Logo de la Universitat de València Logo L'ús del vídeo en contextos plurilingües per a la millora de la competència professional docent (VIDECOM) Logo del portal

VIDECOM presenta una comunicació al Congrés NODOS sobre videorressenyes acadèmiques com a eina d’avaluació formativa

  • Projecte d'investigació: L'ús del vídeo en contextos plurilingües per a la millora de la competència professional docent (VIDECOM)
  • Servei de Màrqueting i Comunicació
  • 30 de novembre de 2025
 

El projecte VIDECOM ha participat en el Congrés Internacional NODOS, un espai de referència per a la innovació educativa i la recerca en tecnologia aplicada a la formació.

En aquesta edició, Alícia Martí-Climent i Aina Reig han presentat la comunicació titulada: “Videorreseñas académicas como herramienta de evaluación formativa en la formación inicial docente: estudio en el marco del proyecto VIDECOM”. Podeu consultar també la ponència completa en la web de NODOS del conocimiento.

La proposta explora el potencial de les videorressenyes acadèmiques com a estratègia innovadora per a l’avaluació formativa en la formació inicial del professorat.

A partir de l’experiència desenvolupada en el marc del projecte VIDECOM, s’analitzen els beneficis d’aquesta metodologia per fomentar la reflexió crítica, la competència digital i la comunicació acadèmica en futurs docents. Amb aquesta aportació, el projecte reforça el seu compromís amb la transferència de coneixement i la incorporació de pràctiques digitals que milloren la qualitat educativa.

Videoresenyes acadèmiques com a eina d’avaluació formativa en la formació inicial docent: estudi en el marc del projecte VIDECOM. Enfocament

Introducció

Aquesta comunicació presenta un estudi emmarcat en el projecte d’investigació “L’ús del vídeo en contextos plurilingües per a la millora de la competència professional docent. Investigació sobre el desenvolupament d’estratègies comunicatives en la formació lingüística i didàctica del futur professorat (VIDECOM)” (CIGE/2024/119), centrat en l’ús del vídeo en contextos plurilingües per a la millora de la competència professional docent. El treball se centra en l’anàlisi de les videorese­nyes acadèmiques, enteses com a produccions audiovisuals que combinen lectura crítica, síntesi de continguts i expressió oral.

Objectius

  1. L’estudi persegueix tres objectius principals:
  2. Analitzar el potencial de les videorese­nyes com a eina d’avaluació formativa en la formació inicial del professorat de llengües.
  3. Examinar com aquesta pràctica contribueix al desenvolupament d’estratègies comunicatives i reflexives en contextos plurilingües.
  4. Identificar evidències sobre el seu impacte en la construcció de la identitat professional docent.

Metodologia

S’adopta un enfocament qualitatiu basat en l’anàlisi de 416 videorese­nyes elaborades per estudiants de Grau i de Màster. El corpus inclou produccions realitzades en assignatures de didàctica de la llengua, on es va sol·licitar la ressenya crítica audiovisual de lectures acadèmiques. L’anàlisi s’articula en quatre categories: presentació de la lectura i la seua autoria, selecció de contingut, criteris de recomanació i construcció del discurs.

Discussió

Les dades revelen que les videorese­nyes impliquen un canvi en la concepció tradicional de l’avaluació, en integrar processos d’autorregulació i retroalimentació orientada a la millora contínua. Les VA-Rep (reproductives) tendeixen a centrar-se en la reproducció del contingut, amb escassa assumpció del paper mediador i crític, excepte en la recomanació final. En canvi, les VA-Crit (crítiques) es caracteritzen per l’adopció d’una posició crítica, la qual cosa implica la transformació del coneixement (Bereiter i Scardamalia, 1987) i l’apropiació de la situació retòrica, vinculada al coneixement del gènere i de la finalitat comunicativa. A més, s’observen aspectes de transició entre VA-Rep i VA-Crit, que evidencien el camí d’aprenentatge de l’inexpert a l’expert i avalen l’interés didàctic de la proposta, en línia amb Elche-Larrañaga i Yubero (2019).

Resultats

  • Les troballes preliminars confirmen que les videorese­nyes:
  • Afavoreixen l’alfabetització acadèmica i mediàtica.
  • Promouen l’autonomia i la creativitat en l’expressió oral.
  • Contribueixen a la construcció d’una identitat professional més conscient i crítica.

Aquests resultats coincideixen amb investigacions prèvies (Martí-Climent, Reig & Rodríguez-Gonzalo, 2023, 2024), que destaquen el valor del vídeo en la formació docent.

Conclusions

L’ús de videorese­nyes acadèmiques com a eina d’avaluació formativa constitueix una estratègia innovadora que respon als reptes de l’educació plurilingüe i digital. La seua implementació no sols afavoreix el desenvolupament integral del futur professorat mitjançant l’adquisició de competències comunicatives, tecnològiques i reflexives, sinó que també potencia l’autorregulació i l’autonomia en la construcció del coneixement. A més, s’estimula la reflexió metacognitiva, en exigir que l’estudiantat articule sabers teòrics i pràctics des d’una perspectiva crítica i transformadora, consolidant així la seua identitat professional en un context d’aprenentatge