BANDA SONORA EXPRESSIVA
2 crèdits de lliure opció
- Professor: José Nieto González
- Durada: 20 hores
- Dates: Dies 29, 30 i 31 d’octubre de 2004
El divendres i el dissabte, de 10 a 14 hores i de 16.30 a 19.30 hores
El diumenge, de 10 a 14 hores i de 16.30 a 18.30 hores
- Lloc: Sala SGAE - Blanqueries, 6. València
- Nombre d’alumnes: mínim 25 / màxim 50
- Requisits: 80% d’assistència. Compositors. Professors de conservatori i escoles de música. Estudiants interessats en la música de bandes sonores per a cinema.
La participació en aquest curs no requereix necessàriament haver participat en els impartits anys anteriors sobre música per a cinema.
Les matèries són noves, independents i complementàries.
Programa del curs:
LA BANDA SONORA EXPRESSIVA
- INTRODUCCIÓ:
- El procÉs auditiU
- tipUs d’ESCOLTA
- divisió dels soNS
- LA BANDA SONORA:
- La paRAULA, Els SOROLLS, la música
- LA MÚSICA EN EL CINEMA:
- Origen de la música cinematogrÀfica
- funcions de la música cinematogrÀfica
- la música I el color
- la música I el mUNTATGe
- la música diegÈtica
- LA SINCRONIA
- EL DISSENY DEL SO
- ANÀLISI DE PEL·lÍCULES
Preus de matriculació:
Alumnes actius estudiants UVEG, Amics i antics alumnes de la UVEG,
alumnes de la UPV, Socis de SGAE, Socis del CDL ,
Membres de MUSIMAGEN 100 €
Públic en general: 125 €
Amb la col·laboració de :
Ha dedicat la seua carrera com a compositor primordialment a la música cinematogràfica, no obstant això ha desenvolupat el seu treball pràcticament en tots els vessants de la música: discs, teatre, ballet, direcció d’orquestra, ensenyament, etc.
Entre les més de cent partitures seues per a cinema i televisió, cal destacar: Carmen de Vicente Aranda El caballero D. Quijote de Manuel Gutiérrez Aragón, Juana la Loca, Libertarias, La pasión turca, Intruso, Amantes i Celos de Vicente Aranda; Bwana, Días contados i El rey pasmado d’Imanol Uribe; El perro del hortelano i Beltenebros de Pilar Miró; El maestro de esgrima de Pedro Olea; Of love and shadows de Bety Kaplan; A passion in the desert de Lavinia Currier, Sé quién eres de Patricia Ferreira, etc.
Entre les sèries per a televisió destaquen: Teresa de Jesús, Aventuras de Pepe Carvalho, Los Jinetes del Alba i Captain Cook. Per a la BBC ha compost la música d’Armada i The Heart of the World d’Alan Ereira i Les Croades, escrita per Terry Jones i dirigida per Alan Ereira i David Wallace. A més, ha compost la banda sonora per al film mut de Florián Rey La Aldea Maldita de 1927.
Per a teatre, ha col·laborat entre altres amb Miguel Narros en El burlador de Sevilla de Tirso de Molina, amb María Ruiz en la Serrana de la Vera de Vélez de Guevara, amb José Luis Gómez en Bodas que fueron famosas del Pingajo y la Fandanga de José Rodríguez Méndez i en La vida es sueño de Calderón de la Barca, amb Adolfo Marsillach en Los locos de Valencia de Lope de Vega i amb Josefina Molina en No puede ser… d’Agustín Moreto.
Ha compost les obres simfòniques Concert per a Quintet de Jazz i Orquestra, Freephonia, De la Interior Soledad, etc. Les seues obres per a ballet inclouen Tres Danzas Españolas, Ritmos, Romance de Luna, Don Juan Tenorio, totes compostes per al Ballet Nacional d’Espanya.
Per a la Companyia Andalusa de Dansa ha compost Picasso: Paisajes.
És autor del llibre Música per a la imatge, la influència secreta i és, des de l’any 1996, director del Departament de So de l’Escola de Cinema i Audiovisual de Madrid (ECAM).
Entre altres premis, ha rebut tres vegades el premi del Cercle d’Escriptors Cinematogràfics, sis vegades el premi Goya a la millor música de l’Acadèmia de les Ciències i les Arts Cinematogràfiques i Espiga d’Or a la XLI Setmana Internacional de Cinema de Valladolid. És el primer compositor que obté el Premi Nacional de Cinematografia (any 2000). L’any 2001 va obtenir el premi de l’Acadèmia de les Arts i les Ciències de la Música al millor àlbum de banda sonora del film Juana la Loca i el 2003 pel de Carmen. Aquest mateix any va rebre, a més, el premi Max de teatre per la música d’El burlador de Sevilla.
Ha desenvolupat una intensa activitat docent fent cursos sobre música cinematogràfica i so a escoles i universitats estatals i estrangeres. Actualment, és director del Departament de So a l’Escola de Cinema i Audiovisual de la Comunitat de Madrid. Ha impartit cursos regularment, des de l’any 1993, a l’Aula de Música de Barcelona. A més, ha impartit classes a la Berklee School of Music de Boston, és col·laborador habitual de l’Escola de Cinema i Audiovisual de Barcelona ESCAC i de l’Escola Internacional de Cinema de San Antonio de los Baños, Cuba. D’altra banda, ha impartit seminaris i conferències als cursos d’estiu de la Universitat Complutense de Madrid a L’Escorial, i de la Universitat Menéndez y Pelayo a Santander.