
- Estudi de casos
- Simulacions
- Activitats per incorporar la sostenibilitat
- Activitats per incorporar l'ambientalització
- Elaboració de materials multimèdia
S’estableixen com a línies d’acció prioritàries les següents: (aquestes són del 2022. No he trobat les del 2024)
- Digitalització, disseny de materials i estratègies per a les modalitats de docència virtual i híbrida.
- Disseny, organització, desenvolupament i avaluació de la docència.
- Internacionalització i difusió de les bones pràctiques docents.
- Tutoria i orientació acadèmica i professional.
- Actualització de la docència.
- Metodologies actives per a l’aprenentatge.
- Disseny d’estratègies per a la incorporació dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) a la docència.
- Accions per a fomentar l’ocupabilitat i l’emprenedoria.
Este projecte es proposa desenvolupar DEMOSTRACIONS EXPERIMENTALS PER A L'AULA (DEMOS) i materials TIC complementaris i incentivar el seu ús com a recurs docent en assignatures de física de tots els graus de ciències, desenvolupant al mateix temps estratègies metodològiques innovadores dirigides a l'aprenentatge de competències fonamentals. Web del projecte: http://www.uv.es/fisicademos.
Les DEMOS són dispositius senzills que es poden usar en les classes de teoria, seminaris, etc. per a mostrar la realitat natural que ens envolta, relacionant-la immediatament amb els conceptes (estudi de casos). Estos objectes d'aprenentatge milloren la comprensió de la física, ja que permeten observar fenòmens “in situ”, en la mateixa aula, i al mateix temps raonar i discutir sobre ells de manera teòrica o mitjançant exercicis. D'una banda permeten que l'alumnat adquirisca experiència de fenòmens que mai ha vist i que en generacions passades fins i tot formaven part d'un saber popular compartit. Per un altre, impulsen metodologies docents que fomenten la seua participació activa: han d'explicar allò que està observant posant en pràctica el coneixement teòric i la comprensió de les matèries d'estudi.
Des de l'inici del projecte en 2008, les DEMOS (més de 180 actualment) i els seus materials estan a la disposició de tot el professorat (no sols els membres del projecte) mitjançant un sistema d'emmagatzematge, préstec i manteniment (estan sempre a punt). Actualment hi ha 40 PDI de la Facultat de Física amb docència en 25 titulacions de Ciències, Salut i Enginyeries (3500 estudiants i 350 crèdits ECTS) que usen aquests materials en les seues classes (450 préstecs per curs) i introduïxen elements innovadors en la seua docència. Els materials TIC associats (fitxes, vídeos i qüestionaris) estan també disponibles en línia en obert com a recursos accessibles, i ens consta també el seu ús en altres universitats i centres.
Amb este projecte es pretén generar noves DEMOS i materials TIC complementaris i millorar les existents, amb atenció especial a la metodologia docent, i difondre més encara l'ús d'estos recursos i la pràctica docent que comporten entre el professorat.
Encara que la línia d'innovació principal de projecte és “desenvolupament de materials, recursos i estratègies per a la docència”, la naturalesa d'este recurs implica també el “ús de metodologies actives per a afavorir un aprenentatge profund”, i “noves fòrmules basades en la coordinació del professorat” (este projecte i els recursos associats no serien possibles sense esta coordinació). Quant a les Línies d'innovació educativa complementàries, s'ha assenyalat “l'ús de les TIC com a facilitador de aprenentatge. Recurs didàctic”. Però és una cosa que va més enllà de les TIC, ja que l'essència de les demos és el seu ús i discussió en viu i en directe.
De fet, este projecte es proposa desenvolupar recursos i objectes d'aprenentatge com són les i al mateix temps impulsar metodologies de participació activa de l'alumnat, mitjançant l'ús sistemàtic d'estos materials a les aules de qualsevol grau en el qual s'estudie la Física. (en tots els graus de Ciències, Ciències de la Salut i Enginyeries) per part de professorat de diferents departaments que es coordina en esta tasca.
