EDUCA-DATA
MRR/TED2021-131057B-I00
La investigació científica genera un gran volum de dades digitals, però molts romanen ocults i no arriben a utilitzar-se mai, per la qual cosa no s'aprofita el seu poder potencial per a concebre noves hipòtesis, generar nous coneixements científics, estimular la innovació i els descobriments addicionals. L'accés obert a les dades científiques augmenta l'intercanvi de coneixements i millora l'avanç de la ciència, per la qual cosa la promoció del seu emmagatzematge eficient, distribució, ús i preservació són crucials. Davant esta situació, és necessari investigar mètodes, tecnologies i models que permeten identificar, classificar, preservar i distribuir els conjunts de dades (datasets), així com els seus fluxos i cicles de vida des que són generats fins que són finalment reutilitzats. Estes investigacions adquirixen especial importància quan les dades a preservar són de caràcter educatiu, donada la importància de l'educació com a motor del canvi social. Per a afrontar els reptes que suposa l'accés i reutilització de les dades en Ciències de l'Educació, és necessari conéixer les condicions en les quals es troba esta pràctica, tal com el nostre projecte perseguix. Pretenem conéixer les experiències dels investigadors, detectar els temors i problemes existents, contextualitzar les pràctiques que es desenvolupen i, sobre la base de la informació arreplegada, redactar guies de bones pràctiques que ajuden a tots els actors involucrats a afrontar este desafiament i a desenvolupar les seues pròpies estratègies informades. Per a respondre a estos reptes es necessiten solucions sociotècniques que no sols construïsquen infraestructures tecnològiques, sinó que també és necessari conéixer i modificar els hàbits i comportaments dels investigadors i les seues organitzacions en assumptes com la qualitat de les dades educatives, el reconeixement del treball de publicar eixes dades, la seua correcta citació i el compliment dels principis FAIR (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable). Esta és la línia d'actuació de la Unió Europea, que en el marc del programa Horizon2020 ja va establir les bases de l'obertura de dades (article 29.3 del Agreement) i continuen en les convocatòries actuals dels programes Horizon Europe 2021-2027, en les quals el Open Access és ara un requisit legal obligatori per a tots els projectes finançats i on la difusió d'estes dades s'inclou de manera predeterminada en l'acord de subvenció.
Dades d'investigació, Dades obertes, Ensenyament universitari, Gestió de dades, Educació, Dades compartides
- Aleixandre Benavent, Rafael
- Alonso Arroyo, Adolfo
- PDI-Titular d'Universitat
- Valderrama Zurian, Juan Carlos
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Lucas Dominguez, Ruth
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- Sixto Costoya, Andrea
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Coordinador/a de Mobilitat
- Chiva Sanchis, Inmaculada
- PDI-Titular d'Universitat
Remedios Aguilar Moya - Professora de la Universidad Católica de Valencia (UCV).
- Ortiz Campos, Betlem
- PIT-Tecnic/a Sup Pers Tecn Suport
- Martinez Cordoba, Celia
- PI-Pred_Conselleria Acif Gva
Unitat d'Informació i Investigació Social i Sanitària (UISYS)
CSIC – Universitat de Valencia
Palau de Cerveró Plaça Cisneros nº 4
46003 - València
+34 963 926 295
- Comunicacions a congressos
- Pòsters
- Articles
- AGE - Projectes transició ecològica i digital