L'ús de les demos implica canvis metodològics que també es discutixen i incorporen als materials del projecte, amb propostes i consells concrets sobre com abordar diferents temes de física.
https://www.uv.es/sfpie
400 euros
Degree in Biochemistry and Biomedical Sciences
Degree in Biotechnology
Degree in Environmental Sciences
Degree in Industrial Electronic Engineering
Degree in Telecommunications Electronic Engineering
Degree in Computer Engineering
Degree in Optics and Optometry
Degree in Multimedia Engineering
Degree in Pharmacy
Degree in Physics
Degree in Human Nutrition and Dietetics
Degree in Chemistry
Degree in Gastronomic Sciences
Degree in Food Science and Technology
Master's Degree in Secondary Education Teacher Training
- Física General I, II, III
- Iniciació Física Experimental
- Mecànica I, II
- Oscil·lacions i Ondas
- Termodinàmica
- Electromagnetisme I
- Física Quàntica I
- Òptica I
- Òptica II
- Física de l'Estat Sòlid
- Física Òptica Ocular A la titulació de Grau en Química: Física I i Física II
- A les titulacions de Grau en Biologia, Biotecnologia, Bioquímica i Ciències Ambientals: Física de primer curs
- A les titulacions de Grau en Enginyeries: Física I i Física II de primer curs. A les titulacions de Grau en Farmàcia, CC Gastronòmiques, Ciència i Tecnologia dels Aliments i Nutrició Humana i Dietètica: Física de primer curs.
- Al Màster en Prevenció de Riscos Laborals: Ciències Bàsiques, Higiene Industrial i Especialitat d'Higiene Industrial.
- Al Màster en Professor/a d'Educació Secundària: Activitats de Demostració.
- Estudiantat de primer curs dels graus esmentats.
- Estudiantat dels màsters oficials esmentats.
- Estudiantat d'Educació Secundària.
Esdeveniment on es presenta
Pots consultar-los en: www.uv.es/fisicademos
Informes i documents
Memòries
- FERRER ROCA, CHANTAL MARIA
- PDI-Titular d'Universitat
- Especialista Pau
- FERRER ROCA, CHANTAL MARIA
- PDI-Titular d'Universitat
- Especialista Pau
- CASAS LOPEZ, M. ANGELES
- PAS-Etb Investigacio
- CERVERA MONTESINOS, JAVIER
- PDI-Titular d'Universitat
- COMPANY SUAY, MARTA
- PAS-Etb Investigacio
- CROS STOTTER, ANA
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Responsables de Gestio Academica
- Coordinador/a Practiques Ext Centre
- GARCIA SANTOS, VICENTE
- PDI-Ajudant Doctor/A
- Secretari/a de Departament
- GONZALEZ MARHUENDA, PEDRO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- HERNANDEZ LUCAS, MARIA JESUS
- PDI-Titular d'Universitat
- Vicedega/Vicedegana / Vicedirector/a Ets
- JIMENEZ MUÑOZ, JUAN CARLOS
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Director/a de Departament
- MANZANARES ANDREU, JOSE ANTONIO
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- PLANELLES MIRA, SUSANA
- PDI-Titular d'Universitat
- Coordinador/a Curs
- Coordinador/a Curs
- Secretari/a de Departament
- SILVA VAZQUEZ, FERNANDO
- PDI-Titular d'Universitat
- SORIA BARRES, GUILLEM PAU
- PDI-Prof. Permanent Laboral Ppl
- VALOR I MICO, ENRIC
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- Dega/Degana / Director/a Ets
- VIDAL PERONA, JORGE
- PDI-Catedratic/a d'Universitat
- YAHLALI HADDOU, NADIA
- PDI-Titular d'Universitat
- ZORNOZA GOMEZ, JUAN DE DIOS
- PDI-Titular d'Universitat
Instituts Educació Secundària
El projecte es difon en diferents centres d'ensenyament secundari.